یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مذاکرات آتی مسئول مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد:

این مذاکرات باید با توجه به شرایط جدید و ورود ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای انجام شود. سید محمد علی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که ایرنا خبر آن را منتشر کرد، در پاسخ به سؤالی درباره پیش بینی نتیجه این مذاکرات، خاطرنشان کرد: طرف مذاکره باید واقعیات را در نظر بگیرد و به این نکته توجه داشته باشد که ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای دست یافته است.
همچنین به گزارش ایسنا حسینی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در شرایطی که ایران و اروپا بر مواضع گذشته خود مبنی بر عدم تعلیق و تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید دارند مذاکرات لاریجانی و سولانا چه نفعی برای دو طرف دارد، تصریح کرد: توقف غنی سازی را از ادبیات هسته‌ای ایران حذف کنید. وی با بیان اینکه ابتدا اجازه دهید روال مذاکرات شکل بگیرد، اظهار داشت: امیدواریم که پایه‌های اساسی که تعیین کننده حق ملت ایران است برای پیدا کردن یک راه‌حل مورد قبول طرفین حفظ شود. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قطعاً توقف فعالیت‌ها در مذاکرات مطرح نبوده و نیست و برگشت به عقب نیز امکان‌پذیر نیست، گفت: این مذاکرات باید با توجه به واقعیت موجود و اینکه ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت وارد شده است شکل گیرد و طرفین هم مذاکراتی که داشتند بر مبنای همین شرایط واقعی بوده است.
تناقض روس‌ها
حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در شرایطی که روسیه ارسال سوخت هسته‌ای به نیروگاه بوشهر را منوط به اجازه از آژانس انرژی اتمی‌کرده، تکلیف نیروگاه بوشهر چیست، گفت: اظهارات متناقضی از سوی برخی مقامات روسی مطرح شده است و اکنون معاون سازمان انرژی اتمی‌در مسکو است تا چارچوب همکاری‌ها مشخص شود.
وی تأکید کرد: عدم تعهد روس‌ها نسبت به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر آثاری دارد که اولین آن زیر سؤال رفتن اعتبار روس‌ها و تقویت رویکرد همراه با تردیدی که همواره در افکار عمومی ‌ملت ایران نسبت به روس‌ها وجود داشته است.
خوشبین هستیم
سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده توسط نظامیان آمریکایی در عراق، گفت: به مجموعه تماس‌های مسئولان عراقی با مقامات آمریکایی برای آزادی این عزیزان، خوشبین هستیم و تلاش برای رهایی آنان همچنان ادامه دارد. حسینی افزود: خانواده این دیپلمات‌ها با نماینده صلیب سرخ در ایران دیدار کرده‌اند و مجموعه تحولات صورت گرفته و اظهارات اشرف قاضی، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق و تلاشهای وی برای دسترسی کنسولی به آنان، مثبت بوده و امیدواریم که آمریکایی‌ها هرچه سریعتر زمینه آزادی دیپلماتهای ایرانی را فراهم کنند.
تصمیم قطعی درباره حضور در شرم‌الشیخ
فارس نیز گزارش داد سخنگوی وزارت خارجه درباره اجلاس همسایگان عراق در شرم الشیخ نیز با بیان این که رایزنی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد، بر اصل عدم تضعیف نقش منطقه‌ای همسایگان در این نشست تأکید و خاطرنشان کرد: ما تا به حال برگزاری اجلاس همسایگان را به مسائل دیگر گره نزده و نخواهیم زد. حسینی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال مذاکره رایس و متکی در شرم الشیخ، با اشاره به این که درباره حضور، عدم حضور یا سطح حضور هنوز در حال بررسی هستیم، به گفت‌وگوی آتی متکی با هوشیار زیباری‌ همتای عراقی‌اش در هفته جاری اشاره کرد و افزود: بعد از این گفت‌وگو تصمیم قطعی ما اعلام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مشاور وزیر خارجه‌ آمریکا که گفته اجلاس شرم الشیخ حتی بدون حضور ایران موفقیت‌آمیز خواهد بود، اظهار داشت: تمامی‌کشورهای صاحب نظر و تأثیرگذار بر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای همواره تاکید داشتند که نقش جمهوری اسلامی‌ایران در مسائل منطقه‌ای انکارناپذیر است.
سرنوشت تاجیک
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت تاجیک، سفیر سابق کشورمان در اردن اظهار داشت: درباره آقای تاجیک اقدامات زیادی انجام شد و آنچه که بارها به مسئولان انگلیسی تاکید کردیم این بود که این طرح، عملیات فریبکارانه‌ای است که آمریکایی‌ها پیش پای تاجیک که همراه خانواده‌اش مشغول تحصیل بود گذاشته‌اند ولی علیرغم این مراحل و تلاشهای زیادی که دنبال شد شاهد رأی دادگاه بودیم، البته وزیر کشور انگلیس باید این رأی را تایید کند بنابراین تا قبل از آن امکان تجدیدنظر و استیناف هست و ما نیز از طریق وزارت خارجه و وزارت کشور در تلاش هستیم که تماس‌هایی را با وزارت خارجه انگلیس داشته باشیم.
کد خبر 20247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز