گروه سیاسی: پس از آنکه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کردند

که گروهی از بازرسان آژانس برای تهیه برنامه‌ای در جهت رفع ابهامات این نهاد بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در ماه جاری به تهران سفر کنند، نمایندگان چین، روسیه و آفریقای جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل خواستار عدم اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در طول مدت مذاکرات بازرسان آژانس با ایران شدند.

دیپلمات های چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل تأکید کردند که شورای امنیت نباید مادامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال مذاکره با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور به منظور رفع ابهامات خود است، اقدام به تصویب تحریم‌های بیشترعلیه تهران کند.

به گزارش مهر، ایگورشرباک، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در این باره گفت: باید به ایران و آژانس فرصت دهیم تا مسئله را حل کنند.

وانگ گوانگ یو، نماینده چین نیز تأکید کرد که شورای امنیت نباید درجهت تضعیف تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامی انجام دهد.  وی افزود: چین در تمامی جلسات بحث درباره تحریم ایران در شورای امنیت تاکید کرده به جای شورا، آژانس باید به مسئله برنامه هسته ای ایران رسیدگی کند.

دومیسانی کومالو، نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل نیز که درحال حاضر کشورش یکی از اعضای شورای امنیت است درسخنانی اعلام نمود که دخالت شورای امنیت درمسئله هسته ای ایران به منظور تصویب تحریم های بیشتر بعید است، زیرا محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و علی لاریجانی، مسئول ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران به شرط تعلیق موضوع اعمال تحریم علیه ایران، درباره آغاز مجدد مذاکرات توافق کرده‌اند.

ادعای رایس

اما بر خلاف اظهارات سخنگوی سولانا، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب ادعا کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با دبیر شورای عالی امنیت ایران ایجاد نشده است.

کاندولیزا رایس در جمع خبرنگاران در پرواز به سوی واشنگتن پس از یک دیدار 48 ساعته از پاریس و شرکت در کنفرانس بین‌المللی دارفور که در آنجا با خاویر سولانا نیز دیدار کرد، مدعی شد: من واقعا چیزی برای گزارش دادن ندارم . مسلما هیچ پیشرفتی وجود نداشته است.

کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته امورخارجی دومای روسیه نیز اعلام کرد که تصویب لایحه ضد ایرانی در سنای آمریکا همکاری مسکو و واشنگتن را به خطر می اندازد.

تأکید براون بر دیپلماسی

به گزارش ایرنا، گوردون براون، نخست وزیر جدید انگلیس که چهارشنبه کار خود را در این سمت آغاز کرد، تاکید کرد: هیچ طرحی برای حمله به ایران وجود ندارد.

براون که در پی استعفای تونی بلر به این مسوولیت رسید، در پاسخ به نامه‌ای که در روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن منتشر شد، گفت: ما همواره خواسته‌ایم که مسئله برنامه هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی حل و فصل شود.

کد خبر 25313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز