همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه 12 خرداد اعلام کرد: ایران به دنبال زمان گرفتن در پرونده هسته‌ای نیست و اراده دارد "همین امروز" این مسئله را حل کند.

علی لاریجانی که پس از دور تازه مذاکرات خود با "خاویر سولانا" مسئول بلند پایه سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا در مادرید، با خبرنگار ایرنا سخن می‌گفت، اظهار داشت: "اراده ما این است که همین امروز این مساله حل شود. ما اصلا نیازی به زمان گرفتن نداریم چون ایران ظرفیت اتمی خود را بدست آورده و آماده‌است تا در درون یک مذاکرات سازنده، به تفاهم و توافق برسد."

وی خاطرنشان کرد:" ما قبلا هم این اراده را داشتیم، بارها هم آن را گفتیم و در برلین مبنای تفاهم را بوجود آوردیم اما طرف مقابل نیامد به این راه کمک بکند تا به نتیجه برسیم."

لاریجانی گفت:"هر چه زودتر این مساله حل شود، بهتر است و ما علاقمندیم به وضعیتی برسیم که ارتباط صحیح و آرامی بوجود آید. این به نفع هر دو طرف است." به همین دلیل، وی، وضعیت کنونی بر سر مساله هسته‌ای ایران را در صورت وجود "اراده‌ای برای حل آن"، "بسیار سریع" قابل رفع دانست.

لاریجانی گفت:"اگر چنین اراده‌ای از آن سو باشد، می‌توان خیلی سریع در این زمینه به جمع بندی رسید، اما اگر آن را دچار نوعی پیچش سیاسی بکنند، باید از روشهای دیپلماتیک برای بازکردن این گره‌ها بهره گرفت."

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که "آیا در مذاکرات مادرید احساس کردید که اراده‌ای در طرف مقابل برای حل مساله وجود دارد؟"، اظهارداشت:"این مذاکرات، از گذشته بهتر بود و احساس می‌کنم آقای سولانا داشت تلاش می‌کرد به یک تفاهم در این زمینه دست یابیم و این مسیر خوبی است اما قضاوت بیشتر در این زمینه را باید به آینده موکول کرد."

وی افزود:" برداشت من این است که در مذاکرات مادرید، یک گام بسوی حل مساله هسته‌ای برداشته شده است." لاریجانی، "نکته کلیدی" نشست مادرید را آن دانست که " در این گفت‌وگوها، همه مسائل به صورت خیلی روشن و شفاف گفته شد و هیچ چیز ناپیدایی در بحث وجود نداشت."

وی، دیگر ویژگی نشست مادرید را "توافق دو طرف بر سر چگونگی شکل‌گیری مذاکرات رسمی" ایران و اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک توافق سازنده و جامع بر سر مساله هسته‌ای بیان کرد.

لاریجانی گفت:"نتیجه اینگونه بحثها آن می‌شود که بتوان به یک راه حل عقلانی برای مساله رسید." وی یادآور شد که در مورد نحوه شکل‌گیری مذاکرات رسمی نیز دو طرف توافق کردند که "کار کارشناسی" در این زمینه صورت بگیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:"فکر می‌کنم در مادرید، ظرفیتهایی بوجود آمد که از آن می‌توان برای حل مساله هسته‌ای استفاده کرد اما نمی‌خواهم در مورد این پیشرفت غلو کنم." لاریجانی بصورت فشرده، نتیجه دور تازه مذاکرات خود با سولانا را که یک ماه پس از آنکارای ترکیه در مادرید برگزار شد، آن دانست که "یک فهم مشترک در مورد مساله بوجود آمد و اینکه چه راههایی برای حل مساله هسته‌ای قابل تصور است که برگرفته از روشهای کهنه گذشته نبوده و کارهایی نو باشد."

وی گفت:"اما اینکه این مسیر چگونه پیش خواهد رفت، را باید در آینده دید، چون اولین بار نیست که ما یک متد و روشی را انتخاب می‌کنیم اما بعد طرف مقابل، میز مذاکره را ترک می‌کند."

مسئول مذاکرات هسته‌ای، نتیجه چنین رفتاری را پس از توافق دو طرف در نشست برلین مثال زد. وی گفت:"بنابر این، انتظارات را نباید زیاد بالا برد. حد نشست مادرید، همین است که فعلا یک گام برای حل مساله برداشته شده است و برای نتیجه آن، باید ببینیم این مساله در گامهای بعدی چقدر پرورش می‌یابد و به نتیجه می‌رسد."

لاریجانی خاطرنشان کرد که برخی کشورها مایل نیستند مساله هسته‌ای ایران به سادگی حل شود و به دنبال اهداف دیگری می‌گردند وشاید، عده‌ای نیز، شرایط کنونی را "زمان مناسبی" برای حل آن نمی‌دانند.

حل مسائل هسته‌ای ایران فقط در چارچوب قوانین بین‌الملل

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: "مسائل باقیمانده" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر فعالیتهای هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، فقط باید در چارچوب مقررات بین‌المللی حل و فصل شود. وی این مطلب را در واکنش به انتشار برخی خبرها درباره پیشنهاد ایران به "خاویر سولانا" مسئول بلندپایه سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا در نشست مادرید برای حل "مسائل باقیمانده" با آژانس بیان کرد.

لاریجانی گفت:"از زمانی که بحث در مورد پرونده‌ای به نام ایران در آژانس مطرح شد، برخی‌ها، یکسری سوالات را پیرامون فعالیت هسته‌ای ایران مطرح کردند که اینها مجموعه‌ای از ابهامات و بهانه‌جوییها بود."

وی افزود:" بسیاری از این موارد تاکنون رفع شده و چند مورد آن باقی مانده است و این موارد هم فقط باید در چارچوب مقررات بین‌المللی حل و فصل شود." دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان ساخت:"ما اصل را این قبول داریم که حل وفصل مسائل باقیمانده، البته اگر مدعی چیزی هستند، باید در چارچوب نظامات بین‌المللی تحقق پیدا کند."

سولانا در کنفرانس خبری پنجشنبه‌شب خود با خبرنگاران، از پیشنهاد ایران برای حل مسائل باقیمانده با آژانس به عنوان یک "پیشرفت بزرگ" نام برد و نقش آن را در حل مساله هسته‌ای، "بسیار مهم" خواند.

واکنش در قبال اظهارات رایس

"علی لاریجانی" همچنین، اظهارات تازه "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا در مادرید را در صورتی که بیانگر "رفتار معقولتر" واشنگتن در مسیر حل مسایل بین‌المللی باشد، "نشانه خوبی" دانست.

رایس روز جمعه 11 خرداد  در مادرید با تعدیل لحن خود نسبت به گذشته درباره برنامه هسته‌ای تاکید کرد که کشورش، راه دیپلماسی را برای حل مساله هسته‌ای ایران برگزیده، اگرچه بار دیگر خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم شد.

لاریجانی در واکنش به این اظهارات رایس  گفت:"من روی سخنان خانم رایس در مادرید تامل عمیقی نداشته‌ام  و در دیپلماسی نیز به این حرفهای رسانه‌ای توجه ندارم چون معتقدم هر یک از آنها، منطق خاص خود را دارد." وی افزود: بااین حال، اگر اظهارات وزیر خارجه آمریکا بیانگر رفتاری معقولتر در مسیر حل و فصل مسایل بین‌المللی باشد، معتقدم نشانه خوبی است.

لاریجانی همچنین برخی اظهارنظرها و تحلیلها درباره دیدار احتمالی خود با رایس را که هر دو همزمان در مادرید حضور داشتند، قاطعانه رد کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تاثیر اولین نشس‌ت رسمی ایران و آمریکا پس از ‪ ۲۷‬سال قطع روابط که هفته گذشته در بغداد در مورد عراق برگزار شد، اظهارداشت: مساله مذاکرات ایران در بغداد از سایر حوزه‌ها جدا و یک موضوع کاملا متفاوت است.

کد خبر 23496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز