شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

یاسر مرادی: از زمانی که بحث مذاکره با آمریکا به‌صورت جدی در دستور کار دیپلمات‌های ایرانی قرار گرفت، از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس دیدگاه‌های متفاوتی در مورد زمان، سطح، نحوه و موضوعات مورد مذاکره و حتی افراد مذاکره‌کننده مطرح شده است.

اما آنچه مورد تأکید اکثر کارشناسان قرار دارد این است که مذاکرات فعلاً‌ صرفاً‌ در حد حل معضلات امنیتی عراق کارساز خواهد بود؛ امری که به‌طور غیررسمی در مورد امنیت افغانستان و ریشه‌کن کردن القاعده هم صورت پذیرفت.

برای روشن شدن بیشتر این ابعاد با چند تن از نمایندگان مجلس از فراکسیون‌های مختلف گفت‌وگوهایی را انجام دادیم تا برآیند نظر مجلس را در این خصوص به‌دست آوریم.

مهدی کوچک‌زاده عضو فراکسیون اکثریت مجلس با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مشهد گفت: حدود و ثغور و محتوای مذاکره با آمریکا توسط مقام معظم رهبری به صورت دقیق مشخص شد و این مسأله جزو اموری است که در اختیار تام ایشان می‌باشد.

نماینده تهران ادامه داد: مذاکره و رابطه با آمریکا در شرایطی که آمریکا از خوی درندگی خود دست بر نداشته هیچ نفعی به حال ملت ما نخواهد داشت اما اگر آمریکایی‌ها هم قصدشان یافتن راهی برای ایجاد امنیت در عراق باشد بر این باورم که آنها بی‌فکرتر از آن هستند که با ارشاد مسئولین ایرانی به راهکار مناسبی در این خصوص دست یابند.

وی افزود: من فایده‌ای بر این مذاکره حتی برای تأمین امنیت عراق هم نمی‌بینم و شاید تنها فایده این مذاکرات این باشد که بهانه را از آمریکایی‌ها و برخی مسئولین فعلی عراق مبنی بر این‌که ایران در ناامنی‌های عراق نقش دارد، بگیرد چرا که ما فرصتی برای ارائه‌ صادقانه راهکارهای خود برای تأمین امنیت عراق خواهیم داشت.

کوچک‌زاده ارتباط مذاکرات اخیر با مسائل هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت: اگر آمریکا حسن نیت از خود نشان دهد مذاکرات می‌تواند ادامه داشته باشد و این حرف جدیدی نیست چرا که از قدیم امام(ره) می‌فرمودند هر وقت آمریکا آدم شود می‌شود مانند سایر دولت‌ها با آنها هم مذاکره کرد.

وی در پایان گفت: این‌که مذاکره در شرایط فعلی می‌تواند نفعی به حال پرونده هسته‌ای ایران داشته باشد را بعید می‌دانم.

شرایط معقول

سید محمود مدنی نماینده گناباد هم با اشاره به این‌که با مسأله مذاکره با آمریکا همواره به‌صورت شعاری برخورد شده گفت: گاهی شعارهای تندی داده می‌شد که در هیچ سطحی و راجع به هیچ مطلبی نباید مذاکره صورت گیرد و گاهی هم برخی در مقابل موج‌سواری کرده و در همه سطوح خواستار مذاکره شده‌اند.

وی ادامه داد: اخیراً‌ هم کار شتاب‌زده‌ای مبنی بر تشکیل گروه دوستی ایران و آمریکا از سوی برخی نمایندگان صورت گرفت در حالی که کنگره آمریکا چند روز قبل از آن بودجه‌ای را برای فعالیت‌ علیه نظام ایران به تصویب رسانده بود.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس افزود: قطعاً‌ تعادل میان دو موضع ذکر شده راه درست است و آن چیزی نیست جز این‌که باید در شرایطی معقول مذاکره صورت گیرد که نشانه‌های این شرایط معقول و تغییر رویکرد در دولت و کنگره آمریکا مشاهده نمی‌شود.

وی گفت:‌ در شرایط فعلی بحث امنیت عراق برای ما خیلی مهم است و در همین حد هم این امر یک قدم به جلو محسوب می‌شود تا در شرایط معقول‌تر و با دریافت نشانه‌هایی از حسن نیت آمریکایی‌ها بتوانیم مذاکره را ادامه دهیم.

این نماینده در پایان با اشاره به این‌که راهکار معقول برای حل پرونده هسته‌ای ایران مذاکره با آمریکا نیست گفت: آمریکا رأی خود را قبل از مذاکره مبنی بر لزوم تعلیق غنی‌سازی ایران صادر کرده و لذا مذاکره در این خصوص با آمریکا بی‌فایده است. در شرایطی که دارایی‌های ایران در آمریکا بلوکه شده یا برای فعالیت علیه نظام ما بودجه تصویب می‌کنند چه ضرورتی دارد که با آنها مذاکره کنیم.

امنیت همسایگان

بیژن شهباز‌خانی عضو فراکسیون اقلیت هم با اشاره به این‌که برای مذاکره با آمریکا در مورد عراق اجماع وجود دارد گفت: کمک به دولت عراق که شیعه محسوب می‌شوند و شکست آنها، به نوعی به نفع ما نخواهد بود، جزو موارد مورد توافق در شورای امنیت ملی است و لذا مذاکره در سطح تعیین شده عمل منطقی و حکیمانه‌ای است که از سوی ایران اتخاذ شده است.

نماینده ملایر ادامه داد: برای نظام ما داشتن همسایگانی که دارای ثبات امنیتی باشند مفید محسوب می‌شود.

وی در خصوص گروه دوستی ایران و آمریکا هم تشکیل این گروه را نیازمند کار کارشناسی بیشتر دانست و افزود: قبل از این‌که وارد این‌گونه مباحث شویم بهتر است مزایا و معایب آن را به صورت دقیق بررسی کنیم و لذا بهتر است این امر با توجه به سابقه ذهنی منفی ما از آمریکا به بعد از مذاکرات فعلی موکول شود؛ ضمن این‌که حفظ‌ شأن ایران نیز در این خصوص ضروری است.

وی ادامه داد: آمریکا اگر بخواهد در مذاکرات از موضع آمرانه برای تثبیت سیاست‌های خود استفاده کند جایی برای مذاکرات هسته‌ای باقی نمی‌ماند.

شهباز‌خانی همچنین از دولتمردان خواست با توجه به این‌که سیاست‌ خارجی ایران همواره زیر نظر مقام معظم رهبری و با مشورت شورای امنیت ملی تبیین می‌شود، موفقیت‌های موجود در این زمینه را به نفع دولت خاصی مصادره نکنند و تلاش‌‌های قبلی را زیر سؤال نبرند.

محورهای مذاکره

به گزارش مهر، 4 موضوع اساسی از جمله مسئله گروه تروریستی منافقین و عقب‌نشینی آمریکا از عراق در نشست قریب‌الوقوع مسئولان ایرانی و آمریکایی در بغداد بررسی می‌شود.

به نوشته روزنامه الصباح عراق یک منبع آگاه عراقی درباره مذاکرات ایران و آمریکا گفت: در این مذاکرات که قرار است 7 خرداد انجام شود، 4 محور اصلی در قالب یک موضوع با عنوان اوضاع عراق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته این منبع، اتهام ورود سلاح ایرانی به عراق و رسیدن این سلاح‌ها به گروه‌هایی که ارتش آمریکا آنها را تندرو می‌خواند، موضوع گروهک منافقین، مانورهای آمریکا در خلیج فارس و همچنین عقب‌نشینی  آمریکا از عراق 4 محوری است که در مذاکرات آتی دو طرف ایرانی و آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین به نوشته این روزنامه موضوع هسته‌ای ایران و حزب‌الله لبنان به درخواست طرف عراقی در این نشست بررسی نمی‌شود.

طرف عراقی بر این موضوع تاکید دارد که در این نشست به جز موضوع عراق به موضوع دیگری پرداخته نشود.

منابع مذکور اعلام کردند: هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در نشست مذکور که به احتمال زیاد در ساختمان وزارت خارجه این کشور برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

کد خبر 22421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز