همشهری آنلاین: سفیر آمریکا در بغداد، نخستین دور مذاکرات رسمی روز دوشنبه28 مه(7 خرداد) با همتای ایرانی خود درباره ی عراق را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، رایان کروکر در نشستی خبری در بغداد گفت : مذاکرات مثبت بود و توافق‌های سیاسی بین سه طرف مذاکره‌ کننده یعنی ایران، عراق و آمریکا درباره ی لزوم تامین ثبات و امنیت عراق حاصل شد.

کروکر افزود: طرف ایرانی در این مذاکرات نگرانی‌های خود را از حضور نیروهای چند ملیتی در عراق ابراز کرد و حضور این نیروها را به مثابه‌ی "اشغالگری" دانست. وی گفت: ایرانی‌ها همچنین نارضایتی خود را از نحوه‌ی تجهیز و تکمیل ساختار نیروی نظامی و انتظامی عراق توسط نیروهای چند ملیتی ابراز داشتند.

رایان کروکر اضافه کرد که ایرانی‌ها در این نشست بر اصول خود مبنی بر حمایت از دولت و ملت عراق تاکید کردند اما ما به آنها گفتیم که "خواهان اقدام عملی از سوی ایران در قبال این اصول هستیم".

سفیر آمریکا در بغداد در خصوص مسایلی که واشنگتن در این نشست ضد ایران بیان کرد، گفت: "ما به آنها در خصوص حمایت از گروه‌های شبه نظامی و مسلح و دادن سلاح به آنها برای حمله به نیروهای عراقی و چند ملیتی سخن گفتیم".

وی تصریح کرد که طرف ایرانی این ادعاها را تکذیب کرد.

کروکر در پاسخ به این پرسش که آیا مساله‌ی پنج دیپلمات ایرانی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت، اظهار داشت: این مساله به هیچ وجه مورد بحث قرار نگرفت.

وی در پاسخ سوال دیگری که آیا آمریکا تضمین‌هایی در مورد تعرض نکردن به جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده یا خیر، گفت: همان طور که سه طرف مذاکره کننده از قبل توافق کرده بودند مذاکرات در خصوص تحولات عراق بود و مسایل دیگر در بر نگرفت.

سفیر آمریکا در بغداد نقش عراق را در این مذاکرات مهم دانست و گفت : نوری مالکی نخست وزیر عراق این مذاکرات را رهبری کرد و گفت و گوها در حقیقت با رهبری و مدیریت عراقی‌ها بود.

 وی ادامه داد که دور بعدی مذاکرات منوط به درخواست دولت عراق است که در صورت وجود چنین درخواستی از سوی دولت عراق، آمریکا آن را بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کروکر گفت: در مذاکرات به جزییات پرداخته نشد و تنها محدود به موضوعات عمومی بود.
یکی از خبرنگاران از سفیر آمریکا پرسید که آیا آمریکا سند و دلیلی مبنی بر حمایت ایران از گروه‌های مسلح عراق و انتقال سلاح به این کشور ارایه کرد؟ و کروکر گفت: ما درصدد اقامه دعوای قضایی در این نشست نبودیم و تنها می‌خواستیم به ایرانی‌ها بگوییم که "می دانیم در عراق چه کار می‌کنید".

وی اضافه کرد: ما تنها از ایرانی‌ها خواستیم که از ادامه رفتارهای خود در عراق جلوگیری کنند اما ایران به این نگرانی ما پاسخ روشنی نداد و مجموع این نگرانی‌ها را ادعا خواند.
کروکر در ادامه در خصوص موضوع همکاری امنیتی چند جانبه گفت: در این دور از مذاکرات مساله همکاری امنیتی طرح شد اما طرفین وارد جزییات آن نشدند.

وی گفت: خروج نیروهای آمریکایی از عراق و مساله جدول زمانی عقب نشینی آنها مورد بحث نبود و این جلسه هیچ تفاهم‌نامه‌ای در بر نداشت و طرفین مواضع خود را در برابر عراق اعلام کردند.

کروکر در پایان تصریح کرد: نشست امروز تنها برای بررسی این نکته بود که دو کشور آمریکا و ایران چگونه می‌توانند در ایجاد ثبات و تامین امنیت در عراق سهیم باشند.

کد خبر 23131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز