همشهری آنلاین: علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پس از دیدار دو ساعته روز جمعه خود با محمد البرادعی در وین، گفت: پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

وی در گفتگو با خبرنگاران، افزود: پیرو مذاکرات قبلی خود با آقای سولانا، لازم بود رایزنی نزدیکی با مدیرکل آژانس داشته باشیم، چون ایده‌هایی در زمینه همکاری با آژانس مطرح بود که به این رایزنی نیاز داشت.

وی تاکید کرد که در جریان مذاکرات عصر جمعه خود با البرادعی، به یک چارچوب نسبتاً خوب رسیدیم.

لاریجانی در ادامه گفت: ایران همواره آژانس را به‌عنوان یک نهاد معتبر حرفه‌ای می‌شناسد و به همکاری بسیار نزدیک با آن علاقه‌مند بوده است.

وی درعین حال تاکید کرد که ما مخالف آن بوده‌ایم که پرونده ایران جنبه سیاسی پیدا کند و از آژانس خارج شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در این مسیر بتوان به یک راه حل معقول‌تری دست یافت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: فکر می‌کنم که مذاکرات امروز جمعه با آقای البرادعی، به راه‌حلی‌هایی که سولانا دنبال می‌کند، خیلی کمک کند.

وی همچنین از تلاش‌های البرادعی در ابعاد سیاسی و فنی، تشکر کرد و گفت: قطعا نقش شخص ایشان نیز در حل این مسئله مشخص است.

لاریجانی در ادامه گفت: گرچه ما به چارچوب خوبی درباره حل مسایل باقی مانده رسیده‌ایم، اما همه اینها باید در یک متن سیاسی با سولانا به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: اگر درباره این موضوع به‌تفاهم برسیم، آن وقت مرحله بعدی نیز می‌تواند آغاز شود.

وی همچنین گفت: نکته‌ای که آقای البرادعی گفت، بسیار ظریف بود و باید به آن بیشتر توجه شود. نباید در گذشته زندگی کنیم بلکه باید خود را با واقعیت وفق بدهیم و واقعیت آن است که ایران ظرفیت غنی‌سازی را پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: تندروی و خشونت نسبت به کشوری که دانشمندان آن به این ظرفیت دست پیدا کرده‌اند، عاقلانه نیست. آن هم نسبت به کشوری که می‌گوید اولا به سمت سلاح نخواهد رفت و ثانیا نظارت‌های آژانس را بعنوان یک مرجع رسمی می‌پذیرد.

لاریجانی ملاقات‌های مکرر خود با البرادعی را دلیلی بر حرکت پویای ایران برای همکاری با آژانس خواند و هشدار داد: منطقی آن است که کشورهای بزرگ نسبت به کشوری که آماده همکاری با آژانس است، لجبازی نکنند.

وی تأکید کرد: یافتن یک مدل منطقی و سازگار برای هماهنگ کردن این مساله، کار مشکلی نیست.

وی همچنین با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها درباره نافرجام بودن مذاکرات وی با سولانا و تلاش همزمان غرب برای افزایش فشار بر ایران، گفت: اصولا مذاکرات برای همین است که این چیزهای متناقض را حل و این رفتارها را تعدیل کند.

وی افزود: در مذاکرات گذشته ما، ایده‌های مختلفی مطرح شد که زمینه ظهور بیشتری می‌تواند پیدا کند و امیدوارم در مذاکرات آینده بارور شود.

لاریجانی در ادامه گفت: در این زمینه با دکتر البرادعی هم رایزنی‌هایی داشته‌ایم. تردید نکنید که عالم سیاست و دیپلماسی فقط یک راه ندارد.

وی یادآور شد: اما برخی کسانی که فقط بر یک راه تسلط دارند، می‌خواهند که دیپلماسی به بن بست برسد در حالی که باید عاقلانه بیندیشند و نسبت به واقعیات رویکرد مثبت داشته باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خاتمه افزود: ما امیدواریم این مسیر در مذاکرات آینده نتایج خوبی داشته باشد، اراده ما بر این است.

کد خبر 24869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز