همشهری آنلاین: لندن قصد دارد به خاطر مناقشه‌اش با ایران بر سر دستگیر شدن 15 ملوان نظامی خود، موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، بر اساس گزارش صبح امروز (پنجشنبه 9 فروردین) رسانه‌های انگلیسی این کشور پیش‌نویس متن بیانیه‌ای را میان اعضای شورای امنیت پخش کرده است که در آن تاکید شده سربازان انگلیسی در حال انجام عملیات سازمان ملل بوده‌اند.
پیش از این تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس در برابر مجلس عوام این کشور گفته بود که لندن قصد افزایش فشار بر ایران را دارد. جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی چهارشنبه شب خود با بلر حمایت کامل خود را از وی در این زمینه اعلام کرده است. در همین حال، لندن روز چهارشنبه همه روابط خود با تهران را به حال تعلیق در آورد.
سربازان انگلیسی روز جمعه گذشته زمانی دستگیر شدند که در حال گشت‌زنی در اروند رود به خط مرزی ایران تجاوز کردند. در همین حال، وزارت دفاع انگلیس روز چهارشنبه اسنادی را منتشر کرد که مدعی است این سربازان در زمان دستگیر شدن، سه کیلومتر با مرز ایران فاصله داشته‌اند.
جورج بوش در تماس تلفنی خود با بلر درباره تحولات اخیر صحبت کرده است. دانا پرینو، سخنگوی بوش گفت: «رییس جمهور به تونی بلر و متحدان‌مان در لندن حمایت کامل خود را ابلاغ کرد.»
برای اولین بار پس از دستگیر شدن 15 نظامی انگلیسی، ایران تصاویر تلویزیونی این نظامیان را چهارشنبه پخش کرد. در این تصاویر، نظامیان یونیفورم پوش انگلیسی در حال غذا خوردن به نمایش درآمده‌اند. تهران اعلام کرده است به زودی فای تیورنی، تنها زن این گروه را به عنوان «نشانه‌ای از تنش‌زدایی» آزاد می‌کند.
در همین حال، مارگارت بکت، وزیر امور خارجه انگلیس در مجلس عوام این کشور از «مرحله جدیدی» از دیپلماسی سخن گفته است. وی گفت دولت لندن تا زمان عادی شدن اوضاع، «همه مبادلات دوجانبه رسمی» با ایران را به حال تعلیق در می‌آورد.
کد خبر 18431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز