دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه سیاسی: عصر دوشنبه ساعاتی پس از پایان 4 ساعت مذاکره میان سفیران ایران و آمریکا در بغداد، حسن کاظمی‌قمی، سفیر ایران در عراق از انجام دور بعدی مذاکرات با آمریکا درباره عراق تا کمتر از یک ماه دیگر خبر داد.

رئیس هیأت  ایرانی مذاکره کننده،‌پس از کنفرانس خبری در ساختمان سفارت ایران در بغداد که به دلایل امنیتی 3 ساعت و نیم پس از کنفرانس خبری سفیر آمریکا برگزار ‌شد، در پاسخ به پرسش خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای ادامه مذاکرات وجود دارد، گفت: تا کمتر از یک ماه دیگر دور بعدی مذاکرات برگزار خواهد شد.  وی همچنین تأکید کرد که به طرف‌ آمریکایی گفته است ایران حاضر است با آموزش و تجهیز ارتش و پلیس عراق به ایجاد یک ساختار امنیتی و سیاسی جدید در عراق کمک کند.
کاظمی‌قمی‌در کنفرانس مطبوعاتی خود، نتایج مذاکرات سه جانبه دیروز در بغداد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما تمام دغدغه‌های خود را درباره مسایل عراق به طور شفاف مطرح کردیم.

به گفته وی در این مذاکرات که طی سه دور انجام شد، جمهوری اسلامی‌ایران با تشریح نقش اشغالگران در عراق اشتباهات آنان را در اداره امور عراق یادآور شد. کاظمی‌افزود: ما همچنین به صراحت درباره افزایش مشکلات مردم عراق در صورت ادامه سیاست اشغالگری در این کشور هشدار دادیم.
پاسخ به ادعاها
سفیر ایران درباره ادعاهای مطرح شده از سوی هیات آمریکا مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی‌ایران در ایجاد ناامنی در عراق گفت: این ادعا برای اولین بار نیست که از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود و ما هم در این دور از مذاکرات به تمامی‌موارد مورد اشاره پاسخ مقتضی دادیم.  به گفته وی در مذاکرات دیروز موضوع حمایت از دولت قانونی عراق و اهتمام برای کمک به بازگشت حاکمیت این کشور به دولت عراق مورد توافق سه طرف قرار گرفت.
به گزارش ایرنا وی با اشاره به این نکته که در شرایط فعلی فقدان امنیت به عنوان مهمترین مشکل عراق محسوب می‌شود، افزود: شرکت‌کنندگان جلسه امروز بر ضرورت کمک به دولت مشروع عراق در دستیابی به توان لازم برای حفظ امنیت در این کشور هم رأی بودند.
تشکیل کمیته امنیتی سه جانبه
کاظمی‌قمی‌در ادامه از ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته امنیتی سه جانبه برای تقویت بنیه نظامی‌و دفاعی عراق خبر داد و گفت: این مذاکرات گام اول از یک فرایند بود و از سوی دولت عراق پیشنهاد ادامه گفت‌وگوها در آینده نزدیک مطرح شد که ما با دید مثبت اعلام داشتیم که این مسئله را در تهران بررسی و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
وی درباره مسئله دیپلماتهای ایرانی ربوده شده در عراق به‌وسیله نیروهای آمریکایی گفت: هیچگونه گفت‌وگویی در این زمینه در اجلاس دیروز مطرح نشد، چرا که به اعتقاد ما دولت عراق در این زمینه مسئولیت داشته و باید برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.
نشست مطبوعاتی کروکر
به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از نشست خبری سفیر ایران، رایان کروکر، همتای آمریکایی کاظمی‌قمی‌در کنفرانس خبری جداگانه‌ای ضمن تصریح به اینکه در جریان مذاکره با سفیر ایران به توافق‌های گسترده‌ای در ارتباط با مسائل عراق دست یافته است، گفت: هیأت ایرانی مکانیسم امنیتی سه‌جانبه‌ای را برای حل بحران عراق با حضور ایران، آمریکا و عراق پیشنهاد داده است و این پیشنهاد باید برای بررسی بیشتر به واشنگتن فرستاده شود و این در حالیست که کاظمی‌قمی، ارائه این پیشنهاد را از جانب دولت عراق عنوان کرده بود. کروکر در جریان نشست مطبوعاتی پس از مذاکره با هیأت ایرانی تأکید کرد: طرح‌های ایران برای حل بحران عراق به سیاست‌های ما و آنچه دولتمردان عراقی مد نظر دارند، بسیار شبیه بود. رایان کروکر همچنین در این نشست خبری مدعی شد که هیأت ایرانی برای ادامه مذاکرات ابراز تمایل کرده است و هرچند از ابتدا هدف این نشست تصمیم‌گیری برای ادامه مذاکرات نبوده است، ولی ما این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
نشست 2 قسمتی
نشست دوشنبه که پیش از ظهر آغاز شد، در 2 بخش برگزار گردید. در ابتدای نشست که با حضور نخست‌وزیر عراق همراه بود، نوری مالکی در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد که نشست مذکور با نگاه مثبت ایران و آمریکا نسبت به نقش یکدیگر در تأمین امنیت عراق، پیشرفت قابل توجهی را در این زمینه ایجاد کند.
وی افزود: ما می‌خواهیم عراق آزاد از نیروهای بین‌المللی باشد و به پایگاهی برای سازمان‌های تروریستی که به کشورهای همسایه صدمه می‌زنند تبدیل نشود. همچنین ما به دنبال موضع مشابهی از سوی کشورهای دیگر به ویژه همسایگانمان هستیم.  در نشست ابتدایی علاوه بر اعضای دو هیأت ایرانی و آمریکایی، المشهدانی، رئیس پارلمان، طارق الهاشمی‌و عادل عبدالمهدی، معاونین رئیس جمهوری عراق حضور داشتند. همچنین در بخش دوم و اصلی مذاکرات که از حدود ساعت 10:30 تا 2:30 ادامه داشت، موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق، نماینده کشورش بود.
در حین برگزاری نشست سه‌جانبه، انفجار مهیبی در نزدیکی محل انجام مذاکرات رخ داد که در نتیجه آن دست کم 19 نفر کشته و 46 نفر مجروح شدند.
پرسش‌های ایران
حسن کاظمی‌قمی‌نیز طی سخنانی در سخنرانی ابتدایی این مذاکرات گفت: ما متعجب هستیم که چرا می‌بایست تجهیزات ارتش و پلیس عراق ضعیف تر از گروههای تروریستی باشد و ارتش و پلیس سلاح‌های لازم برای دفاع از خود و ملت را نداشته باشند؟ چگونه ممکن است نیروهای مسلح عراق بتوانند در چنین شرایطی بر گروههای تروریستی که مجهزترشده‌اند فائق آیند‌؟ انگیزه عدم تجهیز ارتش و پلیس عراق چیست؟ از سوی دیگر وجود شرکت‌های شخصی امنیتی متعدد که همچون پیمانکاران ساختمانی عمل می‌کنند، وضع امنیتی در عراق را پیچیده و این کشور را در لبه پرتگاه سقوط قرار داده است. این امر موجب شده است تروریست‌ها با خیال راحت مردم عراق را به صورت گروهی به قتل برسانند.
استقبال پلوسی
پس از انجام مذاکرات دیروز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که سیاست‌های اخیر وی در ارتباط با سوریه به‌شدت مورد انتقاد کاخ سفید قرار گرفته است، از انجام این مذاکرات استقبال کرد.
تأکید بر بهبود روابط
اما پیش از آغاز مذاکرات، نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه‌ آمریکا در مقاله‌ای  در روزنامه بوستون ریویو، با وجود اشاره مجدد به اتهامات همیشگی آمریکا علیه ایران، بر بهبود روابط این کشور با ایران تاکید کرده و نوشت: باید به دراز مدت اندیشیده و دیدگاه کوتاه مدت بازدارندگی ایران را کنار بگذاریم.

کد خبر 23171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز