دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اعلام کرد خوش‌بین است در دیدارش از کره شمالی درباره شرایط جدید برای بازگشت بازرسان آژانس به آن کشور مذاکره کند.

خبرگزاری آلمان از وین گزارش داد، محمد البرادعی یکشنبه پیش از پرواز به پکن و پس از آن، پیونگ‌یانگ به خبرنگاران گفت: ما مدت‌هاست در محل نبوده‌ایم. من خوشحالم که بازگردم و چهارچوب جدیدی برای برای همکاری ایجاد کنم.
مدیرکل آژانس به دعوت کره شمالی عازم پیونگ یانگ است تا درباره جزییات توافق شش جانبه که با چین، روسیه، آمریکا، ژاپن و کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته‌ای این کشور حاصل شده است، بحث کند.
البرادعی گفت امیدوار است با موافقت کره شمالی بازرسان آژانس به این کشور رفته و بر تعطیلی راکتور هسته‌ای یونگ بیون و برچیدن تاسیسات هسته‌ای این کشور نظارت کنند. توافق شش جانبه که در 13 فوریه حاصل شد، تعطیلی این تاسیسات را با نظارت سازمان ملل پیش‌بینی کرده است.
البرادعی هشدار داد: این اولین گام در یک روند طولانی است.
به گفته دیپلمات‌ها هنوز زمانبندی دقیق سفر البرادعی قطعی نیست. مشخص هم نیست که آیا مدیرکل آژانس موافقت‌های لازم را شاهد باشد. وی احتمالا پس از بازگشت از کره شمالی، روز جمعه در پکن به اعضای گروه شش درباره سفرش اطلاعاتی را ارایه خواهد داد.
کره شمالی اواخر سال 2002 بازرسان آژانس را اخراج کرده و یک سال پس از آن از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شد. این کشور در سال 2006 یک آزمایش موفق سلاح هسته‌ای را نیز انجام داد.
کد خبر 17643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز