همشهری آنلاین: روسیه که بر خلاف تعهدات خود به ایران به بهانه های مختلف از تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر در موعد مقرر آن خودداری می کند؛ مدعی شده است که این پروژه برای مسکو سودآور نیست.

به گزارش  مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه،  یک مسئول در آژانس انرژی اتمی ( روس اتم) روز جمعه(4 خرداد) گفت : پروژه اولین نیروگاه اتمی ایران در بوشهر به سبب مشکلات پرداخت نشدن وجوه مالی ساخت آن از سوی تهران، برای مسکو سودآور نیست.

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد : شرکت اتم استروی اکسپورت مامور ساخت نیروگاه اتمی بوشهر از لغو دیداری که قرار بود در پایان ماه می رئیس آن از تهران داشته باشد،خبر داده است.

این مسئول روس اتم استروی اکسپورت که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: "پروژه بوشهر برای ما زیان آور بوده است، ما برداشتمان این بود که ایرانی ها به این پروژه بی توجه شده اند، به نظر می رسد طرف ایرانی تظاهر به حمایت مالی ازآن می کند."

ریانووستی به نقل از"ایرینا یوسیپووا"سخنگوی اتم استروی اکسپورت اعلام کرد : طرف روسی سوالاتی را درباره مشکلات مربوط به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر به تهران ابلاغ کرده است.وی افزود : ما پس از دستیابی به پاسخ های این سوالات، درباره مکان و زمان مذاکرات دوجانبه درباره نیروگاه اتمی بوشهر تصمیم گیری خواهیم کرد.

مسکو می گوید راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر و تحویل سوخت هسته ای به ایران که قرار بود در سال جاری میلادی صورت گیرد، به سبب مشکلات مالی به تاخیر افتاده است.

ادعای این مقام روسی مبنی برسودآور نبودن پروژه نیروگاه اتمی بوشهر برای مسکودرحالی است که الکساندر لوسیوکف معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد بعد ازظهرسه شنبه 25 اردیبهشت ضمن تفسیر نتایج سفر اخیرش به تهران در روزهای  14 و15 مه (24 و 25 اردیبهشت) در گفتگوبا ریانووستی گفت :"قرارداد بوشهر برای روسیه سود آور است، اگر چه تحت تاثیر برنامه هسته ای ایران قرار گرفته، اما ما برای خارج کردن آن از تحریم های شورای امنیت تلاش بسیاری کرده و قصد داریم به طور مسلم بر اساس اصول معاهده "ان پی تی" و مقررات  آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روی این پروژه کار کنیم؛ امیدوارم این پروژه را به آخر برسانیم".

الکساندر لوسیوکف همچنین ابراز امیدواری کرد که احداث نیروگاه اتمی بوشهر بدون توجه به مسائل موجود درباره این پروژه به پایان برسد.

روسیه، ایران را به پرداخت نکردن وجوه مالی مورد توافق در سپتامبر 2006 متهم می کند ؛ مسکو در سال 1995 توافقی با ایران برای ساخت نیروگاه بوشهر به ارزش 800 میلیون دلار امضا کرد؛ اما به سبب فشارهای آمریکا این پروژه به تاخیر افتاده است.

روسیه تاکنون تکمیل این نیروگاه را که به طور معمول 4 الی 6 سال به طور می انجامد به تعویق انداخته است و پرداخت هزینه های بیشتری نسبت به قرار داد اولیه درخواست کرده است.

روسیه به بهانه تاخیر در راه اندازی نیروگاه ارسال سوخت آن را نیز به تاخیر انداخته است . سوخت نیروگاه بوشهر طبق آخرین موافقتنامه میان دو کشور می بایست تا 11 فروردین ماه سال جاری به ایران فرستاده می شد اما با وجود اعلام آمادگی ایران برای دریافت این سوخت در سه سال گذشته مسکو همچنان از ارسال آن خودداری می کند .

مقامهای ایران تاخیرهای مکرر روسیه در ارسال سوخت اتمی را دلیلی روشن برای لزوم دستیابی ایران به فناوری تولید سوخت خوانده اند .

روسیه در حالی از ارسال سوخت نیروگاه بوشهر خودداری می کند که اورانیوم مورد نیاز به عنوان سوخت نیروگاه بوشهر در صورت ارسال به این نیروگاه نوعی بازدارندگی نسبت به حمله به آن ایجاد خواهد کرد .


 

کد خبر 22864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز