سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اعطای نشان به شخصیتی که جزو منفورترین شخصیتها در جامعه اسلامی است، در واقع از مصادیق بارز اسلام ستیزی مسئولان عالی رتبه انگلیسی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدمحمدعلی حسینی در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره اعطای نشان ویژه ملکه انگلیس به سلمان رشدی افزود: این اقدام در تعریف و تمجید از این شخصیت مرتد، قطعا بار دیگر انگلیسیها را در مقابل جوامع اسلامی قرار خواهد داد که احساساتشان جریحه دار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به هتک حرمت اخیر به مقدسات اسلامی اشاره و تصریح کرد: این اقدام نشان می دهد که هتک حرمت مقدسات اسلامی، جریانی اتفاقی نیست بلکه سازماندهی شده است و با هدایت و حمایت برخی کشورهای غربی صورت می گیرد.

وی همچنین درخصوص دیدار بعدی آقایان لاریجانی و سولانا گفت: احتمالا در روزهای آینده شاهد دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهیم بود اما هنوز زمان و مکان دقیق این دیدار مشخص نشده است و تماس برای مشخص شدن آن ادامه دارد.

حسینی به دور بعدی گفتگوهای ایران و امریکا درخصوص عراق اشاره کرد و گفت: دولتمردان عراقی برای آغاز دور بعدی این گفتگوها با ما صحبت کرده اند اما آنچه مورد توجه ماست ارزیابی و جمع بندی دور اول این گفتگوهاست و همه چیز زیر سایه این جمع بندی شکل خواهد گرفت.

بهترین راه حل مسئله فلسطین، تمکین به خواست مردم است

 سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌: جمهوری اسلامی ایران معتقد است بهترین راه حل کنونی مسئله فلسطین گفتگو و در عین حال تمکین کردن به خواست مردم است که فرایندهای قانونی آن را نشان می دهد.

 حسینی به درگیریهای اخیر در فلسطین اشاره کرد و افزود‌: بی توجهی به خواست مشروع ملت فلسطین، همراهی نکردن برخی کشورها بادولت وحدت ملی وتحریم اقتصادی دولتهای غربی علیه ملت فلسطین شرایط امروز را در فلسطین اشغالی رقم زده است چیزی که جمهوری اسلامی ایران قبلا درباره آن هشدارداده بود.

وی تفرقه و فتنه افکنی دستهای پنهان درفلسطین رادرتشدید درگیریهای اخیر موثر دانست وتصریح کرد‌: جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو وهمکاری باکشورهایی همچون سوریه ، عربستان و مصر باهدف حل مسئله فلسطین اعلام آمادگی کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به وضع کنونی لبنان و راه حلهای موجود برای ان اشاره کرد و گفت‌: یکی از مهم ترین محورهای بحث لبنان همکاریهای ایران وعربستان است که قبلا هم این همکاریها بوده ودر آینده ای نزدیک هم دیدارهایی دراین زمینه صورت خواهد گرفت.

حسینی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران درقبال صحبتهای تند وزیر امورخارجه عربستان دراجلاس لندن علیه کشورمان چیست گفت: منبعی که این اظهارات رامطرح کرده است منبعی غیر قابل اعتماد است واین موضوع درحال بررسی بیشتر است.

وی درپاسخ به سوال دیگری درباره احتمال مشروط کردن آغاز دور بعدی گفتگوهای ایران و امریکا درباره عراق به آزادی پنج دیپلمات ایرانی تصریح کرد‌: این موضوع الان در دستور کار ما نیست و آنچه برای ما دراین زمینه اولویت دارد جمع بندی و ارزیابی دور نخست این گفتگوهاست.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به تلاشهای این وزارتخانه برای آزادی پنج دیپلمات ربوده شده کشورمان دراربیل اشاره کرد و افزود‌: ما برای این کار درحال طی کردن مجاری دیگری هستیم واخیرا نیز در یادداشتی به شورای امنیت سازمان ملل به سیاست تبعیض امیز انها در این زمینه اعتراض کرده ایم.

حسینی درباره وضع زائران ایرانی زندانی شده درعراق هم گفت‌: یکی ازمحورهای اصلی دیدار ماه گذشته معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه باهمتای عراقی اش همین مسئله بوده است امادرعین حال طرف عراقی دراین زمینه تاکید کرده است که درتعداد اعلام شده زائران زندانی درعراق مبالغه شده است.

وی بابیان اینکه براساس صحبتهای این مقام عراقی حدود 500 نفر از زائران ایرانی در زندانهای عراق به سر می برند افزود: باتوجه به تفاهمنامه امضا شده قراراست یکی ازمدیران کل حوزه کنسولی و یکی از پزشکان هلال احمر دراین خصوص به عراق سفر کنند وازنزدیک از وضع زندانیان مطلع شوند.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت : امیدواریم بااین سفر زمینه ازادی این زندانیان باعنایت مسئولان عراقی فراهم شود ودرعین حال برخی ازانها هم پیش ازاین مورد عفو آقایان مالکی و طالبانی قرار گرفته بودند.

حسینی درباره درخواست وزیر کشور عربستان برای تحویل برخی عناصر مظنون سعودی تصریح کرد مادرحال حاضر عناصر مظنون سعودی درکشور نداریم اماهمکاریهای امنیتی خودراهمچون گذشته باعربستان ادامه می دهیم و اعلام می کنیم ظرفیت برای تقویت این همکاریها وجوددارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص استقرار نماینده ویژه قوه قضاییه دربرخی سفارتخانه های کشورمان گفت : دراین زمینه مسئولان وزارت خارجه با ایت الله هاشمی شاهرودی صحبتهایی داشته اند .

وی افزود‌: براین اساس مقرر شده است که درسفارت ما در سوئد به صورت ازمایشی نماینده ویژه قوه قضاییه مستقر شود وکار این نماینده هم رسیدگی به امور قضایی و احوالات شخصی ایرانیان مقیم براساس مقررات ایران خواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه دراغاز این نشست خبری بامحکوم کردن هتک حرمت حرمین شریفین عسکریین علیهما السلام گفت‌: سیاست بحران ساز سیاستمداران امریکایی و بی توجهی انها به اعتقادات مسلمانان چنین حوادثی را درپی دارد.

حسینی برخورد قاطع نکردن اشغالگران با انفجار اول وتجهیز نکردن مناسب پلیس عراق را از دیگر عوامل این حادثه برشمرد وتصریح کرد‌: این حرکتها باعث شده است که نیروهای تروریستی خود راموردحمایت اشغالگران بدانند و با خیالی اسوده به این اقدامات مبادرت کنند.

وی افزود: هر گروه ودسته ای که این اقدامات را طراحی و اجرا کرده باشد وحدت ملی، حاکمیت و دولت قانونی عراق را هدف قرار داده است تا به این صورت به رژیم غاصب صهیونیستی خدمت کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه حفظ هوشیاری ووحدت ملی عراق راخنثی کننده این توطئه ها دانست.

حسینی همچنین ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و ارتحال ایت الله فاضل لنکرانی را تسلیت گفت.

کد خبر 24493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز