گروه سیاسی: سران هشت کشور صنعتی دنیا موسوم به جی 8، در بیانیه پایانی خود ضمن درخواست از ایران برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اعلام کردند

در صورت ادامه بی‌اعتنایی ایران به درخواست‌های‌ شورای امنیت،‌ از اتخاذ تدابیر شدید‌تر حمایت می‌کنند. این بیانیه که از سوی خبرگزاری‌های غربی شدیداللحن و هشدار آمیز تلقی شد، درحالی‌ صادر می‌شود که گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذارده است.
پنج عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری، نسبت به این بیانیه واکنش نشان دادند.
مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این زمینه گفت: اروپایی‌ها و گروه 8 به‌خوبی می‌دانند که ایران درخصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای خودش به هیچ‌وجه قصد کوتاه آمدن ندارد و طبیعی است که تحریم و تندخویی در پرونده هسته‌ای ایران به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود.
کاظم جلالی ادامه داد: تصور ما بر این بود که در سایه مذاکرات سولانا و لاریجانی فضای عقلانیتی در پرونده هسته‌ای ایران به‌وجود آمده است و طرفین برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز در سایه این فضای تدبیر اصرار می‌کنند اما این بیانیه چیزی غیر از تصور ما را نشان داد. جلالی تصریح کرد: با این وجود معتقدیم بیانیه سران گروه 8 نباید فضای تعقل را مخدوش کند و تأکید می‌کنیم که تعلیق تحت تأثیر این بیانیه پذیرفتنی نیست.
اقدام قابل پیش‌بینی
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به این‌که این اقدام، اقدامی قابل پیش‌بینی بود گفت: گروه 8 نشست بین قدرت‌های بزرگ دنیا ست و این قدرت‌ها مواضعی همگام با راهبردهای آمریکا و مخالف با سیاست‌های صلح‌طلبانه جمهوری اسلامی دارند. من معتقدم که این اقدام گروه 8، تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا، اقدامی طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: اتخاذ این تصمیم از سوی سران گروه 8، تصمیم جدیدی نبود و نمی‌تواند مانع از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شود.
غرب احتیاط کند
رضا طلایی نیک، با تاکید بر اینکه سران گروه 8 هماهنگ با اتحادیه اروپا و گروه 1+5 در پرونده هسته‌ای ایران عمل می‌کنند گفت: تحولاتی که در سطح جهان در حال رخ‌دادن است نشان می‌دهد که بیانیه مذکور اثری نخواهد داشت و حتی از این پس در عمل آمریکا، غرب و شورای امنیت در اعمال فشارها علیه ایران عملکرد محتاطانه‌ای در پیش خواهند گرفت. این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: چالش آمریکا و روسیه درباره سپر موشکی، نگرانی جهانی از افزایش قیمت نفت، ناکامی‌های آمریکا در عراق و معادلات خاورمیانه و نارضایتی افکار عمومی از سران گروه 8 موجب خواهد شد که غرب در عمل، در اجرای تصمیم‌های تند روانه علیه ایران، محتاط باشد. وی تاکید کرد: در واقع عوارض ناشی از تشدید فشارها علیه ایران موجب هزینه‌های اقتصادی و سیاسی و بالطبع تشدید نارضایتی‌ها نسبت به عملکرد کشورهایی مانند سران گروه 8 خواهد شد.
طلایی نیک گفت: با این حال برآیند مواضع رسمی و علنی و گفت‌وگوهای غیررسمی و غیرعلنی غرب نشان می‌دهد که هنوز سیاست آنها در قبال پرونده هسته‌ای ایران، سیاست هویج و چماق است. یعنی تشویق و اعلام امتیازدهی به ایران در صورت ایجاد محدودیت در غنی‌سازی.طلایی نیک تصریح کرد: ایران در راه صیانت از حقوق هسته‌ای و منافع ملی، از استمرار مذاکره استقبال می‌کند و به دنبال راهکاری منطقی است، لذا بیانیه گروه 8، هیچ تغییری در مواضع ایران نخواهد داد.
ماهیگیری غرب در آب گل‌آلود
دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در این‌باره گفت: از همان ابتدا مشخص بود که اتحادیه اروپا هیچ تغییری را در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داد و همان سیاست یکجانبه‌گرایانه را پی خواهد گرفت که آمریکا مدتهاست در پیش گرفته است.
الهام امین‌زاده ادامه داد: بیانیه سران گروه 8 ثابت کرد که هدف آنها، حل بحران نیست،بلکه سیاست آنها، ایجاد تنش و بحران و بهره‌مندی از نتایج آن بحران است.
امین‌زاده افزود: ما حتی در اعتراض‌هایی که آمریکا به گزارش‌های البرادعی داشت ثابت کردیم که آنها تلاش می‌کنند نظر غیرمنطقی خود را بر کرسی بنشانند و هنوز به این درک نرسیده‌اند که این حق تمام کشورها است که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند. وی تصریح کرد: با این وجود معتقدیم دنیای امروز مملو از کشورهایی است که دارای روابط مشترک و منافع مشترک با یکدیگر هستند و این اشتراکات قطعاً از تشدید فشارها علیه ایران می‌کاهد. چرا که تشدید فشارها عوارضی بر روابط کشورها خواهد داشت.
بیانیه سیاسی دوسویه
حمیدرضا حاج‌بابایی، صدور این بیانیه را به‌عنوان سیاستی دوسویه از طرف گروه 8 می‌داند که علاوه بر اینکه نشان می‌دهد، سران این گروه هنوز با واقعیت‌های موجود ایران همسو و همراه نشده‌اند، حکایت از تدبر آن‌ها برای اعمال فشاری دارد که ایران را به سوی تعلیق سوق دهد. این عضو کمیسیون امنیت ملی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تلاش گروه 8 بر آن است تا در مذاکراتی که لاریجانی و سولانا دارند، ایران را وادار به عقب‌نشینی نمایند. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بیانیه اخیر سران گروه 8 در واقع نمی‌تواند فراتر از چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت برود و در زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد. ایران هم اعلام کرده است که اگر قطعنامه‌ها سیاسی و غرض‌ورزانه باشد برای ما قابل اجرا نیستند. حاج‌بابایی افزود: مقبولیت ما در بین کشورهای دنیا، موقعیت خاص جغرافیایی ما و فضای مخالفت با آمریکا به رهبری ایران امروز جوی را بر دنیا حاکم کرده است که تاثیر تحریم‌ها چندان نیست که ایران را از حرکت بازدارد. این تحریم‌ها در جای خود برای آمریکا و غرب هم خالی از اثرات نامطلوب نیست.

کد خبر 23848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز