همشهری آنلاین: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران گفت: مسیر حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از عقلانیت خوبی برخوردار شده و ظرفیت‌سازی‌های مناسبی در آن صورت گرفته‌است.

لاریجانی در بازگشت از سفر هفت روزه خود به کشورهای اروپایی در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: برای اینکه بتوان از عقلانیت و ظرفیت ایجاد شده به خوبی استفاده کرد باید آن را با دقت، ظرافت و تدبیر در چارچوبی به سمت تفاهم نزدیک کرد.

وی با اشاره به دو مذاکره خود با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و افراد سیاسی مؤثر در موضوع هسته‌ای ایران گفت: صحبت‌های انجام شده با سولانا تا حد زیادی شفاف و روشن بوده و دو طرف مسیری را پیگیری می‌کردند تا از طریق معقولی اختلاف نظرهایی را که در این زمینه وجود دارد، برطرف کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد، بر اساس مذاکرات، ایده‌های دو طرف به کار کارشناسی بیشتر احتیاج داشت و به همین دلیل قرار شد در این زمینه کار بیشتری انجام شود.

لاریجانی با بیان اینکه تا دو هفته آینده نیز مذاکراتی با طرف اروپایی خواهد داشت، گفت: در کل برداشت من این است که بر اساس توجهی که ملت ایران به پیگیری حقوق خود داشته‌است فضای حل و فصل مسئله به سمت عقل‌گرایی بیشتری پیش‌رفته و باید از این دستاورد صیانت و به نحوی آن را هدایت کرد که این مسیر به تفاهم نزدیک شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به مذاکرات پیشین با اروپا که غربی‌ها آن را متوقف کردند، افزود: گرچه مذاکرات برلین با بداخلاقی‌هایی روبه‌رو شد اما کشورهای 1 + 5 امروز از نتایج مثبت مذاکرات برلین سخن می‌گویند و معتقدند از این نتایج باید در گفتگوهای امروز استفاده شود.

لاریجانی باردیگر با بیان اینکه همه تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نظارت می‌کند، گفت: نظارت‌ها بر تأسیسات هسته‌ای ایران بر اساس مقررات بین‌المللی انجام می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگاران با تعجب از طرح سپر ضد موشکی آمریکا به بهانه برد اروپایی موشک‌های ایرانی آن را یک تفنن سیاسی و یک بازیگوشی احمقانه دانست و افزود: این طرح مبنای عقلانی ندارد و برد موشک‌های ایران نیز مشخص است و هدف‌گیری ما در زمان حال و آینده اروپا نبوده و نخواهد بود چرا که اروپا شریک تجاری ماست.

کد خبر 23710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز