گروه سیاسی: سفیر ایران در بغداد تصریح کرد: موضوع افزایش سطح مذاکرات ایران و آمریکا در مذاکرات سفیران مورد بحث قرار نمی‌گیرد و تصمیم‌گیری درباره آن متوجه این مذاکرات نیست.

بدون زمان
بر خلاف دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق که با توجه به فاصله زمانی میان آن و دور اول، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره زمان انجام آن صورت گرفت و رسانه‌ها تا مدت‌ها به تلاش برای پی بردن به موعد آغاز این گفت‌وگوها ادامه دادند، سفیر ایران در بغداد، روز شنبه با غافلگیر کردن رسانه‌ها اعلام کرد که دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا درباره موضوعات امنیتی عراق، دوشنبه  در بغداد برگزار می‌شود و محور آن هم، بحث درباره ساز و کار تشکیل کمیته امنیتی خواهد بود.اما جالب آنکه یک روز پس از آن، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تأکید کرد که زمان انجام دور سوم این گفت‌وگوها هنوز مشخص نیست و در آینده تعیین خواهد شد.
از سوی دیگر خبرگزاری مهر نیز به نقل از یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که گفت‌وگوهای ایران، آمریکا و عراق درباره تشکیل کمیته امنیتی سه‌جانبه اواخر هفته جاری برگزار می‌شود و خبرگزاری ایسنا نیز از قول یک عضو تیم مذاکره کننده ایران بدون اشاره به زمان خاصی گزارش داد که دور سوم گفت‌وگوها بزودی در سطح سفرای سه کشور انجام می‌شود.
سفیر، تأیید کرد
ما برای تأیید زمان انجام دور سوم مذاکرات، با سفیر ایران در بغداد تماس گرفتیم و حسن کاظمی‌قمی ‌تأکید کرد که مذاکرات، امروز برگزار می‌شود. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه علت اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه چه بوده است، گفت: آقای حسینی نگفتند که مذاکرات، روز دوشنبه انجام نمی‌شود.
ترکیب هیأت مذاکره‌کننده
کاظمی‌قمی‌درباره ترکیب تیم مذاکره کننده و اینکه آیا حسین امیرعبداللهیان که به تازگی به عنوان سفیر ایران در بحرین منصوب شده است، در این دور از گفت‌وگوها نیز حضور می یابد، ضمن تأیید اینکه خود سرپرست هیأت ایران در دور سوم مذاکرات است، خاطرنشان کرد که حضور مسئول پیشین ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه در این مرحله از گفت‌وگوها شامگاه یکشنبه مشخص خواهد شد.
تکذیب سفر متکی
اما جالب آنکه روز گذشته خبرگزاری فارس در خبری غیرمنتظره اعلام کرد که همزمان با برگزاری دور سوم مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد رفته است.
پس از انتشار این خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه در پی تماس ما با دفتر وی، به شدت این خبر را تکذیب کرد و البته بر میزان تردیدهای ما درباره انجام دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا افزود
کد خبر 28288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز