گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به گزارش دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق مبنی بر استقرار پایگاه‌های آمریکایی در نزدیکی مرز ایران، با بیان اینکه نزدیک‌شدن آمریکایی‌ها به ایران به ضرر خود آنهاست، تصریح کرد: بهتر است که نیروهای آمریکایی وقت خودشان را تلف نکنند، چون در تیررس قرار می‌گیرند.

علی لاریجانی در کنفرانس خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: آنچه مهم است موضع دولت عراق در این خصوص است که گفته‌اند اجازه ایجاد پایگاه را در عراق به آمریکایی‌ها نمی‌دهند و ما نیز این موضع را معقول می‌دانیم، چرا که دولت و ملت عراق خود باید تصمیم بگیرد.

دعاوی دروغ آمریکا

به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار بی‌بی‌سی که درباره اتهام آمریکا به ایران مبنی بر حمایت از شورشیان پرسید، گفت: آمریکا دعاوی مختلفی را درباره عراق مطرح می‌کند، اما فکر می‌‌کنم این ادعاها دروغ بزرگی است که می‌خواهند مردم جهان، بخشی از این دروغ را باور کنند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ایران از ابتدای اشغال عراق از روند سیاسی در عراق و دمکراسی حمایت کرده است، افزود: همه می‌دانند که ابزار و تجهیزات تروریست‌های عراق از کجاست و بعید است آمریکایی‌ها ندانند.

جلسه سفیر آمریکا با تروریست‌ها

لاریجانی گفت: این ادعاها کذب و خلاف است و البته ما مطلعیم که سفیر آمریکا در عراق با گروه‌های تروریستی جلسه گذاشته و به آنها توصیه‌هایی کرده است و اکنون آمریکایی‌ها هستند که از گروه تروریستی مانند پژاک حمایت مالی می‌کنند و ما این سابقه‌ها را از آمریکایی‌ها داریم.

لاریجانی به جلسات آمریکایی‌ها با معاون صدام اشاره کرد و گفت: شما برای چه وارد عراق شده‌اید و آن را اشغال کرده‌اید، درحالی‌که می‌گفتید حزب بعث حزبی دیکتاتوری است و برای دستگیری عزت الدوری 10 میلیون دلار جایزه گذاشته بودید، اما در حاشیه با وی جلسه می‌گذارید؟

وی گفت: این عملکرد موجب فرورفتن بیشتر شما در باتلاق عراق می‌شود، زیرا جلسات شما با گروه‌های تروریستی لو می‌رود و مخفی نمی‌ماند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی برخی مطالب گزارش سفیر آمریکا در عراق و فرمانده نیروهای آمریکایی را نوعی وهن آمریکایی‌ها دانست و گفت: اینکه آنها در این گزارش اینگونه اعلام کرده‌اند که عراق به نوعی بازار تسلیحاتی برای آمریکا بدل شده، شرم آور است.

همچنین به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه ارزیابی خود از گزارش رایان کروکر و دیوید پترائوس گفت: در این گزارش تناقضات و دروغ‌های فاحشی وجود دارد که اگر به تاریخ ماه گذشته عراق نگاه کنیم، کاملا به این دروغ‌ها پی خواهیم برد.

لاریجانی افزود: با توجه به سفر اخیر جورج بوش به عراق، آمریکایی‌ها می‌خواستند در این گزارش تصویری را که دوست داشتند از عراق ارائه دهند، اما واقعیت چیزی نیست که در گزارش آنها بیان شده است.

وی ابتکار انگلیسی‌ها در خروج از بصره را روشی جالب خواند و گفت: شما آمریکایی‌ها هم بهتر است این روش‌ها را انتخاب کنید و جایی بروید که مردم را عصبانی نکنید.

ایده در چارچوب مذاکرات

مهر نیز گزارش داد:‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه این نشست خبری با اشاره به تاکید کشورهای غربی بر لزوم حل مسائل ایران با آژانس که پیش از این ابراز می‌شد، گفت: فکر می‌کنم امروز شرایط برای طرح مسائل در چارچوب مذاکرات فراهم است و اگر برخی ایده‌هایی را هم مطرح می‌کنند، جای طرح این اید‌ه‌ها درون مذاکرات است.

وی همچنین از نقش قابل توجه البرادعی در نشست اخیر شورای حکام سخن گفت و افزود: اگرچه ابتکار ایران و آژانس در این اجلاس مورد پسند بعضی کشورها نبود، اما اکثریت قابل توجه کشورهای عضو شورای حکام از آن استقبال کردند.

وی افزود: ما درخواست اروپایی‌ها را شنیدیم و معتقدیم امروز باید از ابتکارات نو استفاده شود.

علی لاریجانی با بیان اینکه این ما هستیم که می‌توانیم موضوعی را به سمت مثبت یا منفی سوق دهیم، گفت: ایران گامی بسیار مهم، تعیین‌کننده، مثبت و ابتکاری برای حل مناقشات هسته‌ای برداشت که البته برخی در این میان ماجراجویانه برخورد کردند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه نماینده ایران در آژانس، دخالت شورای امنیت را مایه خطر در همکاری‌های ایران و آژانس اعلام کرده، گفت: مشخص است که برخی دخالت‌های شورای امنیت همکاری‌های خوشبینانه ما را با آژانس زیر سؤال می‌برد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: براساس آخرین بند توافق‌های اخیر با آژانس اگر روند همکاری‌های دو طرف به صورت پیش‌بینی شده پیش برود، پرونده ایران در آژانس عادی خواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال فارس که آیا آژانس تعهدی در قبال بسته شدن پرونده ایران براساس این توافقات داده است، گفت: همانطور که البرادعی تأکید کرد این موضوع حق ایران است که اگر همکاری‌ها مطابق با چارچوب توافق شده پیش برود، پرونده ایران عادی می‌شود.

کد خبر 31332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز