همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ‌گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گزارش متعادلی بود که ثابت کرد همه اتهاماتی که غربی‌ها به برنامه هسته‌ای ایران وارد کردند غیرواقعی بوده‌است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقازاده در گفتگو با بخش خبری شبکه اول تلویزیون ایران تأکید کرد: نکته کلیدی این گزارش این است که آژانس اعلام کرد دیگر هیچ موضوعی درباره مسایل هسته ای گذشته و حال ایران وجود ندارد و شرایط موجود عادی است و برای نظارت آینده درباره ایران هم از پروتکل الحاقی استفاده خواهد کرد.

وی در این حال خاطرنشان کرد : هر چند پرونده هسته ای ایران از لحاظ حقوقی حل شده است اما از لحاظ سیاسی هنوز با چالش های زیادی روبرو هستیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تشریح جزئیات گزارش اخیرالبرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره مطابقت یافته های آژانس با همه مسائلی که از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود، گفت : این یک واژه استاندارد و حقوقی در اژانس است و به معنای انست که وقتی در گزارش خود اعلام می کند که اظهارات ایران با یافته های ما تطبیق دارد یعنی آنکه همه مطالبی که ایران به صورت کتبی و مذاکره ای در اختیار آژانس قرار داده است با یافته ها و اطلاعات پشت صحنه آژانس ، تطبیق دارد وحکایت ازصحت اظهارات جمهوری اسلامی ایران می کند و به این ترتیب موضوعی که مد نظر آژانس بود ، پایان یافته اعلام می شود و دیگر در دستور کار آژانس قرار نمی گیرد.

وی تصریح کرد : وقتی آژانس به طور مثال بگوید که در مورد آلودگی ، یافته های ما با اظهارات ایران تطبیق دارد یعنی اینکه این آلودگی دیگر ازنظر آژانس حل شده و پایان یافته است و پس از این فقط بر اساس برنامه های جاری آژانس با آن کشور رفتار خواهد شد .

آقازاده در پاسخ به این سوال که آیا برای پاسخ دادن به شش پرسش آژانس بین المللی انرژی اتمی این همه وقت لازم بود؟ گفت : هر یک از این 6 سوال یا سرفصل ، عقبه ای چند صد صفحه ای دارد و از سال 2003 آژانس شروع به جمع آوری اطلاعات کرد و با توجه به اینکه پروتکل الحاقی را نیز ایران داوطلبانه اجرا می کرد ، دسترسی های آژانس به همه ابعاد فعالیت های هسته ای ایران آغاز شد.

وی افزود: در این بین ، سرویس های بین المللی اطلاعاتی سیا ، اسرائیل و انگلیس و همه جاهایی که اطلاعاتی را داشتند شروع به تغذیه اطلاعات آژانس کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد، به این ترتیب آژانس با حجم عظیمی از مطالب روبرو شد و این اطلاعات را در6 سرفصل جمع بندی کرد که هر سرفصلی خود صدها سوال ، مطلب و اطلاعات راشامل می شد .

وی افزود : علاوه براین اطلاعات ، مذاکرات حضوری و ضبط شده ازسه سال پیش تا کنون با آژانس موجود بود و برمبنای همه مدارک در اختیار آژانس ، آنها سوالات بسیار زیادی را در این چند سال از ایران در این 6 سرفصل ، جمع بندی کرده بودند.

آقازاده تصریح کرد : در این فصول جوابهای ما مطابق با یافته های آژانس بوده است و هم اکنون بسته شدن پرونده به معنای تمام شدن آن است .

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه یکی از این موضوعات ، ماشین هایی از نسل های p1 و p2 بوده و اتهامات امریکا به ایران در قبال پرونده هسته ای ایران داشتن سلاح هسته ای در این سرفصل بوده است ، افزود : آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش بینی کرده بود که حل موضوع ماشین های نسل p1 و p2 ، حدود 18 ماه طول بکشد و غربی ها هم فکر می کردند ایران در این سوال باقی بماند و نتواند آن را با سوالات آژانس تطبیق دهد.

آقازاده گفت: اما کار کارشناسی و همکاری و هماهنگی همه دستگاههای مربوطه موجب شد تا هیچ ابهامی باقی نماند و آژانس اعلام کند و هیچ تعارضی در سوالات در پرونده هسته ای ایران باقی نماند .

وی خاطرنشان کرد : همه دنیا جمع شده بودند تا تعارض و تناقض در پرونده هسته ای ایران ایجاد کنند تا ایران در تنگنا قرار گیرد .

آقازاده باردیگر با اشاره به اینکه پاسخ های ایران به سوالات آژانس طبق درخواست ایران همراه با نامه رسمی و کتبی آژانس بوده است ، گفت : برخی ها گزارش اخیر آژانس را بد فهمیده اند زیرا آژانس اعلام کرد موضوع مربوط در پرونده هسته ای ایران ، راستی آزمایی شده و از نظر ما مختومه است اما آژانس به نظارت های خود ادامه می دهد در عین حال برخی ها معتقدند که این موضوع به معنای بسته شدن نیست .

رئیس سازمان انرژی اتمی به اشتباه این افراد در قبال گزارش اخیر آژانس اشاره و تصریح کرد : امریکا ،‌ اسرائیل و انگلیسی ها تلاش کردند با موهومات ، جعل اسناد و حرف های بی محتوا یک هجمه فشار روانی درباره اینکه ایران سعی دارد پیش از 2003 میلادی تلاش برای سلاح هسته ای داشته است به آژانس بیاورند اما آژانس اعلام کرد با همه اظهارات و مدارک و ادعاهایی که برخی کشورها داشتند ما نه درباره مدارک و نه درباره تجهیزات ،‌به سندی برخورد نکردیم که ادعاهای این کشورها را اثبات کند .

آقازاده همچنین گفت : این موضع آژانس یکی از موارد حقوقی و بسیار فنی و دقیق است که در قبال برخی ادعاها اعلام شد .

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر برخی فشارها به آژانس برای صدور گزارش جانبدارانه علیه ایران گفت : جایگاه آژانس یک نفره یا معاون مدیر کل نیست زیرا یک جمع با ملیت های و نفوذ های مختلف است و با توجه به شناختی که از آژانس دارم می توانم اعلام کنم که البرادعی تلاش کرد تا درباره پرونده هسته ای ایران گزارشی متعادل ارائه بدهد .

وی افزود : نمی خواهم بگویم همه نکات گزارش البرادعی مثبت است اما 90 درصد گزارش مثبت و به نفع ایران است و 10 درصد باقی مانده مربوط به ادعاهاست .

آقازاده تصریح کرد: نکته کلیدی این گزارش این است که آژانس اعلام کرد دیگر هیچ موضوعی درباره مسایل هسته ای گذشته و حال ایران وجود ندارد و شرایط موجود عادی است و برای نظارت آینده درباره ایران هم از پروتکل الحاقی استفاده خواهد کرد .

آقازاده با اشاره به وجود ملاحظات ایران درباره پروتکل الحاقی و حل شدن مسایل زیادی برای تصویب پروتکل الحاقی گفت: این موضوع را آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به خوبی می داند .

مجری خبر 21 پرسید ، مناسبات ایران و آژانس از نظر فنی و حقوقی حل شده است آیا این موضوع به این معناست که ایران از نظر سیاسی دیگر مشکلی ندارد ؟

آقازاده جواب داد، ما درچند سال گذشته در چند جبهه شرکت کرد که یکی از آنها بعد فنی هسته ای بود و ایران امروز در قله موفقیت بومی هسته ای قرار گرفته است .

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد، ما به دلیل تحریم و باورهای خود اتکایی و موانع دیگر توانستیم بدون اتکا به دیگران در جبهه فنی و ماشین های نسل جدید سانتریفوژها در مسیر موفقیت قرار بگیریم وهم اکنون در این عرصه ، همتراز کشورهای پیشرفته هستیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به موفقیت ایران در مسایل حقوقی پرونده هسته ای ایران گفت : ایران هنوز در مسایل سیاسی پرونده هسته ای با امریکا و آنهایی که نمی خواهند تهران به موفقیت های بیشتر برسد چالش دارد و احتمال می دهم و قطعا آنها همه تلاش های خود را در این باره بکار می گیرند تا علیه ایران در شورای امنیت قطعنامه بدهند .

آقازاده تصریح کرد : هم اکنون حقانیت حقوقی و فنی پرونده هسته ای ایران بدست آمده و همه اتهامات پاک شده حال آنکه امریکا معتقد است ایران نباید غنی سازی داشته باشد و آن را در شورای امنیت تصویب کرده است .

وی افزود : این موضوع یک مبارزه است و احتمال می دهم فشارهای سیاسی بیشتر شود وعلیه ایران قطعنامه بدهند و شوهای تبلیغاتی راه بیاندازند و روی جامعه ایرانی تبلیغات روانی وارد کنند .

وی تصریح کرد : آنها تلاش می کنند با استفاده از بسیج عناصر داخلی خود فشارها علیه ایران را بیشتر کنند و اهمیت و جایگاه گزارش اخیر آژانس را در دنیا به حداقل برسانند .

آقازاده گفت : احتمال می دهم حتی کشورهای غربی در جلسه آینده شورای امنیت شوی  تبلیغاتی راه بیاندازند ، کاغذ پخش کنند و این موارد نشان می دهد ما هم اکنون در مبارزه عمیقی هستیم .

وی افزود : کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد و هویت خود را داشته باشد و روی دانش هسته ای بصورت بومی کار کند و آن را به قله موفقیت برساند ، هزینه دارد و کشور ما امروز این هزینه را پذیرفته است .

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با اشاره به همه تلاش مسئولان و مقاومت و استقامت مردم در قبال پرونده هسته ای ایران گفت : همه کشورهای طرف مذاکره ایران در پرونده هسته ای احساس کردند که مردم با همه گرایش ها پشتیبان مسایل هسته ای ایران هستند .

آقازاده گفت: موضوع هسته ای ایران به دولت تعلق ندارد و مردم آن را به عنوان هویت خود می شناسند تا ایران در آینده در جایگاه اول منطقه قرار گیرد .

آقازاده درباره تحولات و اتفاقات آینده در قبال پرونده هسته ای ایران گفت : فکر می کنم روابط ما با آژانس هموار و خوب خواهد شد و در ماههای آینده ما و آژانس بر مبنای یک همکاری چارچوب دار و قاعده مند حرکت خواهیم کرد و آژانس هم تلاش خواهد کرد روابط خود را با ایران تنظیم کند .

وی گفت : در روزها و ماه های آینده امریکایی از نظر سیاسی ، القاء موضوع تحریم ها و شانتاژهای تبلیغاتی علیه ایران بسیار تلاش خواهد کرد و حتی آنها القاء می کنند که این کار برای ایران بسیار هزینه دارد .

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت : امریکایی ها حتی اگر ببینند این کار تاثیر نمی گذارد جنگ تبلیغاتی دیگر به راه می اندازد تا در جامعه انشقاق ایجاد کنند و حتی سعی می کنند تا قطعنامه علیه پرونده هسته ای ایران را پیش از انتخابات 24 اسفند را صادر کنند .

وی افزود: آمریکایی ها درپی القاء‌ پرهزینه بودن استفاده ایران از فن آوری هسته ای هستند و حتی خواهند گفت که این هزینه از جانب دولت به مردم وارد شده و دولت در این مسیر تنها مانده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد،  با شناختی که از مردم و مسئولان داریم و اینکه امروز تا ریخ ایران ساخته و تابلوی برجسته ایران در حال نقاشی شدن است مطمئنم که مردم این موضوع را دریافته اند و آن را از دست نمی دهد.

آقازاده در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت نیز دستاوردهای جدید هسته ای ایران را تشریح کرد.

کد خبر 45239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز