نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این آژانس در وین، در حالی برگزار شد که مخالفان برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بار دیگر تلاش کردند با فضاسازی‌های رسانه‌ای، گفت وگوهای نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا در حاشیه این نشست را، "بی نتیجه" نشان دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روز دوشنبه همزمان با آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس، "جواد وعیدی" معاون بین‌الملل‌دبیر شورای عالی امنیت ملی و "رابرت کوپر" معاون خاویرسولانا مسوول‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیداری پنج ساعته با یکدیگر داشتند.

گفتگوهای وعیدی و کوپر در پی گفتگوهای لاریجانی و سولانا در مادرید و برای آماده کردن زمینه گفت‌گوهای بعدی انجام شد.

لیکن، مخالفان سرسخت برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، روز گذشته تلاش کردند تا این گفتگوها را که طرفین رو به پیشرفت توصیف کردند، بی‌نتیجه و شکست خورده وانمود کنند.

به اعتقاد برخی تحلیلگران مسایل بین‌المللی، این فضاسازی‌های رسانه‌ای به دلیل آن صورت می‌گیرد تا بار دیگر گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا که از پنجم اردیبهشت ماه در آنکارا کلید خورده است، به سرنوشت مذاکرات برلین دچار شود و مخالفان برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بتوانند با استناد به شکست گفتگوها، قطعنامه دیگری را در شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران برای رسیدن به اهداف نهایی خود، تصویب کنند.

مخالفان برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران همچنین روز دوشنبه در حرکتی دیگر تلاش کردند با بیان لغو دیدار وعیدی با البرادعی و "اولی هاینونن" معاون امور پادمان‌های مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مهر تاییدی بر ادعای خودمبنی بر "بی نتیجه بودن" گفتگوهای معاونان لاریجانی و سولانا بزنند.

به گفته منابع آگاه، معمولا هیات ایرانی و یا هر هیات دیگری که برای شرکت در نشست‌های آژانس در وین حضور می‌یابد،با "هاینونن" دیدارهایی داشته و درمورد مسایل حقوقی و فنی گفتگو می‌کنند که این گفتگوها امری طبیعی است.

لیکن، به گفته این منابع برای فرستاده ویژه دبیر شورای عالی امنیت ملی تا روز دوشنبه، ملاقاتی تنظیم نشده بود که بخواهد لغو شود.

بنابراین، فضاسازی رسانه‌ای در مورد لغو این دیدار را می‌توان، تلاش دیگر مخالفان برنامه صلح آمیز هسته‌ای دانست که به رغم صدور سه قطعنامه ‪ ۱۷۳۷ ، ۱۶۹۶‬و ‪ ۱۷۴۷‬نتوانسته‌اند فعالیت‌های تهران را متوقف کنند.

موضوع هسته‌ای ایران و نشست شورای حکام
موضوع پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌جمهوری اسلامی‌ایران و همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکی از محورهای مهم نشست فصلی شورای حکام است، روز چهارشنبه بررسی خواهد شد.

پیشنهاد اخیر مدیر کل مصری الاصل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از انتشار گزارش وی، در دوم خردادماه جاری (‪ ۲۳‬ماه می)، مبنی بر دادن اجازه به ایران برای حفظ بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، خشم غربی‌ها به ویژه آمریکا را برانگیخته است.

البرادعی طی روزهای گذشته، با صراحت به کسانی که از گزینه نظامی علیه تهران حمایت می‌کنند از جمله نومحافظه‌کاران آمریکایی، اعتراض کرده و آنان را "دیوانگان جدید" خوانده است.

با توجه به اینکه، مدیرکل آژانس در هفته‌های اخیر به دلیل "مواضع واقع گرایانه‌اش" در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به شدت تحت فشار قرار گرفته است، اما روز گذشته در مراسم گشایش نشست فصلی شورای حکام، بار دیگر بر پیشرفت برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تاکید کرد.

البرادعی از "رویارویی در حال شکل‌گیری " از سوی برخی تندروها با ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که این رویارویی "باید متوقف شود."
وی تصریح کرد: "ازبن‌بست فعلی و رویارویی در حال شکل‌گیری دراین ارتباط بیش از پیش نگران شده‌ام. بن‌بستی که باید رفع و رویارویی که باید متوقف شود."
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: "همچنان معتقدم که در نهایت، گفتگو و دیپلماسی تنها راه دستیابی به یک راه‌حل مبتنی بر مذاکره است، راه حلی که در قطعنامه‌های شورای امنیت دراین ارتباط هم پیش بینی شده است و هرچه سریع‌تر، شرایط لازم برای حرکت در این مسیر ایجاد شود، بهتر است."
البرادعی خاطر نشان کرد: "واقعیت این است که ایران بی‌وقفه به تکمیل دانش خود در زمینه غنی‌سازی ادامه می‌دهد و توانایی و ظرفیت تاسیسات هسته‌ای خود را در نطنز گسترش می‌دهد."
وی همچنین افزود: ایران به "ساخت راکتور آب سنگین خود در اراک" ادامه می‌دهد.

مدیر کل آژانس، سپس در سخنانی "دوپهلو" همچون برخی گزارش هایش اضافه کرد:"این کار در حالی انجام می‌شود که این آژانس هیچ پیشرفتی در زمینه تلاش‌هایش برای حل‌و فصل مسایل مهم باقیمانده مربوط به ماهیت و گستره برنامه هسته‌ای ایران بدست نیاورده‌است".

" البرادعی درحالی این سخنان را بیان‌کرد که بر اساس گزارش‌ها، بازرسان آژانس تاکنون بیش‌از دو هزار نفرروز بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده‌اند.

همچنین، بر اساس بخش دیگری از گزارش‌های مدیر کل آژانس، ایران تاکنون هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود نداشته است.

لذا به‌اعتقاد کارشناسان، آنچه تحت عنوان "نگرانی" از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اعلام می‌شود، بیشتر "نیت‌خوانی" است تا "تلاش واقعی و صادقانه" برای رفع ابهامات.

در پی مطرح شدن،موضوع هسته‌ای ایران در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس، اعضای این شورا نظرات و دیدگاههای خود را با صدور بیانیه‌هایی اعلام خواهند کرد.

سفیران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم ) در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه بیانیه خود در حمایت از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را نهایی کردند.

در این بیانیه از روند جدید مذاکرات درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران استقبال و تاکیدشده‌است که تنها راه‌حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران، مذاکره بدون پیش شرط است.

گروه نم همچنین از طرفین خواسته است از هر نوع تصمیم‌گیری عجولانه خودداری و باتوجه به پیشنهادهای مختلف، برای حل صلح‌آمیز مساله تلاش کنند.

به گفته "علی اصغر سلطانیه" سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این بیانیه از طرف سفیر کوبا به نمایندگی از اعضا در نشست جاری شورای حکام در وین قرائت می‌شود.

در این بیانیه همچنین با تاکید مجدد بر حق غیر قابل انکار استفاده صلح‌آمیزاز انرژی هسته‌ای، هرگونه دخالت در فعالیت‌های فنی و بیطرفانه دبیرخانه آژانس محکوم شده است.

تروئیکای نم، پیش‌از این در ملاقات با "البرادعی" با ارایه نامه‌ای رسمی به روند دخالت سیاسی برخی کشورها در این زمینه اعتراض کرده بودند.

اگر چه جنگ روانی و تبلیغاتی غرب‌علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سه سال و نیم‌است که ادامه‌دارد،اما برخی تحلیگران مسایل بین‌المللی معتقدند با توجه به پیشرفت‌های روز افزون تهران ، تنها بازگشت موضوع هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی‌انرژی‌اتمی می‌تواند مسیر رسیدن به تفاهم را تسهیل کند.

به اعتقاد این تحلیلگران ، اگر کشورهای غربی عضو شورای حکام آژانس بخواهند به جای مسیر تفاهم، مسیر تقابل را پیش بگیرند، همچون گذشته راه به جایی نخواهند برد. زیرا اراده جدی تهران به رغم همه فشارها بر تکمیل برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود است.

 بودجه آژانس و سایر موضوعات
موضوع بودجه سال‌های ‪ ۲۰۰۸‬و ‪ ۲۰۰۹‬آژانس نیز مهمترین دستور کار نشست فصلی شورای حکام آژانس است.

این موضوع به دلیل آنکه در کمیته برنامه و بودجه آژانس حل نشده، به شورای حکام منتقل شده است.

در صورتی که شورای حکام نتواند در نشست این هفته خود در این زمینه تصمیم‌گیری کند، بررسی آن به نشست‌های دیگری موکول خواهد شد.

بررسی و تصویب گزارش سالانه فعالیت‌های آژانس ، گزارش سالانه همکاری‌های فنی آژانس و گزارش سال گذشته جامع پادمان از دیگر موضوعاتی است که در نشست فصلی شورای حکام بررسی می‌شود.

کد خبر 24153

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز