چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی: روز سه‌شنبه سفرای ایران و آمریکا در عراق در دومین نشست خود در بغداد راه‌های استفاده از نفوذ خود در ایجاد ثبات در عراق را بررسی کردند.

گفته می‌شود 2 سفیر در ابتدای جلسه  بحث‌های شدیدی با یکدیگر داشته‌اند. کروکر، ایران را متهم به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه و ارسال اسلحه برای آنها کرده و قمی هم این اتهامات را رد کرده و گفته که  آمریکا مدرکی برای این مطلب ندارد.

در طی مذاکرات، ایران یکی از موضوعات مورد نظرش را که اسارت 5 دیپلمات ایرانی به دست آمریکاست، مطرح کرده و خواستار آزادی آنها شده است.

مک کورمک، سخنگوی کاخ سفید پیش از مذاکرات گفته بود آمریکا انتظار دارد ایران مساله 5 ایرانی بازداشت شده را مطرح کند. اما آمریکا مساله چهار ایرانی آمریکایی را که در ایران بازداشت هستند مطرح نخواهد ساخت.

وی در مورد علت این تصمیم گفت: ما از طریق سوئیس در مورد هاله اسفندیاری و سایر ایرانی-آمریکایی‌های در بازداشت با ایران تماس داشته‌ایم. این موضوع از مجرای دیگری دنبال می‌شود.

این موضع آمریکا حاکی از آن است که آمریکا قصد ندارد به مسائل دو جانبه ایران و آمریکا فرصت طرح در این مذاکرات را بدهد. آنها قصد دارند با پرداختن به  مسائل عراق از توانایی ایران برای کنترل اوضاع عراق استفاده کنند.

یک مقام وزارت خارجه عراق هم گفت که بغداد مایل نیست مساله دستگیرشدگان به موضوع اصلی مذاکرات تبدیل شود.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد، پس از چند ساعت گفت‌وگو با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران، در جمع خبرنگاران حاضر شد و ادعا کرد: ایران با اینکه از دولت نوری مالکی در عراق اعلام حمایت می‌کند، ظرف 2 ماهی که از دور پیشین مذاکرات می‌گذرد، پشتیبانی خود را از گروههای مسلح شیعه عمیق‌تر کرده و فعالیت گروه‌های مسلحی که مورد حمایت ایرانند به جای اینکه کمتر شود افزایش یافته است.

در مقابل،‌ کاظمی‌ قمی‌ هم به خبرنگاران گفت که طی گفت‌وگو با کروکر، برخی‌ از اشتباهات‌ نیروهای‌ خارجی‌ مستقر در عراق‌ و مشکلات‌ ناشی‌ از اشغال‌ عراق‌ را به وی گوشزد کرده و‌ طرف‌ آمریکایی‌ هم اظهارات او را پذیرفته است‌.

مهمترین توافق

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق توجهی به این مشاجرات نکرد و به خبرنگاران گفت: طی مذاکرات سفیران ایران و آمریکا، برای اولین بار توافق بر سر تشکیل هیأتی سه جانبه حاصل شده و دفتر نخست وزیر عراق هم اطلاعیه‌ای صادر کرده که بنابر آن، هدف از تشکیل این هیأت، تلاش برای مهار گروههای مسلح، مبارزه با القاعده و بهبود امنیت مرزها خواهد بود.موضوع تشکیل چنین هیأتی در پایان دور پیشین مذاکرات رایان کروکر و حسن کاظمی قمی نیز مطرح شده بود.

ظاهراً این بار عراقی‌ها از دل مذاکرات و بحث و جدل‌های آمریکا و ایران تشکیل این کمیته را به مرحله عمل نزدیک کرده‌اند تا حداقل، توافقات، عملی شده و دو طرف برای  استفاده از ابزارهای خود جهت حل مشکلات عراق ترغیب شوند.

از کروکر در مورد ترکیب کمیته امنیتی که قرار است برای تامین امنیت در عراق تشکیل شود سؤال شد که وی در پاسخ گفت: هنوز درمورد جزئیات تشکیل کمیته بحثی نشده اما قطعا اعضای آن از کارشناسان3 کشور خواهند بود.

کد خبر 27481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز