همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد: بحث تعلیق غنی‌سازی توسط ایران یک بحث کهنه و غیرقابل پذیرش است.

وی که یکشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ‪ ۲‬سیما سخن می‌گفت، افزود: هیچ کس نمی‌تواند از حقوق مردم ایران در زمینه انرژی هسته‌ای صرف نظر کند.

وی با اشاره به لجاجت، یکجانبه گرایی و کارشکنی‌های آمریکا در بحث پرونده هسته‌ای ایران گفت: بهانه‌جویی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا دستاوردی نخواهد داشت.

وی اظهارداشت: آمریکایی‌ها دچار سرگشتگی استراتژیک در منطقه شده‌اند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به مذاکرات ایران و آژانس و توافق اخیر دو طرف اشاره کرد و گفت: توافق اخیر ایران و آژانس گام مهمی است که در صورت صداقت طرف مقابل ، می‌تواند منجر به حل مساله هسته‌ای شود.

لاریجانی افزود: ادامه مسیر کنونی مشروط به رفتار معقول طرف مقابل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهارداشت: مواضع اتحادیه اروپا نیز در قبال توافق اخیر ایران و آژانس نسبتا معقول بوده است.

وی در مورد خارج شدن بحث هسته‌ای ایران از دستور کار اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپایی در پرتغال گفت: حداقل برخی کشورهای اتحادیه اروپایی مسیر حرکت ایران و آژانس را مسیری معقول می‌دانند و این وضعیت حتی برای کشورهای خارج از اتحادیه اروپایی نظیر روسیه و چین نیز وجود دارد.

دکتر لاریجانی افزود: اروپایی‌ها از این لجاجت و یکجانبه گرایی آمریکایی‌ها در مسائل مهم منطقه‌ای خسته شده‌اند و تلاش می‌کنند منافع ملی خود را در نظر بگیرند چون این لجبازی‌ها نتایج خوبی درپی نداشته است.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در توضیح توافق اخیر ایران و آژانس نیز گفت: چارچوب کار پس از مذاکره با دبیرکل آژانس و معاونان او مطرح و توافق شد.

وی افزود: آنان همیشه مدعی بودند که ایران مسائلی دارد که مطرح نمی‌کند البته این مساله فقط یک بهانه بود زیرا ما همواره همکاری می‌کردیم و حتی مقداری هم گشاده دستی وجود داشت از جمله در زمینه اجرای پروتکل الحاقی.

ولی متاسفانه هرچه ایران گشاده دستی می‌کرد آنها سخت گیرتر می‌شدند.

لاریجانی توضیح داد: بسیاری از کشورها می‌گفتند این چند مسئله با آژانس را هم حل کنیم. ما گفتیم اگر مساله این است یک گام اساسی برمی‌داریم.

وی گفت: در این تفاهم تمام مسائلی که مدعی بودند باقی مانده روی کاغذ آمد و همچنین مشخص شد در چه زمانی چه موضوعی و با چه مکانیزمی انجام شود.

تمام اینها مدون شد و الان هیچ چیز مبهمی وجود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: حتی یک گام هم جلوتر رفیتم یعنی برخی از مسائل را که می‌شد حل کرد ، حل کردیم مثلا پلوتونیوم از آن چیزهایی بود که خیلی راجع به آن حرف می‌زدند.

وی گفت: حتی در مورد برخی نظارت‌ها مثل نظارت بر آب سنگین اراک نیز قرار شد که بازرسین یبایند.

وی افزود: پس از مذاکرات کارشناسی و فنی مجموعه اقدامات تدوین شد.

وظیفه ما و آژانس نیز مدون شد. در نهایت قرار شد اگر همه اینها محقق شد پرونده ایران روتین شود و در چارچوب ان پی تی و پادمان پیگیری شود.

لاریجانی تاکید کرد: آنها اگر واقعا دنبال حل مسئله باشند ، می‌توانند پرونده هسته‌ای ایران را عادی کنند و در مسیر درست خود قرار دهند.

دکتر لاریجانی در ادامه سخنان خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ‪۲‬ سیما در مورد اجلاس روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امیدواریم مسیری که آژانس در توافق با ایران انتخاب کرده است مخدوش نشود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: من فکر می‌کنم در نشست روز دوشنبه شورای حکام، کشورها نظرات خود را مطرح می‌کنند، آقای البرادعی گزارش می‌دهد و موضوع جمع بندی خواهد شد.

وی اظهارداشت: مهم این است که با رفتارها و گفتارهای خودشان این مسیر معقول را که با کمک آقایان البرادعی و سولانا و حسن نیت ایران به دست آمده است مخدوش نکنند، چون بدیل دیگری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: زمان نشان می‌دهد که ایران صادق است و این دیگران هستند که جوسازی می‌کنند. ما اگر چیزی را قبول نداشته باشیم صریح می‌گوییم، همان گونه که در بحث تعلیق به صراحت موضع خود را اعلام کردیم.

لاریجانی افزود: وقتی هم می‌گوییم که به چیزی متعهدیم به عنوان یک کشور اسلامی به تعهد خود عمل می‌کنیم.

وی در مورد پروژه‌های "پی ‪ "۲‬و "پی ‪ "۳‬گفت: ما از قبل آماده بودیم زیرا از طرف ما ابهامی در مورد این پروژه‌ها وجود نداشت و به همین جهت به آژانس گفتیم که اگر سوالی درباره این دو پروژه دارند مطرح کنند تا ما پاسخ دهیم.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره علت مخالفت آمریکا با حل پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برای پرستیژ آمریکایی‌ها این مساله بدی بود که به عنوان "بازی به هم زن" مطرح شدند.

در سایر مسائل منطقه‌ای هم این وضعیت در مورد آمریکا وجود دارد که باعث انزوای آنها شده است.

وی افزود: اخیرا آقای بوش گفته بود که هر وقت احساس می‌کنم که در مسائل کاری‌ام مشکل ایجاد شده است، سرم را روی شانه خدا میگذارم و گریه می‌کنم.

حرف ما این است که بوش چرا باید این گونه حرکت کند که نیاز به گریه کردن داشته باشد.

لاریجانی در تحلیل مواضع آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: برخورد آمریکایی‌ها با این امر، از ابتدا سیاسی بود. فکر می‌کردند که این موضوع جایی است که باید از این طریق به ایران فشار بیاورند و در واقع یک نوع بهانه جویی در ذات مواضع آنها نهفته بود.

وی افزود: ایران برای اینکه بهانه‌ها از آمریکا گرفته شود، در گذشته و در مقاطع مختلف به توافق‌هایی با آژانس و طرف‌های اروپایی رسید اما آمریکایی‌ها سیری ندارند و سیاست آنها، روشن شدن موضوع نیست زیرا هر وقت پرونده در مسیر عادی قرار می‌گرفت سنگ اندازی می‌کردند.

وی گفت: درآبان ماه گذشته در برلین توافق‌هایی صورت گرفت که آمریکایی‌ها به هم زدند. در شهریور ماه هم وقتی کار جلو می‌رفت پس از تحلیل "هنری کسینجر" وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، قعطنامه‌ای را در سازمان ملل جلو بردند. اما در حال حاضر و با توافق اخیر با آژانس، بهانه از دست آنها که مدعی بودند گذشته فعالیت‌های ایران ابهام آمیز بوده، گرفته شده‌است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره حرکت آینده ایران،اظهارداشت: ما باید صبورانه حرکت کنیم. اما جلوی زیاده خواهی را خواهیم گرفت ، اگر آنها مجددا ماجراجویی کنند از این حالت صبوری خارج خواهیم شد. به طور کلی اگر آنها رفتار درست داشته باشند، پاسخ درست می‌گیرند.

وی افزود: در شرایط فعلی خیلی از کشورهای دیگر هم هستند که درک کردند که ایران می‌خواهد موضع معقول داشته باشد. فکر می‌کنم آمریکایی‌ها دچار یک سرگشتگی استراتژیک شده‌اند و این وضعیت در عراق و مناطق دیگر هم گریبانگیر آنان شده است.

دکتر لاریجانی در تحلیل طرح مسئله تایم اوت توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بحث ایشان در مورد تایم اوت با برداشت آمریکایی‌ها از این مساله متفاوت است.

وی افزود: من فکر می‌کنم دکتر البرادعی برای اینکه دیگران را مجاب کند که دست از ابراز ایده‌های تندروانه برداند، این حرف‌ها را زده است، ضمن آنکه طبیعی است که فشارهایی روی او هم وجود دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کاملا مشهود است که آمریکایی‌ها رفتار ناشیانه‌ای دارند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها نهاد بین‌المللی حرفه‌ای در زمینه هسته‌ای است و آمریکا دارد آن را مسلوب الاختیار می‌کند و و هیچگاه اجازه نداده که آژانس کار خود را انجام دهد.

وی افزود: آمریکا با سیاست‌های خود، نهادهای بین‌المللی را از حیثیت می‌اندازد. در شورای امنیت هم این حرکت‌ها توسط آمریکا وجود دارد. این مسئله واکنشی را در کشورها ایجاد کرده است، زیرا برای صلح بین‌المللی مضر است.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در پاسخ به سؤالی درباره سنگ اندازی و اخلال مجدد آمریکا در همکاری‌های تازه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برای آمریکایی‌ها بسیار زشت است که مردم منطقه آنها را لجباز و دردسرساز می‌دانند. مسیری که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند چیزی برای‌شان نخواهد داشت.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها ماجراجویی کنند چه نفعی می‌برند؟ آنها بدانند حتی اگر قطعنامه دیگری علیه ما صادر شود مسیرمان عوض نمی‌شود. بهتر است آنها مسیر معقولی انتخاب کنند. ایران یک ظرفیت مهم است و آمریکا باید دنیا را با جلوه دیگری ببیند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به دیدگاه مردم منطقه نسبت به سیاست‌های آمریکا گفت: در عراق، نظر مردم نسبت به آمریکا عوض شده‌است. در منطقه در نظرسنجی‌های انجام شده، مردم با داشتن فناوری هسته‌ای ایران موافق بوده‌اند کشورهای ‪ ۵+۱‬نیز متوجه شده‌اند که باید از ابتکارات جدید استفاده شود.

وی در پاسخ به این ادعای آمریکا که ایران به دنبال اتلاف وقت در موضوع پرونده هسته‌ای است، گفت: هر زمان که ایران برای خروج از بن بست، ابتکار جدیدی را مطرح کرده است، انها گفته‌اند که ما دنبال اتلاف وقت هستیم. در حالی که وقتی ما اعلام کردیم که تعلیق از ادبیات هسته‌ای ما حذف شده است، دیگر بحث اتلاف وقت معنا ندارد، مگر آنکه آنها دنبال اتلاف وقت باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که آمریکا از سیاسی کردن پرونده هسته‌ای ایران، دنبال چه موضوعی است؟، گفت: یک نوع آشفتگی در مواضع و سخنان آمریکایی‌ها وجود دارد. نقاط تندروانه زیادی در صحنه سیاسی و رسانه‌ای آمریکا وجود دارد. روشن است که آنها تئوری یکجانبه گرایی را در این مسئله نیز دنبال می‌کنند در حالی که مواضع کشورهای دیگر حتی در بین کشورهای اروپایی معقول است.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نباید با حرف‌های کهنه زندگی کنند. زمان بحث درباره تعلیق گذشته است. توافق‌هایی که اخیرا با آژانس انجام دادیم برای رفع تردیدها بود.

دکتر لاریجانی گفت: این رفتارها، جواب خرسندکننده ای برای آنها نخواهد داشت و هزینه زیادی را بر آنها تحمیل می‌کند. آمریکایی‌ها خود را گرفتار تابویی کرده‌اند که خانم رایس گفته است، یعنی بحث تعلیق و حالا آنها این مساله را مدام تکرار می‌کنند.

وی درباره ادامه مذاکرات و دیپلماسی ایران با کشورهای دیگر از جمله روسیه وچین گفت: دیپلماسی با این کشورها در جریان است. اصولا مسئله هسته‌ای و دیگر مسائل منطقه‌ای موضوعاتی تک ساحتی نیستند. هرچند محل فنی کار، آژانس است ولی طبعا باید با همه رایزنی کرد تا یک فهم مشترک ایجاد شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره آخرین مذاکرات انجام شده با روسیه درباره راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اخیرا گفتگوهایی با روسیه انجام شد و توافق‌هایی در بخش کارشناسی صورت گرفت که باید توسط مسئولان دو کشور نهایی شود.

وی افزود: در این مذاکرات درباره سوخت و ارسال آن هم بحث شده و توافق کارشناسی صورت گرفته و اگر این توافق‌ها ظرف شش ماه آینده نهایی و امضا شود، از این مرحله عبور خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: حضور آمریکا در عراق ‪ ۷۰۰‬هزار کشته و زخمی برجای گذاشته‌است و کارنامه و عملکرد آمریکا پس از چهارسال اشغال عراق موجب رشد تروریسم دراین کشور شده است.

دکتر علی لاریجانی در گفتگوی خبری با شبکه دو سیما افزود: تروریسم و اشغال هر دو با هم مرتبط هستند و اکنون صحنه عراق همین دو مشکل اساسی را دارد.

وی اظهارداشت: اکنون بغداد شهری مخروبه و پادگانی شده و مردم به همین دلیل عصبی هستند و در این چهارسال هیچ راه ارتباطی، پل، بیمارستان، مدرسه و هیچ طرح عمرانی دیگر اجرا نشده است.

لاریجانی افزود: ملت عراق ملتی رشید و غیور هستند و این واقعیات را می‌بینند و مسائل را بخوبی می‌فهمند.

وی تاکید کرد: از نظر روانشناسی اجتماعی، آمریکائیان کشوری را اشغال کردند و اینک موجب رشد فعالیت‌های تروریستی در آن کشور شده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکایی‌ها راهی جز اینکه امور عراق را به دست دولت منتخب عراق بدهند، ندارند.

وی در مورد کنفرانس بغداد که روز یکشنبه با حضور نمایندگان ‪ ۲۲‬کشور از جمله ایران افتتاح شد، گفت: این یک کار سیاسی و مفید است مشروط برآنکه عقبه عملیاتی داشته باشد و برخی از کشورها که تروریستها را به عراق می‌فرستند و پول خرج می‌کنند دست از آن بردارند.

در کنفرانس بغداد ‪ ۲۲‬هیات نمایندگی از کشورهای مختلف از جمله ایران، کشورهای عضو "گروه هشت" و پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور دارند.

دکتر لاریجانی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: هرچه بیشتر در عراق بمانید مشکلات خودتان را بیشتر می‌کنید لذا باید به دولت منتخب عراق بیش از پیش اعتماد کنید و کار را به دولت این کشور بسپارید.

وی به بعضی از کشورهای منطقه که در عراق دارای اشتباهاتی بودند تاکید کرد که برای دومین بار در این وادی نیافتند.

دکتر لاریجانی مهمترین نکته نشست ایران و آمریکا در سه دوره گذشته را وضعیت استقرار آرامش در عراق ذکر کرد و گفت: دراین نشست ایران طرح مطالعه شده‌ای را برای تقویت امنیت در عراق مطرح کرد.

وی استقرار یک دولت پایدار درعراق را به نفع منطقه دانست وگفت: ایران اگر چه از صدام آسیب دیده است ولی از امنیت در عراق نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری ضرر نخواهد کرد.

کد خبر 31046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز