گروه سیاسی: مسئول مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ایران پس از آنکه به اروپا و آمریکا هشدار داد در صورت تصویب قطعنامه جدید بر ضد ایران، شاهد گام‌های بلندتر تهران در فعالیت‌های هسته‌ای خواهند بود

سفر دوره‌ای جدید خود را به اروپا آغاز کرد تا در وین با محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌دیدار کرده و سپس با سفر به لیسبون مذاکره با خاویر سولانا، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا را پیگیری کند.

به گزارش ایرنا دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در وین و قبل از دیدار با البرادعی گفت: منطق ما منطق گفت‌وگو و تعامل برای حل مسائل است و اگر غرب پیش از این به سمت مذاکرات حرکت می‌کرد، این مساله زودتر حل می‌شد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی‌نیز در گفت‌وگو با مهر، محور مذاکرات البرادعی و لاریجانی را مسائل هسته‌ای و تعاملات ایران با آژانس در حال و آینده اعلام کرد. وی همچنین به ایسنا گفت: این دیدار بی‌ارتباط با دیدار امروز لاریجانی و سولانا نبود.

یک مقام مسئول نیز در این باره‌ به ایسنا گفت که در دیدار دیروز، لاریجانی مدیرکل آژانس را در جریان نقطه‌نظرات و راهکارهای ایران برای کمک به حل مساله هسته‌ای و رفع نگرانی‌های بین‌المللی که ایران در مذاکره با خاویر سولانا دنبال می‌کند، قرار داده است.

همچنین علی‌اصغر سلطانیه درباره مذاکرات دیروز تصریح کرد که در این مذاکره موضوع قطعنامه‌های سازمان ملل مطرح نشد.

برگزاری فرانسه نیز به نقل از علی‌اصغر سلطانیه گزارش داد: این نشست به مسایل هسته‌ای مربوط می‌شد که ما در رابطه با آژانس داریم.

شبکه‌ خبری بی.بی.سی نیز با اشاره به این نشست به نقل از سلطانیه نوشت که مسأله‌ تعلیق اصلا مطرح نیست.

مذاکرات لیسبون

در همین حال خاویر سولانا در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کرد که شنبه با علی لاریجانی در لیسبون دیدار خواهد کرد.

سولانا از صحبت درباره‌ گفت‌وگوهایش با لاریجانی خودداری کرد و گفت ترجیح می‌دهد تا پس از ملاقاتشان منتظر بماند.

همچنین ایرنا به نقل از سخنگوی خاویر سولانا گزارش داد: خاویر سولانا، مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا در دیدار با علی لاریجانی سعی می‌کند تا موافقت این کشور را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای به دست آورد.

کریستینا گالاچ افزود: قصد ما ادامه‌ بررسی امکان آغاز مذاکرات رسمی‌است.

گالاچ گفت: ما به یک برنامه مقرر و مورد توافق نیازمندیم تا این مذاکرات بتواند آغاز شود و در حال حاضر هم فاقد چنین برنامه‌ای هستیم. این مقام اتحادیه اروپا همچنین افزود که مصوبات شورای امنیت باید از سوی همگان رعایت شود.

گالاچ گفت: لاریجانی در مذاکرات مادرید خاطرنشان کرد که تهران آمادگی دارد تا با شفافیت بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌همکاری کند.

امیدواری روسیه

اما پیش از آغاز مذاکرات لیسبن، معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که نمایندگان کشورهای 1+5 و ایران می‌توانند در آینده‌ای نزدیک درباره‌ مساله هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

سرگئی کیسلیاک در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک تماس‌های دیگری بین گروه 1+5 و ایران برقرار شود و آنگاه خواهیم دید که این مذاکرات چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

گزارش کمیته نظارت بر تحریم‌ها

از سوی دیگر رئیس کمیته نظارت بر قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت پنج شنبه شب درباره اقدام‌ کشورهای عضو سازمان ملل در اجرای تحریم‌ها به شورای امنیت گزارش داد.

جوهان وربک، نماینده بلژیک در سازمان ملل متحد به عنوان رئیس این کمیته اعلام کرد: کمتر از 40 درصد کشورهای عضو سازمان ملل گزارشهای مورد نیاز درباره چگونگی همراهی خود با تحریم‌ها علیه ایران را ارائه کرده‌اند.

وی گفت: این کمیته در مکاتبه‌ای با کشورهایی که در این زمینه گزارش نداده‌اند به آنها درباره تعهدات خود برای اجرای دو قطعنامه تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد تذکر داده است.

وی پس از گزارش خود در جمع خبرنگاران ادعا کرد: این تعهدی برای همه اعضای سازمان ملل متحد است تا درباره اجرای تعهدات خود مطابق با این قطعنامه‌ها گزارش دهند.

وربک افزود: شورای امنیت باید خودداری ایران از پایبندی به آخرین قطعنامه را بررسی کند و این چیزی است که ما ظرف چند هفته آینده انجام خواهیم داد.

وی گفت: تا روز پنجشنبه (31 خرداد)، این کمیته گزارش 50 عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا را دریافت کرده که 15 کشور تا ضرب الاجل 23 می‌( 2 خردادماه) گزارشهای خود را ارائه داده اند.

رئیس کمیته پیگیری قطعنامه ضد ایرانی افزود: از این 50 گزارش، 38 کشور گزارش داده‌اند که آنها هم اکنون قانونی را مناسب با اجرای این تحریم‌ها دارند و 12 کشور هم درباره اقدامهایی که اتخاذ کرده‌اند و یا اتخاذ خواهند کرد، گزارش دادند.

قطعنامه جدید

نماینده‌ آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز به آنکارا هشدار داد که تهران برای شکستن موضع متحد جامعه‌ بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود تلاش می‌کند.

روزنامه‌ زمان، چاپ ترکیه به نقل از گرگوری شولتی مدعی شد که نبود تمایل ایران برای همکاری با آژانس به صدور قطعنامه‌ جدیدی در نیویورک منجر خواهد شد.

وی که از طریق ویدئو کنفرانس با روزنامه‌نگاران در آنکارا صحبت می‌کرد به این سؤال که آیا سیاست ترکیه برای بهبود روابط اقتصادی با ایران ممکن است خدشه‌ای به اتحاد جامعه‌ بین‌الملل وارد کند یا خیر، گفت: اکنون زمان تجارت معمول با ایران نیست، بلکه اکنون زمان متقاعد ساختن مقامات ایران است.

کد خبر 24863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز