همشهری آنلاین: علی اصغر سلطانیه سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت هیچ تاثیری بر روند فعالیتهای هسته‌ای ایران ندارد.

به گزارش ایرنا، سلطانیه که در نشستی توجیهی برای خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: آمریکا امیدوار بوده‌است که بعد از هر قطعنامه، ایران از پیمان منع تکثیر هسته‌ای (ان پی تی) خارج شود و همکاریهای خود را با آژانس قطع کند اما چنین نشده و نخواهد شد.

وی درحالیکه یک سری اسلاید و مستندات از همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و آژانس را نشان می‌داد، افزود: ایران کماکان و با حفظ اصول خود، همکاری خود را با این نهاد ادامه خواهد داد اما تنها نتیجه‌ای که آمریکایی‌ها از اقدامات خود در نیویورک (سازمان ملل) و وین (آژانس) می‌گیرند، تضعیف روزافزون آژانس به عنوان یک نهاد فنی و تخصصی است.

سلطانیه همچنین گفت: آنها موضوع ایران در آژانس را برای خود به‌عنوان گروگانی می‌پندارند که می‌توانند ازطریق آن به آژانس فشار بیاورند و در پرتو آن نیت خود را عملی کنند.

سفیر ایران در آژانس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بندهایی از بیانیه‌های هیات آمریکا که در طول سالهای اخیر علیه ایران در شورای حکام ارایه شده است، گفت: تمامی این اتهامات صرفا موجب اتلاف وقت بازرسان آژانس شده است، به‌طوری‌که در بسیاری از موارد بازرسان شخصا به گمراه‌کننده بودن این اطلاعات پی‌می‌بردند.

سلطانیه سپس با اشاره به گزارش اخیر محمد البرادعی مدیرکل آژانس درباره خاتمه رسیدگی به مسایل باقی مانده و حل آن، گفت: آیا این مساله و این واقعیت که ایران درگیر فعالیتهای غیرممنوعه نیست، خبر خوبی برای صلح- جویان جهان نبود؟

وی افزود: مردم ایران از این که جهانیان دریافتند برنامه کشورشان به سمت اهداف ممنوعه انحراف ندارد، بسیار خوشحال بودند اما آمریکایی‌ها نمی‌توانند خوشحالی مردم ایران را ببینند.

سلطانیه همچنین با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره ایران گفت: در حالی که بیش از ‪ ۹۰‬درصد همکاریهای ما با آژانس فراتر از پروتکل الحاقی بوده است، رفتار شورای امنیت در قبال گزارش آژانس و قرار دادن نام دانشمندان ایران در فهرست سیاه چه پیامی برای اندیشمندان و دانشمندان جهان دارد؟

سفیر ایران در آژانس تاکیدکرد: در مقابل، پیام شفاف ما این است که ایران از حق خود درباره فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای چشم‌پوشی نخواهدکرد و به همین دلیل فعالیت‌های غنی‌سازی را نیز تعلیق نمی‌کند.

وی با اشاره به موضوع مطالعات ادعایی که از سوی آمریکا مطرح شده است، گفت: ما در این مدت به اندازه کافی انعطاف خود را به دنیا نشان داده‌ایم. این چه روشی است که کشوری یک سری اتهامات را علیه دیگری در دبیرخانه مطرح‌کند و می‌گوید اجازه ارایه مستندات آن را ندارید، درحالی‌که هیچ کشوری نمی‌تواند برای دبیرخانه تعیین تکلیف کند.

سفیر ایران در آژانس در خاتمه گفت: البته هربار که قرار است مدیرکل در گزارش خود به پیشرفتهایی در موضوع هسته‌ای ایران بپردازد، ما چنین سروصداها و اتهاماتی را از سوی آمریکا شاهد هستیم که هدف آن دور کردن افکار عمومی جهان از روند رو به پیشرفت همکاریهای بین ایران و آژانس است.

کد خبر 45793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز