همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه ایران نسبت به ادعا‌های مداخله جویانه نخست وزیر انگلیس واکنش نشان داد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به اظهارات نخست وزیر انگلیس در کمیته مجلس عوام این کشور، این اظهارات را گستاخانه و خارج از عرف دیپلماتیک، ناشی از افکار افراطی و فاقد ارزش اخلاقی دانست.

حسینی افزود: به منظور آگاهی افکار عمومی ، سوابق این افکار ناپسند باید مورد ارزیابی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: در خلال مذاکرات چند سال گذشته بین طرف‌های مذاکره کننده و جمهوری اسلامی ایران ، بیشترین نقش تخریبی را دولت انگلیس و نماینده آن کشور با مانع تراشی و عدم پیشرفت مذاکرات ایفا کرده است و همچنانکه وزیر امور خارجه آن کشور نیز اعلام کرده در تصویب قطعنامه‌های ضد ایرانی ، انگلیس به طور کامل نقش مخرب خود را با هدف به شکست کشاندن مذاکرات و همسو کردن دیگر رقبای اروپایی با این روند تعقیب کرده‌است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سال‌های گذشته ، نخست وزیر انگلیس همراه با آمریکا و با مشارکت رژیم صهیونیستی سه جنگ را به مردم منطقه خاورمیانه تحمیل کرده و نتیجه تلاش‌های آن کشور موجب تنفر فزاینده افکار عمومی منطقه و جهان به دلیل تخریب ، ناامنی و افزایش بی‌سابقه تروریسم و کشتار روزانه ده‌ها نفر از مردم بی‌گناه شد که نتیجه نظرخواهی‌های انجام گرفته موسسات غربی در منطقه و در داخل کشورهای مداخله‌گر موید این امر است.

حسینی تصریح کرد: عملکرد نژادپرستانه و جنگ افروزانه نخست وزیر انگلیس در غرب و منطقه به طور بی‌سابقه‌ای به نگرانی رهبران مذاهب مختلف انجامیده و این رویه موجب فشار فزاینده بر مسلمانان و آزادی خواهان در انگلیس شده به نحوی که روزانه به بهانه‌های واهی مسلمانان در آن کشور مورد توهین قرا گرفته و زندانی شده‌اند.وی افزود: این روند موجبات ناخرسندی مردم منطقه و ملت انگلیس را از نتایج سیاست‌های دولت تندروی بلر فراهم کرده‌است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست‌های غلط دولت آقای بلر و دولت‌های استعمارگر نشان داده‌است که ملل منطقه مرعوب عملکردهای ضدبشری و فریبکارانه استعمارگران نخواهند شد.

حسینی با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی ایران و طرد دست نشاندگان و مهره‌های انگلیس و آمریکا از ایران، افزود: مردم رشید و فهیم ایران در سه دهه قبل به خوبی نفرت خود را از سیاست‌های فزون‌طلبانه انگلیس بروز داده و نشان داده‌اند که دولتمردان فاسد باید با درس گرفتن از تاریخ و گذشته پرفتنه خود درجهت تغییر سیاست‌های غلط گام بردارند و مانع ایجاد آرامش و برقراری عدالت و مردم سالاری حقیقی در منطقه و جهان نشوند.

کد خبر 15295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز