پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر انگلیس ضمن رد احتمال هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اعلام کرد: ایران، عراق نیست

تونی بلر روز پنج شنبه 22 فوریه (3 اسفند) در مصاحبه ای با رادیو بی‌بی‌سی در پاسخ به این پرسش که آیا حمله به ایران محتمل است، گفت هیچ کس در تدارک اقدام نظامی علیه ایران نیست و او فکر نمی کند چنین رویه ای درست باشد.
وی گفت: نمی توان دقیقاً اوضاعی را که پیش خواهد آمد پیش بینی کرد اما در اینجا می توانم بگویم که ایران عراق نیست و تا جایی که من می دانم هیچ برنامه ای برای حمله به ایران وجود ندارد و همه در پی راه حلی دیپلماتیک و سیاسی هستند به یک دلیل - این که دیپلماسی تنها راه حل مناسب و معقول است.
بلر افزود: هیچ کس در واشنگتن نیست که در تدارک حمله نظامی باشد و این امر را که دولت بوش، اسرائیل را تشویق به حمله می کند، رد کرد. نخست وزیر انگلیس گفت:شخصاً عقیده دارم هیچگاه موقعیتی وجود ندارد که بتوان گفت روند وقایع در آن بگونه ای است که چیزی محتمل نباشد.

پیشتر نیز نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه 21 فوریه(2 اسفند) طرح  خروج یک هزار و 600 نیروی انگلیسی از عراق را ظرف چند ماه آینده اعلام کرد. به این ترتیب تعداد نیروهای این کشور در عراق به 5 هزار و 500 نفر خواهد رسید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماده است در صورت لزوم نیروهای خارج شده را دوباره به عراق بفرستد، گفت این کار امکانپذیر است اما تصور نمی کند ضرورت پیدا کند.

وی پذیرفت که در حال حاضر اوضاع وحشتناکی بر عراق حاکم است اما از اقداماتی که پس از سرنگونی صدام برای برقراری نظم و قانون در این کشور انجام شده دفاع کرد و گفت قبول ندارد در تامین امنیت در عراق شکست خورده است. وی گفت:من قبول دارم که کاری بسیار مشکل است اما نمی توانم مسئولیت کسانی را که خودروی بمبگذاری شده را به بازار می فرستند و مردم بیگناه را می کشند، به عهده بگیرم.

وی همچنین پذیرفت که از رویه «مداخله جویی» در سیاست خارجی خود تبعیت می کند و توضیح داد:بر اساس دیدگاهی که دارم،  تنها راهی که امروزه می توانید امنیت خود را تامین کنید این است که با اتحاد با سایر کشورها به تعقیب تهدید بپردازید و سعی کنید با آن برخورد کنید.

کد خبر 16374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز