همشهری آنلاین: سید محمد علی حسینی ،سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه 24 دی در نشست هفتگی خود به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

بر اساس گزارش سایت وزارت امورخارجه متن پرسش و پاسخ نشست روز یکشنبه سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم سلام عرض می کنم خدمت همه دوستان و عزیزان، صبح همگی به خیر.درخدمت شما هستیم.

  • حتما اطلاع دارید که هفته پیش حمله ایی شد به کنسولگری ایران در اربیل و تعدادی از کارکنان این کنسولگری دستگیر شده اند آخرین اقداماتی که وزارت امورخارجه انجام داده است برای آزادی این کارکنان چه بوده است.

دفتر اربیل از سال 1992 شروع به کار کرد یعنی زمانی که عراق به کویت حمله کرد و این کشور را به اشغال خودش در آورد و منطقه ممنوعه ایی در منطقه کردستان عراق اعلام شد.

این دفتر به صورت رسمی و با موافقت مسئولین منطقه ایی عراق شروع به کار کرد و اساس همکاریهایش بخشی از کارهای کنسولی بود که در خصوص تردد بازرگانان و تجار بود و همچنین نقل و انتقال بیماران.

بعد از آن این همکاریها ادامه داشت و به خاطر این که حجم کارها به تدریج گسترده تر شد، دولت ایران و دولت عراق توافق کردند که سطح این دفتر را ارتقاء دهند و به سطح سرکنسولگری برسانند.

موافقت های اولیه اش صورت گرفت و توافقنامه ای تشکیل سرکنسولگری هم امسال بین دو طرف رد و بدل شد.

بنابراین کلیه کارهایی که در آنجا صورت می گرفت بخشی از امور کنسولی بوده است و کاملا قانونی و رسمی و با موافقت مسئولین عراقی و بنا به درخواست و اطلاع این آقایان صورت گرفته است.

حمله یک اقدام خودسرانه ایی بود که توسط نیروهای آمریکایی برخلاف مقررات و کنوانسیونهای بین المللی و برخلاف عرف و نزاکت دیپلماتیک انجام شد.

تلاشهایی را هم سفارت ما در بغداد در آنجا صورت داد. هم مسئولین محترم عراقی با جدیت پیگیری کردند و پیگیریی می کنند و در تهران هم سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا و سفیر عراق احضار شدند.

مراتب اعتراض خودمان را به آنها رساندیم و از تمامی مجاری دیپلماتیک هم این پیگیریها را ادامه خواهیم داد.

تمام اقدامات در کنسولگری با اطلاع و قانونی بوده است.

بنابراین نیروهای آمریکایی باید هر چه سریعتر این پنج نفر را آزاد بکنند و از اقدامات احتمالی مشابه هم باید پیشگیری کنند.

این گونه اقدامات را متوقف کنند و خساراتی هم که به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل وارد شده است باید بزودی جبران کنند.

  • وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرده بود که این حمله براساس دستورالعمل رئیس جمهور آمریکا بوده است و هر جا که منافع ایران در عراق باشد باید مورد حمله قرار گیرد.انگیزه آمریکا از این کار چه می باشد؟

این در چارچوب جدیدی است که آمریکاییها تعریف کردند و متاسفانه دولت آمریکا از گذشته درس لازم را نیاموخته و به توصیه هایی که خود مسئولین و شخصیت های آمریکایی، صاحب نظران و تحلیل گران آمریکایی داشتند عمل نکردند.

گزارش آقای بیکر و آقای هامیلتون حکایت از آن داشت که سریعا باید نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک بکنند اما شما مشاهده می کنید که برخلاف آن تصمیم گرفته اند که بیست هزار نیروی جدید اعزام بکنند به عراق و سیاستهای نادرست و جنگ افروزه خودشان را ادامه دهند.

اظهاراتی که خانم رایس وزیر امور خارجه آمریکا در توجیه و تفسیر صحبتهای آقای بوش داشت حکایت از جدیت آنها در ادامه رویکرد نادرست گذشته دارد که البته این هیچ کمکی به ثبات و امنیت در عراق و منطقه نمی کند و اساسا همه به این باور رسیدند که آمریکاییها دنبال ثبات و امنیت عراق نیستند.

آنچه که برای آنها مطرح است این است که تلاش بکنند به شکل آبرومندانه ای به اصطلاح آن حیثیت و اعتبار از دست رفته خودشان را احیاء بکنند که متاسفانه باز راه نادرستی را برای این امر انتخاب کردند.

  • اخباری بود مبنی بر توقف غنی سازی در نطنز می خواستم ببینم شما این خبر را تایید می کنید؟

خیر، فعالیتها در نطنز ادامه دارد.

  • گفته شده بود که از این تعدادی که در اربیل دستگیر شده بودند یک نفر از آنها آزاد شده است. آیا چنین موضوعی درست است و آیا ایشان به ایران برگشته است؟

اینها شش نفر بوده اند که دستگیر شده بودند.یک آشپز که کارمند محلی بود آزاد شده است.

  •  مقامات آمریکایی گفته اند که این پنج نفری که دستگیر شده اند جزء سپاه پاسداران ایران بوده اند.آیا این خبر را شما تایید می کنید؟

اینها اساسا کارشان، کار کنسولی بوده و کارشان رسمی و در چارچوب مقررات بوده است.آنچه که آمریکاییها مطرح می کنند ناصحیح است و برای فضا سازی و توجیه اعمال غیرقانونی خودشان مطرح می کنند.

  • اگر آمریکاییها گروگانها را آزاد نکنند موضع گیری ایران چه خواهد بود؟ و این نوع گروگانگیری و ربایش در واقع زوار ما را به خطر می اندازد یا خیر؟

خیر، سیاست آمریکاییها این است که الان فضا را تندتر بکنند و رادیکالتر بکنند و در این فضا احساس می کنند که به منافع خودشان می توانند دسترسی پیدا بکنند.

ما با درایت و تدبیر پیگیری خواهیم کرد.از مراجع رسمی با همکاری مسئولین عراقی که در مورد قبلی هم جدیت داشتند و پیگیرییهای گسترده ایی را انجام دادند در این دوره هم با همکاریهایی که با مسئولین عراقی وجود دارد پیگیریهای لازم انجام خواهد شد و انشاءالله این پنج نفر هم سریعا آزاد می شوند.

  • اخیرا یک بانک فرانسوی ایران را تحریم کرده است و این دوازدهمین بانکی است که ایران را تحریم می کند. ایران برای مقابله با این تحریمها چه اقداماتی را می خواهد انجام دهد؟

یک سیاستی را در پیش گرفته اند، خارج از چارچوب قطعنامه ایی که به تصویب رسیده است.امریکا وقتی مشاهده کرد آن اهدافی که در ذهن داشته است در چارچوب این قطعنامه به تصویب نرسیده است، تلاش کرد در چارچوب قطعنامه شورای امنیت اعمال فشارهایی را به برخی از دولتها و برخی از طرفهای خصوصی انجام دهد تابتواند به تحریمهای علیه ایران شدت بیشتری ببخشد که در این زمینه به لحاظ مالی و اقتصادی و بانکی دست به کار شد.

البته بسیاری از کشورهای و بسیاری از طرفها سیاست آمریکا را نپذیرفتند، رسما اعلام کردند و در مذاکراتی که با طرف ایرانی داشتند هم گفتند.

اعلام کردند که خارج از چارچوب قطعنامه حاضر نیستند اقدامی را انجام بدهند.
بانک سپه و بانک صادرات که مورد تحریمهای آمریکا قرار گرفتند از بانکهای معتبر ایرانی هستند.

قریب به نیم قرن یا بیش از نیم قرن اینها فعالیت دارند و بانکهای خوش نام و معتبری هستند و این گونه اقدامات نمی تواند فعالیتهای اینها را متوقف کند.

ممکن است مشکلات جزیی را بوجود بیاورد که با پایداری و تدبیر مسئولین ذیربط بر این مشکلات هم فائق خواهند آمد.

  •  خانم رایس گفتند که حاضرند با آقای متکی دیدار داشته باشند. آیا مذاکره انجام می شود؟

این خبریی که مطرح فرمودید خیلی دقیق نیست یعنی اظهارات خانم رایس در این خصوص پیش شرط داشت و آن توقف غنی سازی بود.

پیشنهاد جدید وی نبود و ما موضع خودمان را در این خصوص اعلام کردیم و تاکید کردیم بر ضرورت اصلاح عملی سیاستهای آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران که می تواند فرصتی را ایجاد بکند که موضوعات جدید را به شکلی بشود بررسی کرد.

اما در کنار این شما اظهارات اخیر خانم رایس را وقتی که دقت بکنید همه آن حکایت از سیاستهای دارد که جنگ افروزانه است و تند روانه است در منطقه و قصد دارند که به جای ثبات و امنیت در داخل عراق دشمنی و برخورد با همسایگان عراق را مورد توجه قرار بدهند و در چنین شرایطی سخن گفتن از مذاکره هم موضوعی بی معنا و ریاکارانه است.

  • در این رفت و آمدهایی که آمریکاییها در منطقه داشته اند گفته می شود که به دنبال متحدانی می گردند علیه ایران و با بعضی ها هم به توافقاتی رسیده اند آیا شما تایید می کنید؟

تلاشهایی را هم رژیم صهیونیستی انجام داده است و انجام می دهد و هم آمریکاییها و این را به صورت علنی هم اعلام کردند که دنبال تشکلات جدیدی هستند و دنبال قطب بندیهای جدید هستند.

اما عملا به اثبات رسیده است که این قطب بندیها محکوم به شکست است و محکوم به شکست بوده است و بسیاری از کشورهای منطقه سریعا اعلام کردند که به این سمت و سو نخواهند رفت.

یک از اهداف سفر جاری خانم رایس به منطقه ایجاد تشکلی بر علیه ایران است و ایشان بدانند در این منطقه هیچ تشکلی و هیچ قطب بندی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل نخواهد گرفت.

کشورهای همسایه حاضر نیستند که مناسبات صمیمانه و مناسبات گسترده خود را مبادله بکنند با سیاستهای نادرست و جنگ افروزانه آمریکا در این منطقه.

  • خانم رایس دیروز اعلام کردند که عملیات آمریکا در دفتر نمایندگی در اربیل در واقع بخشی از برنامه نظامی گسترده علیه شبکه های نظامی ایران در عراق بوده است.
    در صورت گسترش این عملیات آیا ایران در واقع به اقدامات دیپلماتیک بسنده می کند و یا واکنش های عملی دیگر هم ممکن است داشته باشد؟

آن فرضی که ایشان گذاشتند، فرض نادرستی است. کاری که در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل انجام می گرفت کار قانونی بود و کار کنسولی بود.

همچنان که در ماه گذشته 4 دیپلمات ایرانی را اینها بازداشت کردند، آن اقدام هم غیرقانونی بود و خلاف مقررات بین المللی و دیپلماتیک بود و آنها هم مشغول کار خودشان بودند و کارهایی بود که به صورت رسمی انجام می دادند و بنا به دعوت رئیس جمهور عراق به بغداد سفر کرده بودند و در اقامتگاه ریاست جمهوری آنها حضور داشتند.

بنابراین کارها به شکل کاملا قانونی و رسمی صورت گرفته است و آنچه که آمریکاییها مطرح کردند و مدعی هستند، به خاطر توجیه این عملکرد نادرست و نابخردانه خودشان است که اتهامی را وارد می کنند و در آن فضا کارهای غیرقانونی خودشان را انجام خواهند داد.

عرض کردم آنها یکی از اهداف اصلیشان کنند کردن فضای منطقه است که ما باید با مدیریت و درایت از این مسئله پیشگیری کنیم و روند فعالیتها و پیگیریهای دیپلماتیک خودمان را ادامه دهیم.

  • گفته شده بود سفر اخیر مشاهد حسین رئیس کمیسیون سیاست خارجی پاکستان به ایران برای مطرح کردن بعضی میانجیگریها بین ایران و طرفهای اروپایی و یا طرفهای دیگر است، آیا تایید می کنید یا خیر؟و اگر درست است واکنش شما چیست؟

صحبتهایی که با ایشان مطرح شد در چارچوب روابط دوجانبه و منطقه ایی بود و صحبتی در پیرامون این محوری که شما فرمودید نبوده است.

  • آیا توصیه ایی به برخی از مسئولین در مورد کم شدن سخنرانیهای هسته ایی و ورود بزرگان نظام به تصمیم گیریها در مورد مسائل هسته ایی در روزهای اخیر شده است یا خیر؟

خیر، مسئله ی فعالیتهای هسته ایی یک مسئله ایی است که جریان دارد و تصمیماتی که اتخاذ می شود نیازمند بررسی محورهای مختلف است و نیازمند ارائه طرحها و پیشنهادات و بررسی آنهاست و می طلبد که مسئولین ذیربط هرروزه این مسائل را پیگیریی بکنند و توقف این فعالیتها و یا توقف مذاکرات مطرح نبوده است.

  • شایعاتی شنیدیم درخصوص سفر وزیر امورخارجه فرانسه به ایران آیا صحت دارد یا خیر؟

در مورد سفر وزیر امورخارجه هیچ تصمیم قطعی نشده است. از گذشته صحبتهایی مطرح بوده است که تبادل برخی از سفرها و رایزنیها و مشورتهای سیاسی بشود ولی الان قطعی نیست.

  • خبرها حاکی است که کاریکاتوریست دانمارکی کشته شده است.این خبر تا چه حد صحت دارد؟

ما این را شنیده ایم و شما می توانید آن را پیگیری کنید.

  • اهداف آمریکا از حمله به سرکنسولگری چیست؟

هم اعمال فشار است به ایران و در سیاستها و برنامه جدید خودشان مطرح کردند و هم روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق را اینها هدف قرار دادند که بشکلی این را مخدوش کنند و البته هرگز موفق نخواهند شد پیوندهای بین ایران و عراق در سطح دو دولت و دو ملت بسیار گسترده و عمیق و تاریخی است و اینها موفق نخواهند شد.

این از جمله اهدافی است که مطرح است و البته فرافکنی هم وجود دارد در اهداف آمریکاییها.

آمریکاییها شکستی که خوردند نمی خواهند مسئولیتش را خودشان بپذیرند و نمی خواهند این هزینه ایی که تحمیل کردند بر ملت عراق و بر دولت عراق و بر خود ملت آمریکا، این را خودشان را بپذیرند.

لذا دنبال فرافکنی هستند و سعی می کنند این مسئولیت را بر دوش طرف ثالثی بیاندازند.

  • اعلام شده که با توجه به حضور ایرانی ها در عراق، حمله شاید زمینه حملات بیشتر و یا جنگ باشد؟

این را به این شکل تا به حال مطرح نکردند. بعضی از گزینه های نظامی را یکی از مسئولین آمریکایی مطرح کردند که بعد سریعا مسئولین پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا آن را تکذیب کردند و گفتند که چنین برنامه ایی را ندارند.

  • آیا با توجه به دستگیری دیپلماتهای ایرانی در عراق و دو مورد، آیا ایران قصد دارد موضوع را از طریق سازمان ملل پیگیری کند؟

یک یادداشت اعتراض رسمی تهیه شد بعد از احضار سفرای سوئیس و عراق و در بخش حقوقی هم پیگیریهای لازم در حال انجام است که ما بتوانیم از طریق سازمان ملل هم این موضوع را پیگیری کنیم و اعتراضمان را به آن مرحله هم برسانیم.

  • هنوز وزارت امورخارجه تاکید دارد که افرادی که گروگانگیری شدند دیپلمات هستند یا خیر؟چون آنها می گویند که پاسپورت دیپلماتیک نداشته اند.

اصلا وارد این مسائل حاشیه ایی نشوید. ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران براساس تمام مقررات و قوانین بین المللی مصونیت دارد و کارمندانی که در آنجا حاضر هستند هیچ کسی و هیچ دولتی تحت هیچ عنوان و توجیهی نمی تواند اقدامی علیه آنها انجام دهد، آن هم در نیمه شب وارد بشوند و با آن شیوه ایی که شما در رسانه ها دیدید.

  • با توجه به سفر اخیر آقای لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی ایران به چین آیا همین سفر به مسکو در دستور کارشان است.
    دیدارها در سطح عالی رتبه مقامات ایرانی و روسی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است یا نه؟

دیدارها با روسیه در سطح عالی و هم رایزنیها و مشاورتهای سیاسیمان در سطوح مختلف همواره در دستور کارمان است.

کد خبر 13326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز