همشهری آنلاین: علی لاریجانی امروز (13 شهریور) گزارشی از فعالیت‌های شورای عالی امنیت ملی را به مجلس خبرگان رهبری ارائه کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به جایگاه استراتژیک مجلس خبرگان در تصمیم‌سازی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: در شرایط فعلی که با پرگویی‌های آمریکا مواجه هستیم، قطعا تصمیمات مجلس خبرگان مورد توجه جدی آنان خواهد بود.

وی در ادامه افزود: مجلس خبرگان رهبری، بالاترین‌مرجع دمکراتیک نظام است و تصمیمات آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد.

لاریجانی با ارایه گزارشی از روند پرونده هسته‌ای، ابتکار اخیر در مذاکرات با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تلاشهای مشترک با آژانس را تشریح کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ایران، براساس توافق انجام شده گام مثبت مهمی برداشت و آن تدوین چارچوب حل و فصل مسائل با آژانس ظرف دوماه بود که با تلاش شبانه‌روزی، عملا زودتر از این موعد، این چارچوب تدوین شد که در گزارش  البرادعی به شورای حکام آمده است.

لاریجانی تصریح کرد: این آزمون دیگری برای ‪ ۵+۱‬و آژانس است که از این فرصت و گام مثبت ایران استفاده کنند و براساس توافق، گام مثبت متقابل بردارند تا مسیر منطقی در پرونده هسته‌ای بوجود آید.

رجزخوانی جدید بوش

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اظهارات جدید بوش رییس جمهوری آمریکا در مورد "هولوکاست هسته‌ای" را رجز خوانی دانست و با ابراز تاسف از این رجز خوانی گفت: این واژه‌سازی تبلیغاتی مربوط به کشورهایی نظیر آمریکا است که بمب اتم دارند، اما در مورد ایران که براساس جامع اطلاعاتی آمریکا بمب اتمی ندارند، چنین امری صادق نیست.

لاریجانی تصریح کرد:در این فاصله دوماهه هم چارچوب حل و فصل مسایل با آژانس تدوین شد و هم با ابتکار یکی از کشورهای اروپایی طرح اولیه برای تفاهم سیاسی در مذاکرات هسته‌ای فراهم شد.

وی افزود: در این شرایط ایران حسن نیت خود را برای حل و فصل مسئله اتمی نشان داده و تحقق تعهد طرف مقابل به معنای فراهم کردن سیر طبیعی پرونده در آژانس است.

آمریکا دیالوگ ناشنوایان را دوست دارد

لاریجانی گفت: این پیام روشن، گوش شنوا می‌خواهد، اگر آمریکا دیالوگ کرها را دوست دارد، حالت ناشنوایی برای همه قابل حصول است.

وی به شرایط عراق و مذاکرات امنیت درباره عراق اشاره کرد و گفت: ایران یک قدرت نجیب منطقه‌ای است و براساس مبانی‌انقلاب اسلامی به‌دنبال ایجاد صلح پایدار در منطقه می‌باشد.

وی با نقد ائتلاف‌سازی تصنعی ‌در منطقه، در مقابل ایران، آن را شگرد شکست خورده آمریکا برشمرد و گفت: پاسخ این تحرکات معیوب را می‌توان در اعلام نظر آقای عمر موسی دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر مذاکرات اعراب با ایران یافت.

زد و بندهای سیاسی هژمونیک، مبنای عمل ما نیست

لاریجانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها مدعی هستند ایران به دنبال هژمونی بر منطقه است. آنها درک درستی از تفکر نوین اسلامی در منطقه ندارند. بیداری در منطقه یک امر واقعی است.

وی اضافه کرد: تاریخ ایران همیشه برپایه دانش و تفکر بوده است و زد و بندهای سیاسی هژمونیک، مبنای عمل ایران نیست.

مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران تصریح کرد: ایران همیشه آمادگی دارد از ظرفیت سیاسی خود برای ایجاد آرامش در منطقه بهره‌گیری کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، ادعای مضحک اخیر آمریکایی‌ها در اعلام دستگیری ‪ ۵۰‬نفر از اعضای سپاه پاسداران در عراق را نوعی فرار به جلو دانست و خطاب به آمریکایی‌ها گفت: اگر واقعا راست می‌گویید، اسامی پنج نفر از این ‪ ۵۰‬نفر را اعلام کنید.

وی تأکید کرد: متأسفانه این رفتار آمریکا، برخاسته از سردرگمی استراتژیک آمریکا است.

لاریجانی‌افزود: ابتکار جدید در حل مسئله لبنان، که توسط آقای نبیه بری رییس مجلس لبنان اعلام شد، مبنای عمل نوینی برای ایجاد تفاهم سیاسی در لبنان است.

وی اضافه کرد:چنانچه آمریکایی‌ها دست از ماجراجویی در لبنان بردارند، این ابتکار می‌تواند کارآمد باشد.

وی تصریح کرد: همین امر نشان می‌دهد حل و فصل مسئله لبنان با حسن نیت طرف‌های مختلف امکان‌پذیر است.

لاریجانی در مورد مسئله فلسطین نیز گزارشی به مجلس خبرگان ارایه کرد و هشدار داد: نادیده‌انگاری حماس، هرگونه کنفرانس تصنعی در مورد فلسطین را با خطر ورشکستگی مواجه می‌کند.

کد خبر 30595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز