گروه سیاسی: در شرایطی که طرف‌های درگیر در تحولات پرونده هسته‌ای ایران منتظر انتشار گزارش محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادامه همکاری‌های ایران و آژانس هستند، واکنش‌های این روزهای غرب به تحولات پرونده حکایت از موفقیت تحرکات دیپلماتیک مقامات ایرانی در این عرصه دارد.

روز دوشنبه 21 آبان، خبرهایی که در مورد واکنش‌های رژیم صهیونیستی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی منابع خبری منتشر شد، نشان‌دهنده عصبانیت و البته استیصال مقامات این رژیم در قبال تحولات موجود است، تا حدی که یک مقام ارتش این رژیم اذعان می‌کند که ایران توان دور زدن تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت و مقابله با آنها را دارد.

آموس یادلین، رئیس بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در اظهارنظری که مهر آن‌را به نقل از روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر کرد، اعتراف کرد که تأثیر تحریم‌های مالی اعمال‌شده از سوی آمریکا علیه ایران بسیار محدود است.

وی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها در حال حاضر از ارزهای متفاوتی از جمله یورو و ین برای عبور از تحریم‌ها استفاده می‌کنند، به موفقیت تحرکات دیپلماتیک ایران نیز اذعان کرد و گفت: ایرانی‌ها از یک‌سو تلاش می‌کنند تا با خاویر سولانا به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا و گروه 1+5 گفت‌وگو کنند و از سوی دیگر در حال مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و همین مقوله باعث شده است تا جبهه غرب در قبال ایران دچار تفرقه شود.

پیش از این شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی نیز با ابراز نارضایتی از موضع‌گیری‌های فنی محمد البرادعی، دبیرکل آژانس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، خواستار برکناری وی شده بود.

عقب‌نشینی پنتاگون

جالب آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز هم با اشاره به اظهارنظرهای مقامات وزارت دفاع آمریکا درباره ایران تصریح می‌کند که پنتاگون می‌کوشد مانع از تشدید تنش میان ایران و آمریکا شود و آزادی اتباع ایرانی دربند نیروهای آمریکایی در عراق، نمونه‌ای از این رویکرد واشنگتن است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این روزنامه به نقل از ویلیام فالون، فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه نوشت که حمله نظامی به ایران قریب‌الوقوع نیست و اقدام نظامی در حال حاضر ضرورت ندارد.

جان ابی‌زید نیز که پیش از فالون فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه را برعهده داشت نیز اخیرا گفته است آمریکا باید از جنگ با ایران پرهیز کند، چراکه این کار به نابودی همه منجر می‌شود.

وی حتی در سخنان خود بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد که درصورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، آمریکا می‌تواند با تهران کنار بیاید.

آنتونی زینی، ژنرال بازنشسته و فرمانده سابق آمریکایی هم در گفت‌وگو با فایننشال تایمز تأکید کرد که ارتش آمریکا به قدری ضعیف شده که دیگر توان یک جنگ طولانی مدت با ایران را ندارد.

تحریم‌های بی‌فایده

در عین حال آنچه در رایزنی‌های اخیر سران کشورهای غربی در مورد پرونده هسته‌ای ایران مورد تأکید قرار می‌گیرد، موضوع حل و فصل مناقشات با استفاده از راهکارهای دیپلماتیک است و البته فراتر از آن، بحث بی‌فایده بودن تلاش برای افزایش تحریم‌ها بر ضد ایران در بحبوحه مخالفت‌های چین و روسیه است.

پس از آنکه نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در دیدارهای اخیر خود با جورج بوش بر لزوم پرهیز از هرگونه نظامیگری در قبال ایران تأکید کردند،  سارکوزی و مرکل پس از دیدار با یکدیگر تصریح کردند در شرایط کنونی که  مخالفت چین و روسیه با افزایش تحریم‌ها بر ضد ایران همراه است، استفاده از گزینه تحریم‌ بی‌فایده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه پس از این دیدار که در آلمان انجام شد و مهر خبر آن را منتشر کرد، گفت: ما باید در مسیر گفت‌وگوها باقی بمانیم و در عین حال تحریم‌ها را نیز تقویت کنیم.

کد خبر 36456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز