همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهادمدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا در خصوص موضوع هسته یی را قابل بررسی دانست.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه،سید محمد علی حسینی روز یکشنبه 24 تیر ماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی افزود : اظهار نظر البرادعی باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که هدف این طراحی چیست؟

وی تصریح کرد:می شود جوانب این پیشنهاد را در مذاکرات آینده بررسی کرد.

حسینی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که در دور دوم گفتگوهای با آمریکا یا در مذاکره با آژانس ، آیا این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت یا نه ؟

گفت:لازم است که جوانب این پیشنهادی را که آقای البرادعی مطرح کرده است در مذاکره با آژانس ، مورد بررسی قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد که در فعالیت های صلح آمیز هسته یی جمهوری اسلامی ایران ، ترمز و توقفی در کار نیست.

حسینی خاطر نشان کرد که فعالیت های ایران در یک چار چوب مدون و دقیق ادامه دارد و فارغ از فراز و نشیب های سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص دور دوم گفت و گوهای ایران و آمریکا نیز گفت که ایران به همان اصول و چارچوب گفتگوهای دور اول پایبند است و موضع ایران در این زمینه تغییری نکرده ست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مواضع  محمدرضا باقری، معاون وزیر امور خارجه و  مهدی مصطفوی، قائم مقام وزارت امور خارجه در این زمینه متفاوت بوده است ، گفت : نه آقای باقری از لغو این گفت و گوها سخن گفته و نه آقای مصطفوی از لغو نشدن سخن گفته است.

وی افزود:آنچه که آقای باقری اعلام کرد این بود که جمهوری اسلامی ایران اشتیاقی به گفتگو با آمریکا ندارد.

وی بار دیگر تأکید کرد که موضع ایران در همان چارچوب گفتگوهای دور اول بوده و تغییری در آن حاصل نشده است.

حسینی همچنین خبر از آن داد که دولت عراق ، رایزنی هایی را با ایران و آمریکا انجام می دهد تا بتواند زمینه لازم را برای دور دوم گفتگوها فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه از تعامل آمریکا با گروه های تروریستی در عراق خبر داد.

وی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به تعامل آمریکا با گروه های تروریستی خاطر نشان کرد که آمریکایی ها چشم های خود را بر روی کسانی که دست به عملیات تروریستی در عراق می زنند ، می بندند.

حسینی اظهار داشت:نمی خواهم بگویم که کجا آمریکایی ها با نیروهای بعثی نشست و برخاست دارند ، ولی اینها مسایلی نیست که ایران از آن مطلع نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص مواضع مدیرمسؤول روزنامه کیهان در خصوص بحرین نیز گفت : نویسنده آن یادداشت صریحاً اعلام کرده بود که موضع شخصی خود را در این زمینه مطرح کرده است.

وی افزود : قرار نیست آنچه در رسانه ها ، چه در ایران و چه در کشورهای منطقه مطرح می شود را عنوان موضع رسمی دولت ها بدانیم.

حسینی تأکید کرد که ما هیچ نیازی نمی بینیم مواضع رسمی خود را از طریق یادداشت در رسانه ها مطرح کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد : مواضع رسمی ایران توسط وزارت امور خارجه ، صراحتاً اعلام می شود.

وی با اشاره به این که برخی از رسانه های منطقه ای از این موضوع سوء استفاده کرده اند ، خاطر نشان کرد که این موضع رسمی تهران نبوده و جمهوری اسلامی ایران حاکمیت بحرین را محترم می شمارد و بر حسن همجواری تأکید دارد.

در پی اعلام نظر حسینی در این زمینه خبرنگار روزنامه کیهان توضیح داد که آنچه مدیر مسؤول این روزنامه نگاشته است ، نظر شخصی وی نبوده بلکه بر اساس اسناد معتبر آن را مطرح کرده است.

این خبرنگار پرسید:آیا آنچه کیهان نوشته است فتنه گری است یا آنچه که شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه اعلام می کند؟

حسینی در پاسخ به این سؤال گفت : اظهار نظر شخصی ، الزاماً غیر مستند نیست و هر موضع شخصی می تواند مستند به اسناد قوی تاریخی باشد ولی قطعاً نظر این نویسنده ، موضع رسمی ایران نیست.

وی بار دیگر یادآور شد:تهران آنچه را در عرصه سیاست خارجی لازم بداند از طریق وزارت امور خارجه اعلام می کند.

حسینی با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران ادعاهای واهی در مورد جزایر سه گانه را قویاً بر اساس اسناد تاریخی رد کرده ، گفت : در این زمینه از سوی وزارت امور خارجه کوتاهی صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا توافقات اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از مصوبات مجلس شورای اسلامی نیست ، گفت : جواب این سؤال منفی است.

وی افزود که این توافقات در چارچوب همکاری های ایران با آژانس بوده و طبق مقررات بین المللی است.

وی تصریح کرد که این توافقات خلاف مصوبات مجلس نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در اوایل مردادماه خبر داد.

حسینی با اشاره به دور نخست این مذاکرات که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد ، در پاسخ به سؤالی در مورد توافق ایران برای بازدید بازرسان آژانس از راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک ، گفت : قرار شد در این زمینه برنامه ریزی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد که بازرسی های آژانس بر اساس موافقتنامه پادمان است.

وی تأکید کرد : همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات بین المللی ادامه خواهد یافت.

حسینی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد دور نخست مذاکرات ایران و آژانس نیز گفت : آنچه در این مذاکرات مطرح شد پیرامون مدالیته یا همان چارچوب نحوه حل و فصل مسایل باقی مانده با آژانس بود.

وی خاطرنشان کرد که این مسایل به دو دسته حال و گذشته تقسیم شده و طرفین پیرامون آن به توافق رسیده اند.

حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد امکان تمدید فرصت دو ماهه مذاکرات ایران و آژانس نیز گفت : اهتمام طرفین این است که از فرصت دو ماهه برای توافق در مورد مدالیته (چارچوب) استفاده کنند ولی اگر نیاز به تمدید مذاکرات باشد ، این موضوع قابل بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص زمان دور بعدی گفت و گوهای آقایان لاریجانی ـ سولانا نیز گفت که بعد از قطعی شدن ، زمان آن اعلام می شود.

حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد قطعنامه های شورای امنیت نیز گفت : صدور قطعنامه تأثیر خود را دارد ولی ما روندی را تقویت می کنیم که از شورای امنیت فاصله می گیرد.

حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات رییس جمهوری آمریکا در سالگرد پیروزی حزب الله لبنان در جنگ سی و سه روزه و طرح این موضوع که حزب الله از ایران فرمان می گیرد و همچنین مطرح شدن اتهام دخالت ایران در عراق ، گفت : مجموع این سؤال ها به بهانه جویی های آمریکا اشاره دارد .

گاهی موضوع توانمندی حزب الله و گاهی اتهامات دیگری را مطرح می کنند.این سیاست فرار به جلو است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که ` متأسفانه آمریکا نمی خواهد اشتباه گذشته خود را بپذیرد و آن را اصلاح کند ` ، گفت : آمریکا با طرح اتهام نمی تواند مشکلات خود در عراق را حل کند.

حسینی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد آزادی بابک پورباقرتبعه ایرانکه چندی پیش در فرانسه بازداشت شده بود ، گفت : با تلاش های سفارت ایران در پاریس ، مسؤولان فرانسوی موافقت کردند که وی با سپردن وثیقه به تهران سفر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که پورباقر به تهران برگشته است.

حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد خلف وعده آمریکایی ها برای فراهم آوردن زمینه دیدار خانواده ها با پنج دیپلمات ایرانی ربوده شده در عراق نیز گفت که پنج ، شش روز از وعده ای که قبلاً آمریکایی ها برای دیدار خانواده ها داده بودند ، گذشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که آمریکایی ها در این زمینه به نماینده صلیب سرخ ، وعده جدیدی داده اند ، خاطر نشان کرد که زمانی برای دیدار خانواده ها مشخص نشده است.

حسینی از مقامات عراقی و صلیب سرخ خواست که به تلاش های خود در این زمینه ادامه دهند تا شاهد این دیدار و همچنین آزادی دیپلمات های ایرانی در آینده نزدیک باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص خبر یک نشریه لبنانی مبنی بر زنده بودن سه نفر از چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان نیز گفت که شواهد و قرائن حاکی از زنده بودن چهار دیپلمات ایرانی است.

حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات صدراعظم آلمان درباره مسؤولان ایرانی ، نیز با اشاره به این که این اظهارات ظاهراً در جلسه آنگلا مرکل با برخی صهیونیست ها مطرح شده است ، از این اظهارات ابراز تعجب کرد و گفت که اتهامات مطرح شده علیه مسؤولان ایرانی ، شایسته خود مرکل است.

کد خبر 26606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز