همشهری آنلاین: واحدهای پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر سه شنبه14 فروردین با حضور معاون اول رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، قرار بود این واحدهای پشتیبانی ‪۲۲‬ اسفند ماه سال ‪ ۸۵‬به بهره‌برداری برسد که به روز ‪ ۱۴‬فروردین موکول شد.

گفته میشود واحدهای مربوط به سوخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز به منظور بهره‌برداری آماده است.

پیش از این، محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در اسفند ماه سال ‪ ۸۵‬اعلام کرد، مقدمات فنی و حقوقی برای ارسال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر فراهم شده است.

شرکت روسی اتم استروی اکسپورت هشتم ژانویه سال ‪ ۱۹۹۵‬عملیات ساخت اولین نیروگاه اتمی ایران (بوشهر) را آغاز کرد.

بر اساس پنجمین توافقنامه میان تهران - مسکو که ‪ ۲۶‬سپتامبر سال ‪۲۰۰۶‬ به امضا رسید، طرف روس متعهد شد که این نیروگاه را در سپتامبر سال ‪۲۰۰۷‬ به مرحله راه‌اندازی برساند و شش ماه قبل از آن یعنی در ماه مارس سال ‪ ،۲۰۰۷‬سوخت این نیروگاه را به تهران ارسال کند اما با وجود پایان زمان تعیین شده، مسکو هنوز سوخت این نیروگاه را به تهران ارسال نکرده است.

طرف روس اسفند دماه گذشته مدعی شد که بعلت اینکه ایران پرداختهای مالی را به موقع انجام نداده است، قادر به تکمیل این نیروگاه در موعد مقرر نیست اما تهران ادعاهای طرف روس را رد و اعلام کرد که همه تعهدات خود را به موقع انجام داده است.

در پی رایزنیها و مذاکرات فشرده‌ای که میان تهران و مسکو انجام شد، چندی پیش طرف روس با وجود مسایلی که در هفته‌های اخیر بروز کرده بود، اعلام کرد که تهران پرداختهای مالی را از سر گرفته و شرکت روسی پیمانکار برای انجام تعهدات خود، در حال فعالیت است.

کد خبر 18626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز