سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین دور گفتگو های سفیران ایران و آمریکا در بغداد درباره مسئولیت اشغالگران درعراق روز سه شنبه 2 مرداد در سالن تشریفات نخست وزیری عراق آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد ،در ابتدای این نشست که از ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت محلی آغاز شده است ،  نوری مالکی نخست وزیر عراق سخنانی را ایراد کرد.

نخست وزیر عراق در آغاز دور دوم نشست سفرای ایران و آمریکا درباره مسئولیت اشغالگران در این کشور گفت : نشست امروز ، نشستی مثبت و در راستای حمایت از مردم عراق است.

سخنان نوری المالکی
نوری مالکی با قدردانی از هیات های ایران و آمریکا برای حضور در این نشست تاکید کرد: تروریسم نه تنها تهدیدی برای عراق بلکه برای همه کشورهای جهان به شمار می رود و باید همه جهانیان برای مواجهه با این پدیده خطرناک متحد شوند.

وی با اشاره به اینکه عراق در مسیری سخت و خونبار قرار گرفته است ، تاکید کرد : ما معتقدیم گفت و گو بهترین راهکار برای دستیابی به اهداف انسانی است .

مالکی افزود : تروریست ها همه مردم عراق را بدون استثنا هدف قرار می دهند.

نخست وزیر عراق تصریح کرد : تروریست ها و القاعده ضربات مهلکی در عراق متحمل شده اند و از این رو ممکن است با شکست هایی که در عراق به آنها تحمیل شده است به کشورهای دیگر نقل مکان کنند.

وی بار دیگر از مواضع دو کشور برگزارکننده نشست در حمایت از عراق و مردم این کشور قدردانی کرد و گفت : من معتقدم همه جهانیان و دوستداران انسانیت می خواهند از مردم عراق حمایت کنند.

نخست وزیر عراق با تاکید مجدد بر اینکه گفتگوهای دو طرف باید برای بهبود وضع عراق و با حضور مسئولان این کشور باشد ، خاطرنشان کرد ما خواهان استقرار امنیت و ثبات در عراق هستیم و در این راه حمایت شما را خواستاریم.

نوری مالکی افزود : این حمایت نباید با دخالت در امور داخلی یکدیگر صورت بگیرد و ما خواستار برقراری روابطی خوب و همکاری متقابل مانند دیگر کشورهای جهان هستیم.

پس از سخنان نخست وزیرعراق نشست سفیران ایران و آمریکا در بغداد با حضور طرف عراقی آغاز شد.

حسن کاظمی قمی و رایان کروکر سفرای ایران و آمریکا در بغداد ریاست هیات های ایرانی و آمریکایی را در این دوره از نشست برعهده دارند و از طرف عراقی نیز هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق ، موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق ، علی دباغ سخنگوی دولت عراق و چند نفر از مشاوران نخست وزیر و نمایندگان مجلس عراق حضور دارند.

اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
همزمان با برگزاری دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد:راه برون رفت از بحران عراق، احترام واقعی و عملی به استقلال و حق تعیین سرنوشت مردم عراق و واگذاری امور و اختیارات به حکومت منتخب و پایان دادن به اشغالگری و عوارض ناشی از آن است.
 
سید محمد علی حسینی در واکنش به ادعاهای سخنگویان کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا گفت: فرافکنی و اتهامات کذب کمکی به فضای مذاکرات جاری نخواهد کرد و بهتر است مقامات آمریکایی رویکردهای ابزاری را کنار گذارند و برای راه های برون رفت از بحران ناشی از عملکردهای نامناسب خویش چاره اندیشی کنند و نگرش های واقع بینانه جمهوری اسلامی را پذیرا باشند.

حسینی در خصوص ادعاهای واهی مقامات آمریکا پیرامون ارسال تسلیحات و آموزش شبه نظامیان گفت: پر واضح است انگیزه اصلی طرح ادعاهای واهی و تکراری علیه جمهوری اسلامی صرفاً برای تحقق نیازهای روانی و تبلیغاتی آمریکاست و طرح اینگونه اظهارات به منظور فریب افکار عمومی مردم نگران و خسته از سیاست های جنگ افروزانه دولتمردان آمریکا صورت می گیرد.

کد خبر 27352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز