یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

آمریکا در کنار مذاکره‌ای که با ایران بر سر مسئله عراق دارد و امروز سومین دور آن برگزار می‌شود، به تحرکات خود علیه ایران نیز شدت بخشیده است، این تحرکات اکنون شکل جدیدی نیز به خود گرفته و آن، همراهی کامل دمکرات‌هابا جمهوری‌خواهان در پیشبرد این سیاست است.

در همان زمانی که کنگره آمریکا با اکثریت دمکرات آن برای بانک جهانی نامه می‌نویسند و خواستار تغییر خط مشی این بانک در برابر ایران می‌شوند، کاندولیزا رایس و رابرت گیتس، وزیران خارجه و دفاع آمریکا نیز به کشورهای عربی منطقه سفر می‌کنند تا در مورد چگونگی اتحاد آنها در برابر ایران و خرید تسلیحات مدرن از آمریکا برای مقابله با آنچه که تهدید ایران نامیده می‌شود، رایزنی کنند.

حمیدرضا ترقی، مسئول دفتر بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی تحلیل‌اش از تحرکات جدید آمریکا این است که آنها در مذاکره سولانا با لاریجانی به واسطه عدم توجه ایران به نقطه نظرات آمریکا در بحث هسته‌ای شکست خورده‌اند و لذا برای جبران این ضعف دست به کار تحریکات جدید شده‌اند.

ترقی معتقد است: ضعف آمریکا در حل مسائل عراق که آنها را ناچار کرده هم‌سطح با ایران دور سوم مذاکرات را دنبال کنند، سرپیچی عربستان از خواسته آمریکا مبنی بر عدم صدور تروریست به خاک عراق، درگیری‌های آمریکا با روسیه بر سر تصرف قطب شمال و خروج روسیه از پیمان نظامی با آمریکا که اخیراً مطرح شد، مجموعه مسائلی هستند که برای آمریکا وضعیت خاصی را ایجاد کرده است که در افکار عمومی این کشور به عنوان تحرکات جمهوری اسلامی ایران و ضعف دیپلماسی و سیاست خارجی دولت بوش تلقی می‌شود، لذا برای جبران این شکست‌ها،  آمریکا دست به یکسری اقدامات روانی و رسانه‌ای در قالب تشدید تحریم‌ها علیه ایران زده است.

ترقی، اقدامات ایران را باعث افزایش شکاف میان آمریکا و اروپا دانست و گفت: به نظر می‌رسد جای خوشحالی دارد که تشدید اقدامات توسط هر دو جناح آمریکا اعم از کنگره و کاخ سفید، سیاست ما را  در جدا کردن اروپا از آمریکا در مباحث هسته‌ای و صلح خاورمیانه، به دست خودشان اجرایی کرده است.

ترقی در مورد افزایش فشارهای اقتصادی به ایران و راه‌حلی که برای مقابله با آن اندیشیده شده است نیز گفت: برای این فشارها پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. این حرکات چیزی نیست که ما را غافلگیر کند ضمن اینکه هنوز به تصمیمی در زمینه قطعنامه بعدی که قرار است در مهرماه به شورای امنیت سازمان ملل برود نرسیده‌‌اند بنابراین چند ماه فرصت  هست و البته معلوم نیست که به اجماع برسند و فعلاً در حال فضاسازی و جوسازی و جنگ روانی به موازات مذاکره با ایران در رابطه با عراق هستند.

مسئول بخش بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی اقدامات آمریکا را مانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و حتی فروش قطعات اف- 14  به ایران که به صورت غیر مستقیم و با واسطه انجام شده است ندانست و گفت: این قطعات در حالی به ایران فروخته شده که آمریکایی‌ها می‌خواستند آن را نابود کنند تا به دست ایران نیفتد.

فشارهای آمریکا منجر به تغییر یا تسلیم نظام نمی‌شود

سیدرضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز مخالفت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را موضوع جدیدی ندانست که تحرکات اخیر بخواهد برای ایران غیرمنتظره باشد.

اکرمی افزایش فشارها بر ایران را گواه موفق بودن ایران در سیاست خارجی و بی‌اعتنایی به این تحرکات عنوان کرد و گفت: این فشارها بر ایران بی‌تأثیر نیستند اما ما ظرفیت‌هایی داریم که این فشارها نمی‌تواند منجر به تغییر و یا تسیلم نظام شود و قطعاً آنها به این منظور نخواهند رسید.

اکرمی تقویت روابط با کشورهای دوست را موجب خنثی شدن این تحرکات دانست و گفت: در حال حاضر 14 کشور، همسایه ایران هستند که 500 میلیون نفر جمعیت دارند و ما با این کشورها در قالب سازمان‌هایی مانند اوپک و اکو همکاری داریم. بالا بردن سطح روابط با آنها می‌تواند زمینه‌ای فراهم نماید تا از تشدید فشارها کاسته شود.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر ضرورت فعالیت وزارت امور خارجه برای همکاری با این کشورها گفت: وزارت خارجه باید با کشورهای تابع آمریکا نیز برخورد کرده و روابط اقتصادی با آنها را کاهش دهد. زیرا اگر کشوری در شورای امنیت سازمان ملل علیه ما رأی می‌دهد باید آن را دلیلی بر توقف تعاملات سیاسی و اقتصادی با آنها بدانیم.

اکرمی در مورد این که آیا آمریکا قادر به ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی علیه ایران است می‌گوید: همین که دو وزیر آمریکایی به منطقه می‌آیند نشان می‌دهد که کارهای قبلی آنها جواب نداده و مجبور شده‌اند سیاست و سلاح را تلفیق کنند.

ما باید از این فرصت استفاده کنیم و بلافاصله پس از خارج شدن آن دو وزیر از منطقه با این کشورها تماس گرفته و سمپاشی‌های آنها را جبران نماییم و به آنها اطمینان دهیم که هیچ تهدیدی از جانب ما متوجه آنها نیست و اگر آنها مشکلی دارند از ناحیه خودشان است که با مردمشان ارتباطی ندارند.

کد خبر 28254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز