پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاویرسولانا مسوول کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا پیشنهاد جدیدی را در خصوص غنی‌سازی اورانیوم ارائه کرد.

به گزارش ایرنا خاویرسولانا مسوول کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که چهارشنبه 7 نوامبر (16 آبان)  در سمینار "تاملی چند بر تحولات جاری بین‌المللی" به مناسبت ششمین سالگرد گشایش موسسه مطالعاتی تحقیقاتی الکانو سخن می‌گفت، پیشنهاد جدیدی را در خصوص غنی‌سازی اورانیوم ارائه کرد.

سولانا در سخنرانی خود ضمن اشاره به مهمترین موضوعات و چالش‌های فعلی نظام بین‌المللی، رویکردهای مختلف درخصوص مقابله با این چالش‌ها را بیان واعلام کرد که دنیا با مساله یک جانبه‌گرایی مخالف است.

 مسوول سیاست‌خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و دلایل ایران برای داشتن این برنامه گفت: "ایرانی‌ها در مذاکرات طولانی با من، همواره استناد می‌کنند که در ‪ ۲۰‬سال آینده به تولید ‪ ۲۰‬هزار مگاوات برق هسته‌ای نیازمند هستند."

سولانا افزود: "در مذاکرات طولانی من با نماینده ایرانی، آنها به بازرسی‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و عدم یافتن مدارکی دال برانحراف از مسیر صلح‌آمیز تاکید می‌کنند، اما جامعه بین‌المللی نیز همچنان در خصوص اهداف ایران تردیدهایی دارد."

وی در ادامه پیشنهاد تاسیس مرکز بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم را به عنوان جایگزینی (آلترناتیوی) جهت جلوگیری از بی‌اعتمادی گسترده بین‌المللی و رفع نگرانی‌ها مطرح کرد.

به اعتقاد سولانااین نوع مراکز به شکل چند جانبه‌ای تحت نظارت قرارخواهد گرفت. از نظر سولانا این راه‌حل، دسترسی برابر همه کشورها و در همه شرایط به سوخت هسته‌ای را با قیمت‌های رقابتی تضمین می‌کند.

سید داود صالحی سفیرجمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در این سمینار طی سخنانی با اشاره به مواضع به حق ایران  در دسترسی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، تاکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌باشد.

وی ابراز اطمینان کرد که دور جدید مذاکرات ایران و آژانس نیز با همان قوت ادامه یابد.

کد خبر 36111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز