غلامرضا آقازاده گفت: ما حاضریم یک برنامه کاری با آژانس تنظیم کنیم که در یک زمان مشخص موضوعات باقی‌مانده را حل و فصل کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی ظهر امروز [یکشنبه 19 بهمن] پس از دیدار با سفرای تروئیکای نم و گروه 77 در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره «خبر خوش هسته‌ای» به خبرنگاران وعده داد که هفت یا هشت روز دیگر با آنها در نطنز خواهد بود.

آقازاده افزود: خبر خوش هسته‌ای به زودی اعلام خواهد شد.

وی در خصوص مذاکرات امروز خود با سفرای تروئیکای نم و گروه 77 در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طبق خواسته این هیأت نیاز بود که شرحی از برنامه‌های هسته‌ای ایران از جمله در اراک، نطنز و اصفهان و این که چه برنامه‌هایی برای آینده داریم ارائه دهیم و این یکی از محورهای بحث امروز با این هیأت بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: محور دوم مذاکرات ما این بود که موضوع هسته‌ای ایران تنها موضوع ایران نیست و این متعلق به همه کشورها از جمله کشورهای جهان سوم و غیرمتعهدهاست و کمک و همکاری آنها به حل برنامه هسته‌ای ایران، کمک به آنها نیز به حساب می‌آید.

آقازاده اضافه کرد: این هیأت بسیار مشتاق بود که ابعاد این همکاری‌ها باز شود و اعلام آمادگی ‌کردند که در هر شرایطی این همکاری‌ها انجام شود.

وی گفت: همکاری ایران با آژانس، مسائل باقیمانده و پیشنهاد البرادعی نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در این مذاکرات بود.

نمایندگان کشورهای غربی می‌توانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در مورد بازدید نمایندگان کشورهای غربی از تأسیسات هسته‌ای ممانعتی نداریم و چنین برنامه‌ای را داریم که در آینده بازدیدی را برای سفرای آنها قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در این مذاکرات توضیح دادم که در رابطه با آژانس هیچ موضوعی وجود ندارد و ما همکاری‌های خود را در چارچوب «ان.پی.تی» و به شکل طبیعی انجام خواهیم داد.

وی افزود: آنچه که اکنون میان ایران و آژانس باقی مانده چند موضوع مربوط به گذشته است و من اشاره کردم که موضوعات گذشته موضوعاتی نیست که غیر قابل حل باشد؛‌ منتهی چون پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده سیاسی است، تا زمانی که مسایل سیاسی حل نشود، آژانس نمی‌تواند این موضوعات را حل کند و یا این که نمی‌خواهد این موضوعات حل شوند چرا که در نهایت باید موضوعی در آژانس باشد که محمل بحث و گفتگوهای ایران باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که بعضی موضوعاتی که آژانس مطرح می‌کند در یک جلسه قابل حل است، تصریح کرد: آلودگی، فراوری پلوتونیوم و موضوع سایت لویزان از جمله موضوعاتی است که صدها ساعت در مورد آنها بحث و جمع‌بندی شده است.

وی گفت: من در این مذاکرات مطرح کرده‌ام که ما حاضریم یک برنامه کاری با آژانس تنظیم کنیم که در یک زمان مشخص همه موضوعات باقی‌مانده را حل و فصل کنیم.

آقازاده اضافه کرد: این هیأت نیز در این مذاکرات اظهار کرده‌اند که این مطالب برای روشنگری و آگاهی آنها مطالب خوبی بود و مقداری از این مطالب را به خصوص در مورد نحوه فعالیت ‌و بازرسی آژانس در تأسیسات هسته‌ای را نشنیده بودند.

وی با اشاره به نصب دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای گفت: من در این دیدار توضیح دادم که در دو روز گذشته آژانس چه دوربین‌هایی را در محل‌های جدید در نطنز نصب کرده است و در قسمت تزریق گاز و سیستم محصول‌گیری چه اقداماتی را در چند روز گذشته برای نظارت انجام داده‌ایم.

خبرنگاری با اشاره به اظهار شبکه سی‌ان‌ان مبنی بر این که بازدید تروئیکای جنبش عدم تعهد از تأسیسات اصفهان چندان مهم نبوده است، ارزیابی آقازاده را در مورد این مسئله پرسید که وی توضیح داد: این هیأت، نمایندگان بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا بودند و وقتی که غیر متعهدها و گروه نم را جمع بزنید می‌بینید که اکثریتی را در مجامع بین‌المللی در اختیار دارند، پس نمی‌توان گفت بازدید آنها از تأسیسات یو.سی.اف اصفهان قابل توجه نبوده است.

وی تأکید کرد: ما به موقعیت این کشورها توجه نمی‌کنیم چرا که با اکثریت جهان حرف می‌زنیم.

آقازاده در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد بازدید کشورهای غربی از تأسیسات هسته‌ای ممانعتی نداریم و برنامه داریم که در آینده بازدیدی برای این سفرای آنها ترتیب دهیم و این شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای، جزو برنامه‌های قطعی ما است. منتهی من از «سی.ان.ان» خواهش می‌کنم که اعلام کند کدام کشور که این شبکه خبری متولی بلندگوهای آنها است، حاضرند تأسیساتشان را همانند ما به معرض دید بگذارند آیا آمریکا و اروپا هم حاضرند ما از تأسیساتشان بازدید کنیم؟

برای متخصصین هسته‌ای ایران هیچ اتفاقی نیفتاده است
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در باره شایعه ترور یکی از کارشناسان هسته‌ای گفت: کارشناسان و یا متخصصین هسته‌ای ما به لطف خدا سالم هستند و هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاده است.

به گزارش خبرگزاری فارس غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود تصریح کرد: امروز ایران تنها کشوری است که تأسیسات هسته‌ای خود را به روی بازدید‌کنندگان و خبرنگاران باز گذاشته است.

وی در خصوص نصب دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: آنچه در نطنز و اصفهان انجام شده در چارچوب NPT است و ما هنوز متعهد به اجرای NPT هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی مصوبه مجلس در این زمینه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: نظر مجلس این است که در چارچوب NPT کار کنیم. در گذشته ما فراتر از NPT و پروتکل الحاقی با آژانس همکاری می‌کردیم، اما آنچه که امروز مجلس از ما خواسته است و ما هم با مجلس هماهنگ هستیم، این است که از مقررات NPT خارج نشویم و بر همین چارچوب عمل کنیم.

وی توضیح داد: نصب دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای هم نوع دیگری از نظارت است که در مقررات NPT تعریف شده و ما هم تلاش می‌کنیم که فراتر از NPT عمل نکنیم.

آقازاده در ارزیابی خود از گزارش البرادعی گفت: من نمی‌دانم آقای البرادعی چه گزارشی ارائه می‌دهد به نیابت از ایشان نمی‌توانم حرف بزنم. آنچه که آژانس مقید و موظف به ارائه آن است و این را مرتباً از آنها می‌شنویم این است که آژانس کاملاً در فعالیت‌های جاری ما حضور دارد.

آقازاده تاکید کرد: آژانس نمی‌تواند بگوید که ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی قصوری دارد، بنابر این جزو وظایف البرادعی است که این را در گزارش خود بیان کند.

به قطعنامه عمل نمی‌کنیم
وی با بیان این که قطعنامه 1737 از نظر حقوقی دارای اشکالاتی جدی است، اظهار داشت: علاوه بر این، قطعنامه را از نظر اجرایی هم عادلانه نمی‌دانیم در چنین شرایطی معلوم است که همانطور که اعلام کردیم به قطعنامه عمل نمی‌کنیم.

آقازاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این که آیا شایعه خبر ترور اردشیر حسن‌پور که گفته می‌شود از کارشناسان هسته‌ای ایران بوده است، صحت دارد یا خیر؟ گفت: ما چنین شخصی نداشته‌ایم و کارشناسان و یا متخصصین هسته‌ای ما به لطف خدا سالم هستند و هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاده است.

کد خبر 14940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز