گروه سیاسی: قائم مقام وزیر امور خارجه هدف از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را نهایی‌کردن سؤالات باقیمانده آژانس و روند پاسخگویی به این پرسش‌ها از جانب ایران (موسوم به طرح اقدام) عنوان کرد.

علیرضا شیخ‌عطار که به جای منوچهر متکی در جلسه هیأت دولت حضور یافته بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، افزود: دیدار با مقامات عالی‌رتبه از جمله رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی از دیگر برنامه‌های محمد البرادعی در سفر به تهران است.[جزئیات بیشتر]

پایان رسیدگی به موضوع آلودگی‌ها

در همین حال، منابع خبری از انجام دور نهایی مذاکرات ایران و آژانس درباره موضوع آلودگی‌ها با غنای بالا، 2 روز پیش از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر دادند.

خبرگزاری مهر به نقل از یک دیپلمات مستقر در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران و آژانس دوشنبه‌شب دور آخر مذاکرات خود برای رفع ابهام‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در تهران را آغاز کردند.

همچنین ایسنا نیز به نقل از یک مقام مسئول خبر داد که روز سه‌شنبه گفت‌وگوهای نهایی ایران و آژانس در مورد موضوع آلودگی‌ها به پایان رسید و مقامات مذاکره‌کننده آژانس دیروز چهارشنبه به وین بازگشتند.

این مقام مسئول همچنین ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه مقامات آژانس برای دریافت پاسخ تهران به ادعاهای مطرح شده در گزارش اطلاعاتی آمریکا که مدعی دارا بودن برنامه هسته‌ای نظامی تا سال 2003 از سوی ایران شده است را رد کرد.

اولین دور مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب طرح پاسخگویی به سؤالات باقیمانده آژانس، برای حل موضوع آلودگی با غنای بالا 19 آذر آغاز شد. طبق این طرح قرار بود ایران به تمام سؤال‌های آژانس تا پایان سال 2007 پاسخ دهد.

این در حالیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تصریح کرده است که مدیرکل آژانس امیدوار است این سفر به تقویت و تسریع اجرای پادمان‌ها انجامیده و باقیمانده مسائل موجود حل و فصل شود.

ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی

گرگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس سه‌شنبه‌شب مدعی شد: هدف سفر البرادعی، افشای کامل ابعاد برنامه هسته‌ای ایران است.

وی با بیان اینکه واشنگتن از تلاش‌های البرادعی حمایت می‌کند، ادعا کرد: سفر قریب‌الوقوع البرادعی به تهران فرصتی است برای فشار بر تهران با هدف اعتراف کامل ایران به انحراف‌های گذشته خود.

از سوی دیگر، رئیس رژیم صهیونیستی در مراسم استقبال از جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ما به نصیحت شما گوش کرده و تهدید ایران را دست کم نمی‌گیریم.

به گزارش فارس، شیمون پرز همچنین ادعا کرد که ایران نباید عزم ما برای دفاع از خود را دست کم بگیرد.

کد خبر 41373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز