گروه سیاسی: آمریکا از سخنان اخیر رئیس جمهوری ایران مبنی بر ادامه یافتن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تهران و هشدار به غرب درباره عواقب مانع تراشی در مسیر این فعالیت‌ها انتقاد کرد.

شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خبری که فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره آن را منتشر کرد، سخنان احمدی نژاد را کم اهمیت خواند و گفت: فرصت برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران به‌سر نیامده است.

تمایل به مذاکره

ورود ایران به عرصه مذاکره با غرب در ارتباط با معضلات آمریکا در عراق و همچنین انجام مذاکرات هسته‌ای با اروپا موجب شده است تا دولتمردان اروپایی با وجود آنکه دائما از افزایش فشار بر ایران سخن می‌گویند، نتوانند تمایل خود را نسبت به مذاکره با ایران پنهان کنند و در نهایت نخست‌وزیر انگلیس به عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفین پیشرفت ایران هم اذعان می‌کند که مذاکره با ایران شیوه درستی است.

تونی بلر در گفتگوی اختصاصی‌ با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که ایرنا خبر آن را منتشر نمود، با بیان این مطلب تصریح کرد: فکر نمی‌کنم کسی مایل باشد از وقوع اقدام نظامی علیه ایران صحبت کند، ولی یک مشکل وجود دارد، مذاکراتی که اخیرا بین ایران و ایالات متحده برگزار شد مهم و صحیح بود، اما باید ببینیم چه نتیجه‌ای دارد.

موضوع هسته‌ای و گروه 8 

به گزارش ایسنا، بررسی موضوع هسته‌ای ایران یکی از دستورکارهای سران گروه 8 در نشست دیروز خود در آلمان بوده است و سران گروه 8  کشور صنعتی درباره اقدامات بعدی در قبال برنامه هسته‌ای ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که برنامه‌ هسته‌ای ایران یکی از موضوعات اصلی در دیدار سران کشورهای گروه 8 خواهد بود که در آلمان آغاز شده است.

اولریش ویلهلم تصریح کرد: سران کشورهای گروه 8 این موضوع مهم را روز پنجشنبه به هنگام صرف نهار بررسی می‌کنند.

وی گفت که دیدارهای اخیر نماینده‌ اتحادیه اروپا با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده اصلی این کشور در رابطه با مشکل هسته‌ای، بی‌ثمر نخواهد بود.

مواضع خصمانه نامزدها

اما از سوی دیگر، کاندیداهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا در مناظره‌ای با تکرار ادعاهای آمریکا مبنی بر نظامی بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران گفتند: باید به هر قیمتی حتی به قیمت استفاده از حمله تاکتیکی، ایران را از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باز داشت.

رودولف جولیانی، شهردار سابق نیویورک در این مناظره که در نیوهمپشایر برگزار شد در پاسخ به این سئوال که آیا به حمله تاکتیکی هسته‌ای نیاز است، گفت: نباید هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف کرد.

کاندیداهای دموکرات آمریکا نیز روز یکشنبه در نیوهمپشایر به مناظره‌ پرداختند و اکثرا به این نتیجه رسیدند که آمریکا باید در زمینه مساله هسته‌ای ایران به گفتگوهای دیپلماتیک مستقیم با این کشور بپردازد.

تأیید قطعنامه 1737 در شورای اروپا

به گزارش مهر، دفتر مطبوعاتی شورای اتحادیه اروپا از تأیید حکم تحریم‌های ایران بر اساس قطعنامه 1737 از سوی شورای وزیران این اتحادیه خبر داد.

این شورا هدف از این اقدام را چنین اعلام کرد: هدف، اجرای اقدامات محدود کننده در چارچوب قوانین فراملی و رعایت آنها  از سوی تمامی‌مراجع اقتصادی در بین اعضای اتحادیه اروپاست.

این حکم باید از سوی مراجع اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اجرا گردد.

کد خبر 23763

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز