همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد که همکاری‌های جمهوری اسلامی‌ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌یابد.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه، سیدمحمد علی حسینی یکشنبه 18 شهریور در نشست هفتگی خود باخبرنگاران در عین حال خاطرنشان کرد: چنانچه قطعنامه‌‌ای علیه ایران صادر شود، تهران در همکاری با آژانس تجدیدنظر می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص اظهارات اخیر محمد البرادعی نیزگفت: اظهارات وی به شکلی دفاع از سیاست‌های مدیرکل آژانس و جایگاه آژانس بود.

وی با اشاره به سیاست آمریکا مبنی بر تضعیف نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس گفت: آمریکا تلاش می‌کند که سیاست‌های خود را در این نهادهای بین‌المللی اعمال کند از این رو مداخله‌های نابجایی انجام می‌دهد.

حسینی تلاش آمریکا برای اینکه موضوع هسته‌ای ایران را به یک موضوع سیاسی تبدیل کند، مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که این تلاش در حالی صورت گرفته است که موضوع هسته‌ای ایران موضوعی حقوقی و فنی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به همکاری ایران با آژانس در چارچوب مدالیته و توافق صورت گرفته، یادآور شد که واشنگتن از این توافق اظهار ناخرسندی کرده است.

حسینی همچنین یادآور شد که آمریکا علاوه بر تلاش برای تضعیف نهادهای بین المللی در روابط دو جانبه کشورها و همکاری های منطقه‌ای نیز دخالت می کند.

حسینی در پاسخ به این سووال، با توجه به اظهارات البرادعی چه انتظاری از شورای حکام دارید؟

گفت: با توجه به مواضع مدیرکل آژانس و نتایج همکاری ایران و آژانس و گزارش مستندی که البرادعی ارایه می دهد امیدواریم اظهارنظرشورای حکام منطبق بر واقعیات موجود باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه اظهارات اخیر عمرو موسی  دبیرکل اتحادیه عرب را مهم و مثبت خواند و گفت که عمرو موسی تاکید کرده است که ایرانیان و اعراب باید در یک جبهه قرار گیرند.

وی با اعلام اینکه تهران از این مواضع استقبال می کند ، تاکید کرد: ما و اعراب باید همکاری‌های خود را افزایش داده و ابهامات احتمالی در روابط را ابهام زدایی کنیم.

حسینی همچنین به فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی ایران در زمینه موضوع هسته‌ای اشاره و خاطرنشان کرد که در این راستا هیات‌های مختلفی از سوی وزارت‌خارجه ایران برای رایزنی با تمامی اعضای شورای حکام به آن کشورها سفر کرده‌اند تاآنها را در جریان کیفیت همکاری‌های ایران و آژانس قرار دهند.

وی در خصوص گفت وگوهای ایران و روسیه در مورد نیروگاه بوشهر نیز گفت روند گفت وگوهای فنی تهران و مسکو از گذشته شروع شده و الان نیز رو به پیشرفت است.

حسینی با اشاره به اینکه در این گفتگوها موضوعات مختلفی مورد بحث قرارمی گیرد ، خاطرنشان کرد:باید منتظر باشیم و سرانجام روند گفتگوها را ببینیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد که عزم روسیه بر تکمیل نیروگاه بوشهر قرار دارد و در عالیترین سطح این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌اند.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حکم دادگاه فدرال آمریکا نیز گفت از این نوع احکام در گذشته بصورت غیابی و یک جانبه صادر شده که فاقد ارزش حقوقی است.

وی با بیان اینکه تهران به لحاظ حقوقی این حکم صادره را پیگیری خواهدکرد،افزود:ایران بارها اتهام دخالت در حادثه روی داده در محل استقرارنیروهای آمریکایی در سال1983 در بیروت را رد کرده است.

حسینی در ادامه این نشست خبری همچنین خبر از آن داد که در نشست امروز کشورهای همسایه عراق در بغداد آقای محمدرضا باقری معاون وزیر خارجه ایران شرکت کرده است.

وی یادآورشد که در اجلاس شرم الشیخ و اجلاس همسایگان عراق سه کمیته امنیت، انرژی و آوارگان تشکیل شد و در نشست امروز بغدادکمیته های امنیت و آوارگان تشکیل جلسه می دهند.

به گفته حسینی، آقای باقری علاوه بر حضور در این نشست قرار است در خصوص روابط دوجانبه تهران و بغداد نیز با مقام‌های عراقی گفت و گو کند.

خبرنگاری از آقای حسینی پرسید که نظر تهران در مورد پیشنهاد دوباره البرادعی مبنی بر تایم اوت چیست؟

سخنگوی وزارت امورخارجه پاسخ داد: در مواضع هسته‌ای ایران هیچ گونه تغییری رخ نداده است و آنچه در چارچوب مدالیته به توافق رسیده به اجرا می‌گذارد و موضوعات باقی مانده در گفت و گوهای آتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد که فعلا در مورد ادامه گفتگوهای ایران و آمریکا در خصوص مسائل عراق تصمیم گیری نشده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه نشست مطبوعاتی خود با اشاره به اینکه کمیته ای برای بررسی موضوع تکمیل نیروگاه بوشهر تشکیل شده است ، گفت:الان، مسئله فنی است و تازمانی که به سرانجام نرسد، نمی‌شود دقیقا تاریخ تکمیل نیروگاه بوشهر را اعلام کرد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران درخواست آمریکا برای جستجو در مورد مامور گم شده اف بی آی رارد کرده است، گفت:مجموع سوالهایی آنها مطرح کرده بودند که طرف ذیربط ایرانی جهاتی را که دست یافته بود ، در اختیار سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا قرار داد.

وی افزود: درخواستی برای انجام سفر به کیش مطرح شد که مسئولان ایرانی از طرف مقابل خواسته اند دلایل و ضرورت این سفر را اعلام کنند.

حسینی در پاسخ به این سوال، درخواست سفر به کیش توسط چه کسی مطرح شده است گفت: مسئولان سفارت سوئیس در تهران این درخواست را مطرح کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه بار دیگر تاکید کرد که نیروهای ذیربط ایرانی به دنبال پیگیری موضوع هستند.

حسینی درپاسخ به این سوال ، آیا تهران درخواست همسر مامور اف بی آی را برای صدور روادید سفر به ایران رد کرده است، گفت: اساسا درخواستی برای روادید داده نشده بود که رد شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضوع هسته ای با اشاره به رایزنی البرادعی با اعضای شورای امنیت و تاکید وی مبنی بر اینکه طرفین باید از فرصت ایجاد شده پس از توافق تهران و آژانس استفاده کنند، تصریح کرد: موضوع رسیدگی به فعالیتهای هسته ای ایران باید به آژانس برگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه برگزاری اجلاس بین‌المللی وزرای نهضت عدم تعهد در تهران را موفق توصیف کرد.

در این اجلاس که هفته گذشته در تهران برگزار شد 100 هیات خارجی حضوریافتند.
حسینی سند نهایی صادر شده در این اجلاس که شامل63 بند بود ،را دستاوردی مهم دانست.

وی یادآور شد که در بند45 این سند،تاسیس مرکز حقوق بشر وتنوع فرهنگی در تهران مورد تصویب و تاکید قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید مجدد اعضای نهضت عدم تعهد بر حق ایران در برخورداری از فناوری مسالمت آمیز هسته ای را از دیگرجنبه های مثبت این اجلاس دانست و خاطرنشان کرد که اعضای عدم تعهد بیانیه ای در این زمینه تصویب کرده اند که به شورای حکام آژانس ارایه خواهند داد.

خبرنگاری نظرآقای حسینی را در خصوص اظهارات اخیر البرادعی و واکنش آمریکابه این سخنان جویا شد.

او پاسخ داد: البرادعی به جهت جایگاهی که دارد ازیک طرف از بعد کارشناسی و در چارچوب بازرسی های آژانس موضوع را دنبال می کندو از طرف دیگر با توجه به مواضع بدوراز منطق و خصمانه برخی قدرتها، ضرورت می بیند که گاهی هشدارهای لازم را بدهد.

خبرنگاری از حسینی پرسید،آیا در شرایط کنونی امکان اجرای پروتکل الحاقی وجود دارد؟
او پاسخ داد: الان بحث پروتکل الحاقی مطرح نیست.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد که که پروتکل الحاقی در گذشته برای مدتی به صورت داوطلبانه توسط ایران اجرا شده است ولی هنگامی که موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت ارجاع شد ، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که از هرگونه اقدام داوطلبانه ، پیشگیری شود.

حسینی خاطرنشان کرد: الان نیز برای اجرای مجدد پروتکل الحاقی، نیاز به مجوز است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم هوایی سوریه رایک عملیات بی ارزش به لحاظ نظامی اما حادثه جویانه خواند.

حسینی با اشاره به شرایط منطقه خاطرنشان کرد که ضرورت داشت موضع گیری قاطعی از سوی کشورهای مختلف صورت بگیرد.

وی با اشاره به موضع گیری اتحادیه عرب در قبال این اقدام رژیم صهیونیستی ،اظهار داشت: انتظار می رود موضع گیری ها در این خصوص جدی تر و گسترده تر باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی همواره برهم زننده امنیت منطقه بوده است، تاکیدکرد که موضع گیریهادر قبال این اقدامات،نباید فقط به کشورهای منطقه محدود شود.

حسینی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد که روابط ایران با چین و ژاپن رو به رشد و توسعه است و تلاش می شود که این روابط افزایش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به موقعیت و جایگاه مهم تجاری و اقتصادی ایران در منطقه خاطرنشان کرد که حوزه تجارت و اقتصاد ، حوزه رقابت است ودر این میان، کشورهایی قدر این فرصت را می دانند که براساس منافع ملی خودو بدور از فشارهای سیاسی ، تصمیم می گیرند.

خبرنگاری نظرآقای حسینی را در خصوص نوار جدید ویدیویی بن لادن پرسید، اوبه این سوال اینگونه پاسخ داد:یکی از مسایلی که مورد سوء استفاده طرف آمریکایی قرار گرفت و بلافاصله مواضع خصمانه خود را علیه کشورهای اسلامی مطرح کرد، حادثه11 سپتامبر بود که هنوز تحلیل گران ، ابعاد مختلف آن را بررسی می کنند.

حسینی اضافه کرد: این حادثه ، بهانه هجوم به افغانستان و عراق و حضور در منطقه را به آمریکا داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درمورد پیشنهاد البرادعی مبنی بر تعلیق غنی سازی ، گفت: بحث تعلیق ، بحث کهنه ای است و ضرورت نداردمجددا به آن بپردازیم.

خبرنگاری در خصوص زمان سفر آقای دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری به ونزوئلا سوال کرد و حسینی پاسخ داد که دعوت چاوز صورت گرفته و قرار است در این سفر چند پروژه افتتاح شود و زمانی که این پروژه ها آماده افتتاح شود،سفر انجام خواهد شد.

حسینی در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی ، اسلام را دین صلح،عدالت، و برادری دانست و یادآور شد که که در فرهنگ اسلامی بر صلح، دوستی وآرامش و امنیت تاکید شده است.

حسینی در خصوص سفرآقای مهدی صفری معاون وزیر خارجه به هند و پاکستان نیزگفت که این سفر در راستای گسترش روابط دو جانبه و همکاری های مربوط به انرژی است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حوادث اخیر در مرز شرقی ایران، خبر ازآن داد که هیاتی از مسوولان امنیتی و قضایی ایران، آقای صفری را در سفر به پاکستان همراهی کرده اند و در این سفر در خصوص استراد مجرمین ، مذاکره شده است.

حسینی همچنین یادآور شد که در سفر آقای مهدی صفری به هند و پاکستان در خصوص همکاریهای ایران با آژانس نیز مذاکره شده است.

خبرنگاری نظرآقای حسینی را در مورد تهدید حمله آمریکا به مراکز هسته ای ایران جویا شد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ خاطرنشان کرد:این موضوع را خودآمریکایی ها هم تکذیب کرده اند.

خبرنگاری با اشاره به سفر آقای محمدرضا باقری معاون وزیر خارجه به عراق از آقای حسینی پرسید که آیا در این سفر زمینه سفر آتی رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق ، فراهم می شود؟

او پاسخ داد: هنوز مقدمات لازم برای این سفر فراهم نشده است.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد که زمانی برای دیدار آتی آقای علی لاریجانی  مسوول پرونده هسته ای ایران و ` خاویر سولانا` مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به حوادث دردناک چند روز گذشته درالجزایر ، این انفجارها را محکوم کرد و آن را به دولت الجزایر تسلیت گفت.

کد خبر 30994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز