منوچهر متکی و پراناب موکرجی وزرای امورخارجه ایران وهند بر ضرورت بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، متکی و موکرجی که روز چهارشنبه 18 بهمن بعد از مذاکراتشان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کرده بودند همچنین بر ضرورت حل و فصل موضوع پرونده هسته‌ای ایران از طریق مسالمت‌آمیز و مذاکره تاکید کردند. منوچهر متکی وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط نزدیک با مقامات عراقی، وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در بغداد را پیگیری می‌کند.

متکی یادآور شد که سه روز پیش یکی از دیپلماتهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد توسط افراد ناشناسی که ملبس به لباس و پلیس منطقه‌ای بودند که سفارت ایران در آنجا مستقر است، ربوده شد که پلیس منطقه با مجموعه تروریستی رباینده دیپلمات ایرانی درگیر شد و در این رابطه یک نفر کشته و سه نفر نیز بازداشت شدند. وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که "در اجلاس موناکو که پیرامون مسایل سیاسی و امنیتی است، شرکت می‌کنم."

متکی همچنین به حضور "علی لاریجانی" دبیر شورایعالی امنیت ملی در اجلاس امنیتی مونیخ اشاره کرد و گفت: جلسات سیاسی - امنیتی، بین‌المللی و منطقه‌ای فرصتهای مناسبی برای بیان دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران است و نوعا مورد درخواست برگزارکنندگان این جلسات است. متکی یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته نیز در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت می‌کرد ولی امسال این حضور را ارتقا داده است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سووالی در خصوص راه‌اندازی دو آبشار جدید در نطنز گفت: فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران روند طبیعی خودرا طی می‌کند و این فعالیتها زیر نظر دوربین‌ها و تحت بازرسی بازرسان آژانس قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد که فعالیتهای صلح‌آمیز ایران بر اساس حق قانونی کشورمان روند طبیعی خودرا طی می‌کند و قاعدتا اگر فعالیتهای انجام شده به مرحله‌ای برسد که اعلام عمومی شود از طریق سازمان انرژی اتمی و یا وزارت امورخارجه اعلام خواهد شد.

خبرنگاری با اشاره به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تعلیق همزمان اجرای قطعنامه ‪ ۱۷۳۷‬و همچنین تعلیق غنی‌سازی در ایران نظر متکی را در این خصوص جویا شد.

متکی پاسخ داد: تعبیر "تایم اوت" که از طرف البرادعی مطرح شد معمولا اصطلاحی که در بین دو گیم بازی، بازیکنان سعی می‌کنند برای استراحت و تنفس از آن استفاده کنند . وزیر امورخارجه افزود: ما اعلام کرده‌ایم که در گفت و گو پیرامون پرونده هسته‌ای هیچ پیش شرطی از جمله هیچ محدودیتی در مورد موضوعات مذاکره نداریم. وی اضافه کرد: ما در عین حال اعتقاد داریم برای خود مذاکره هم نباید پیش شرطی قایل شد.

وی خاطرنشان کرد که همه نظرها، پیشنهادات و طرحها در مورد پرونده هسته‌ای، در گفت و گوها و مذاکرات قابل بحث و تبادل نظر است.

متکی با بیان اینکه "در این زمینه دو بحث "تقویت رژیم عدم اشاعه" و "بحث تعلیق" وجود دارد، تصریح کرد: بحث "رژیم عدم اشاعه" و تقویت آن به اذعان همگان موضوعیت بیشتری دارد.

وی افزود: اگر در قالب این رژیم به یک چارچوب قابل توافق برسیم، تعلیق فعالیت صلح‌آمیز و قانونی جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای، موضوعیت ندارد.

کد خبر 15198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز