"منوچهر متکی" وزیر امور خارجه‌ ایران گفت: "حامیان رژیم صهیونیستی، شریک جرم این رژیم در جنایاتش علیه ملت لبنان هستند، بویژه در جنایات "قانا" که قربانگاه دهها کودک، زن و غیرنظامی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متکی این مطلب را سه شنبه شب[10 مرداد] پس از دیدار با "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه، در گفت وگو با نمایندگان رسانه‌های خبری ایرانی مقیم سوریه بیان کرد.

بنابر این گزارش، وی از ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل ابراز تاسف کرد و افزود: این شورا تحت تاثیر و نفوذ "قدرت‌های خاص" قادر به برداشتن گامهای جدی برای فرونشاندن آتشی نیست که رژیم صهیوینستی در منطقه به پا کرده است .

متکی خواستار آن شد که رای ملت‌های جهان از مسلمان، مسیحی و سایر ملتهای آزاده در محکومیت تهاجم وسیع صهیونیست‌ها علیه ملت بی‌دفاع لبنان و مجرم شناختن رژیم صهیونیستی، مبنایی برای قضاوت سازمانهای بین‌المللی قرار گیرد.

رییس دپیلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین ابراز امیدواری کرد: "توقف عدوان و تجاوز" هرچه سریعتر محقق شود و مجموعه‌ی موضوعاتی که مطرح است، در مذاکرات بررسی شود.

متکی تصریح کرد: اما در عین حال ایران، از هرگونه طرح و پیشنهادی که همه‌ی طرف‌های لبنانی بر روی آن اجماع داشته باشند ، حمایت می‌کند.

وی متذکر شد: با توجه به اقدامات حامیان رژیم صهیونیستی و این‌که اقدامی اساسی و جدی برای توقف تجاوزاتش انجام نمی‌دهند، این رژیم در جنگ افروزی جری تر شده است.

وزیر امور خارجه‌ی ایران گفت: پس از شکست اجلاس رم، شماری از وزیران رژیم صهیونیستی بصراحت این اجلاس را چراغ سبزی برای ادامه‌ی عملیات وحشیانه علیه ملت لبنان ذکر کردند.

متکی که در مسیر بازگشت از بیروت، توقفی چند ساعته در دمشق داشت، گفت:
"در فرصت کوتاه اقامت در سوریه، طبق روال با برادران سوری در مورد روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه‌یی به مشورت و تبادل نظر نشستیم".

وی افزود: ""در حضور "ولید المعلم" وزیر خارجه‌ی سوریه مذاکرات سازنده‌یی با "بشار اسد" رییس جمهوری این کشور درباره تحولات منطقه انجام دادم"".

وزیر امور خارجه‌ی ایران درباره‌ی دیدارش از لبنان نیز گفت: این سفر با هدف ابراز همدردی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران با ملت، دولت و مقاومت لبنان صورت گرفت.

متکی خاطرنشان ساخت: در این سفر، حمایت ایران را از دولت و ملت و نیز مقاومت لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی به اطلاع مسوولان آن کشور رساندم.افزون بر آن، در زمینه‌ی آخرین تحولات مربوط به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت وگوهایی با یکدیگر داشتیم.

برپایه‌ی این گزارش، بشار اسد و منوچهر متکی با حضور ولید المعلم و "محمد حسن اختری" سفیر ایران، سه شنبه شب در ملاقاتی، بر همبستگی سوریه و ایران با ملت لبنان و شیرمردان مقاومت تاکید کردند.

دو طرف، ضرورت ادامه‌ی تحرکات سیاسی در عرصه‌ی بین‌المللی برای برقراری فوری آتش بس و عقب نشینی ارتش صهیونیستی به پشت خطوط آبی سازمان ملل در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی را نیز خاطرنشان ساختند.

وزیر امور خارجه‌ی ایران، همچنین رییس جمهوری سوریه را نتایج سفر به لبنان و دیدار با وزیر امور خارجه‌ی فرانسه در بیروت با خبر کرد.

کد خبر 1693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز