گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: افزایش تحریم‌ها از جانب غرب بر ضد ایران به خصومت بیشتر طرفین منجر می‌شود.

علی لاریجانی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی فوکوس که ایرنا خبر آن را منتشر کرد، با هشدار به غرب نسبت به تشدید تحریم‌ها علیه ایران افزود: تحریم منجر به خصومت بیشتر بین طرفین می‌شود و اگر شورای امنیت تصمیمی‌غیر عقلانی علیه ما بگیرد، ما هم بطور حتم نسبت به آن واکنش نشان خواهیم داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در این گفت‌وگو تأکید کرد که ایران در رابطه با فناوری غنی‌سازی هسته‌ای دیگر نمی‌تواند به عقب بازگردد.

لاریجانی گفت: ممکن است غرب از این مطلب خوشحال نباشد ولی ما دانش غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار داریم و این امر یک واقعیت است.

نشریه فوکوس در ادامه ادعا کرد که لاریجانی امکان تعلیق غنی‌سازی را به عنوان نتیجه مذاکرات منتفی ندانسته است، اما تأکید کرده که حق تهران برای غنی‌سازی باید به رسمیت شناخته شود و از سوی دیگر، ایران اصرار غرب مبنی بر تعلیق غنی‌سازی به عنوان پیش‌شرط ازسرگیری گفت‌وگوها را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی فوکوس در پاسخ به این پرسش که تعلیق به عنوان نتیجه مذاکرات امکان پذیر است یا خیر، این مسئله را به طور کامل منتفی ندانست و گفت: با این حال ما نمی‌توانیم از داشتن این فن‌آوری منع شویم.

پیش‌نویس جدید

اما در شرایطی که لاریجانی به غرب نسبت به افزایش تحریم‌ها هشدار می‌دهد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره اقدامات بعدی شورای امنیت در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: در حال حاضر به همراه روسیه، چین و اروپایی‌ها مشغول کار بر روی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت هستیم که تصویب آن در سی تا شصت روز آینده انجام خواهد گرفت.

نیکلاس برنز در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد:‌ اهمیت قطعنامه‌های شورای امنیت در این است که نشان می‌دهد ایران منزوی شده است.

وی افزود: تنها آمریکا و اروپا نیستند که با برنامه‌ هسته‌ای ایران مخالفند، بلکه همه کشورهای قدرتمند جهان در این امر شریکند و در آینده شاهد تحریم‌های شدیدتر بین‌المللی علیه ایران خواهیم بود.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به معامله هسته‌ای آمریکا و هند و روابط هند با ایران گفت: ما در گفت‌وگوهای خود با هند تاکید کرده‌ایم که این کشور باید با جامعه‌ بین‌المللی در مخالفت با برنامه‌ هسته‌ای ایران همراه باشد.

برنز با اشاره به پیش شرط آمریکا برای انجام مذاکرات با ایران گفت: اینکه ما بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کنیم باید بگویم که این به نفع منافع آمریکا نیست.

کد خبر 28205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز