همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت اگر آمریکا حسن نیست نشان دهد و قصد تحمیل اهداف‌سلطه گرانه خود را نداشته باشد می توان به تداوم گفتگوها امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: اگر آمریکا بخواهد و بگذارد، ایران می‌تواند با کمک کشورهای همسایه در ایجاد امنیت در این کشور بحران زده موثر باشد.

رییس مجمع تشحیص مصلحت نظام با تاکید بر مشترکات فراوان دینی، اجتماعی و تاریخی ایران و کشورهای عربی، به خصوص در حوزه خلیج فارس گفت: قدرت‌های استعماری براساس سیاست قدیمی "فرق تسد" در صدد ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی هستند، در حالیکه به نفع همه ماست که با هم همکاری داشته باشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اختلافات جزیی را طبیعت فرق و مذاهب دانست و گفت: براساس تعالیم متعالی قرآن که مسلمانان را امت واحد می‌داند ، باید با تکیه بر مشترکات فراوان، نگذاریم دشمنان در شعله ور کردن آتش اختلافات موفق شوند.

وی با تشریح سیاستهای ایران در دفاع از اهل سنت گفت: حمایت های تاریخی ایران از مسلمانان فلسطین و بوسنی و هرزه گوین ، عراق و لبنان نشان می‌دهد که اعتلای مسلمانان سیاست راهبردی ایران است.

رفسنجانی با اشاره به تلاش استکبار در جهت خلق گروههای متعصب اسلامی برای مخدوش جلوه دادن چهره اسلام در جهان و مقابله با انقلاب اسلامی گفت: اگر چه افراطی‌گری هیچ جایگاهی در اسلام ندارد، ولی همین گروهای متعصب هم پس از شکل‌گیری متوجه شدند که نمی‌توانند به نام اسلام با استکباریون سازگاری داشته باشند و شاید هدف استکبار در خلق این گونه گروهها، برای توجیه حضور در منطقه باشد.

رفسنجانی در بخش دیگری از این گفتگو به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول ‪ ۲۸‬سال گذشته پرداخت و گفت: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی احیای استقلال و آزادی و ایجاد جمهوری اسلامی بجای سلطنت استبدادی ایرانیان بود که رژیم گذشته با اعمال نفوذ غرب، همه تصمیم‌سازی ها و تصمیم‌گیری ها را وابسته کرده بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح روند حرکت جهان به سوی دمکراسی گفت: ویژگی انقلاب اسلامی این است که با تکیه بر دین، ابعاد سیاسی و اجتماعی کشور را به سوی دمکراسی سوق داده است و امروز از عالی‌ترین مسوولان کشوری گرفته تا شوراها که ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره مردم دارند، به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آرای مردم انتخاب می‌شوند.

رفسنجانی تدوین سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاکید رهبری و ابلاغ آن به مسوولان مروبوطه را نشان از عمق ثبات انقلاب اسلامی دانست و گفت: با توجه به الزاماتی که لازمه این سند ملی است، ایران اسلامی را به جایگاهی که استحقاق آن را دارد ، می‌رسانیم.

وی با بیان انواع توطئه‌هایی که در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه مردم ایران طراحی و اجرا شد ، گفت: علی رغم همه توطئه ها ایرانیان به دستاوردهایی رسیده‌اند که دوست و دشمن نمی‌توانداز کنار آن بگذرند.

رفسنجانی با ارایه تحلیلی از روند شروع ، تداوم و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت : پیروزی‌های درخشان نیروهای مسلح ایران در طول هشت سال دفاع مقدس و پیروزی سیاسی ایران در سازمان ملل برای اثبات حق ایران و متجاوز بودن عراق باعث شد که صدام برای جبران احساس حقارت به کویت حمله کند که این حمله و عوارض آن باعث سقوط حزب بعث شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی به مسایل هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: اصرار قدرتهای برتر جهانی در عدم دسترسی ایرانیان به تکنولوژی صلح آمیز انرژی هسته‌ای، تابع هیچ منطق و استدلالی نیست و ایران اسلامی در طول این ‪ ۲۸‬سال ثابت کرده است که در مقابل زورگویی‌ها می‌ایستد.

وی افزود: البته هنوز هم مذاکرات بدون پیش شرط را تنها راه حل مسالمت‌آمیز مسئله می‌دانیم و ما نیز تلاش می‌کنیم تا بی‌اعتمادی برخاسته از تبلیغات مسموم دشمنان را خنثی کنیم و در این راه حاضریم هرگونه تضمین و توضیح را بدهیم تا کشورهای جهان ، به خصوص همسایگان ما از نگرانی‌هایی که دشمنان القا کرده‌اند بیرون بیایند.

رفسنجانی در بخش دیگری از این گفت و گو به تشریح مسایل فلسطین و جنایات اسراییل پرداخت و گفت: اگر چه مشروعیت اسراییل را نمی‌پذیریم، اما دخالتی در تصمیمات سیاسی فلسطینی‌ها نداریم و تنها براساس آرمانهای اسلامی خویش از دفاع و مقاومت مردم مظلوم فلسطین حمایت می‌کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام عراق را مطمع اهداف استعماری اشغالگران نامید و گفت: اشغالگران برای توجیه برنامه‌های شکست خورده خود در عراق به دنبال فرافکنی مشکلات هستند و ایران را متهم به دخالت می‌کنند و در حالی که ایران از ابتدا بر لزوم حفظ یکپارچگی عراق تایکد کرده است.

وی افزود: کسانی که همدلی و همکاری دو ملت ایران و عراق را بر نمی تابند ، با طرح دسیسه‌های مختلف ، از جمله دخالت ایران در عراق و یا تمایل زیاد شیعه عراق به ایران ، در صدد ایجاد اختلاف هستند ، در صورتی که مشترکات تاریخی و مذهبی دو کشور آن قدر زیاد است که در هر صورت دو ملت با هم کار خواهند کرد.

وی افزود: اگر چه سقوط رژیم دیکتاتور و جنگ افروز صدام برای ملت های ایران ، عراق ، کویت و دیگر همسایگان خوش یمن بود، اما حضور اشغالگران این شیرینی را در ذائقه مردم تلخ کرده است.

رفسنجانی در ادامه با دعوت از همه فرق مذهبی و قومی عراق به وحدت و پرهیز از اختلافات گفت: اختلافات داخلی عراق حضور بیگانگان را توجیه می‌کند.

وی ناامنی‌های داخلی در عراق و انفجار مراکز زیارتی و مساجد را تاسف برانگیز خواند و گفت: کشتن مردم عراق با هر بهانه و دلیل ظلم به این کشور مظلوم و جهان اسلام است.

رفسنجانی در ادامه گفت وگو ، از عربستان به عنوان یک کشور کلیدی در جهان اسلام و منطقه نام برد و گفت: تثبیت قیمت واقعی نفت نمونه‌ای از همکاری‌های استراتژیک ایران و عربستان است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اهداف استعماری اسراییل در منطقه را مخل اصلی آرامش خاورمیانه دانست و گفت: تا زمانی که غربی‌ها بدون توجه به خواسته‌های بر حق فلسطینیان که حل مسئله پنج میلیون آواره یکی از مصادیق آن است ، به حمایت بی‌چون و چرا از جنایات اسراییل بپردازند ، استعدادهای بالقوه جهاد و مبارزه خاموش نخواهد شد.

رفسنجانی بیت‌المقدس را مکانی مقدس برای مسلمانان خواند و گفت:
تا زمانی که این بقعه مقدس در اشغال باشد ، نمی‌توان به صلح پایدار اندیشید.

وی نفت را مهمترین منبع حیاتی غرب دانست و گفت: آنها حاضرند برای تامین منافع حیاتی خویش دست به هر کاری بزنند و بی‌شک اگر صلحی هم بخواهند ، در راستای تامین منافع آنها خواهد بود.

وی در عین حال افزود: گرفتاری‌های آمریکا در منطقه باید حاکمان این کشور را سر عقل بیاورد که تعامل با جهانیان از طریق زور امکانپذیر نیست و اگر می‌خواهند جهان روی آرامش ببیند ، باید مسایل ریشه‌ای حل کنند.

رفسنجانی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به تهدیدادت آمریکا و اذنابش گفت: اگر چه اینها جنگ روانی است ، اما مطمئن باشند ، ایران با استفاده از تجربیات هشت سال دفاع مقدس در مقابل هر متجاوزی می‌ایستد.

وی افزود: استیصال آمریکا در افغانستان و عراق نشان می‌دهد که مردم منطقه ما هیچ وقت حضور بیگانگان اشغالگر را بر نمی‌تابند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امیریکا در اواخر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به رویارویی مستقیم با ایران پرداخت و دید که چگونه فرزندان ایران اسلامی از تمامیت ارضی کشورشان دفاع می‌کنند و بعید است که عقلای آمریکا بگذارند آن اشتباه تکرار شود.

کد خبر 22291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز