دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع بیش از 50 نفر ازخبرنگاران داخلی و خارجی، موضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص گزارش جدید البرادعی و مسئله هسته ای کشورمان بیان کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی، در واکنش به گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس به عنوان تنها نهاد بین المللی و تخصصی در موضوع فعالیتهای هسته ای در گزارش امروز خود صحت اظهارات جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی ، این گزارش را سند دیگری از فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران و در حقیقت اثبات کننده حقانیت تهران در موضوع هسته ای خواند و گفت: این موفقیت و پیروزی را که ثمره پایداری ملت ایران در پافشاری به حق قانونی است به آحاد ملت تبریک عرض می کنم.

جلیلی افزود: گزارش امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی در دید و قضاوت افکار عمومی و جامعه بین الملل قرار گرفت و دشمنان نیز به صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران اعتراف کردند.

سعید جلیلی افزود:‌موضوع هسته ای ایران را برخی از قدرتهای که منافعی از دست داده اند و در 28 سال گذشته با جمهوری اسلامی ایران به دشمنی پرداخته بودند ، کانون توجه خود قرار دادند .

وی افزود: ابهاماتی در خصوص فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران مطرح می کردند و با این بهانه می خواستند از پیشرفت و دسترسی ملت ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای که خود انتخاب کرده اند جلوگیری کنند .

جلیلی گفت: ملت ایران با اختیار و پایداری اصولی به جهانیان از آمادگی ، برای شفاف سازی و صحت اظهارات خود در خصوص فعالیت صلح آمیز هسته ای بارها سخن گفته است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:‌ درباره فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران رفتار ما به گونه ای بود که امروز حتی دشمنان ابهامی ندارند در اینکه فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران صرفا صلح آمیز است .

جلیلی گفت: کسانی که حتی داعیه دشمنی با ملت ما دارند این حقیقت را کتمان نمی کنند که فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: تنها بهانه این کشورها این بود که ادعا کنند که در گذشته فعالیت ایران صلح آمیز نبوده است و بر اساس این اتهامات فشارهائی را بر ملت ایران تحمیل کردند.

وی در ادامه سخنان خود گفت : شش ماه پیش ما به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که تمام مسائلی که از نظر شما حل نشده و باقی مانده است حاضریم در یک چارچوب کاری آنها را با شما حل کنیم و نشان بدهیم که آنچه اظهار داشته و آنچه که رفتار کرده ایم کاملاً درست بوده و در جهت فعالیتهای صلح آمیز بوده است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: بر این مبنا شش ماه پیش در چارچوب کاری با آژانس به یک توافق رسیدیم ، آژانس رسماً اعلام کرد که کل مسائل باقی مانده از نظر آژانس که یک نهاد تخصصی است فقط شش موضوع است و قرار شد در چارچوب یک برنامه کاری این شش موضوع را با آژانس حل کنیم.

جلیلی تاکیدکرد: سه موضوع از این شش موضوع تا ماه نوامبر میلادی حل شد که در گزارش آژانس آمد و نامه های آن را هم رسماً آژانس به ما اعلام کرد که از نظر آنها این سه موضوع کاملاً حل و تمام شده است ، یعنی کل اتهاماتی که علیه ملت ما مطرح می کردند در همین شش موضوع بود که سه موضوع آن تا نوامبر حل شد و سه موضوع دیگر باقی ماند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یاداور شد:این سه موضوع ، سوال هایی درباره منشاء آلودگی در یکی از دانشگاهها ، بحث پلونیوم و بحث معدن گچین بود .

وی ا فزود : شاید ما حتی طبق همین برنامه کاری که با آژانس به توافق رسیدیم که این موضوعات را حل کنیم به 18 ماه زمان نیاز داشتیم تا ا ین موضوعات را حل کنیم ، اما با توجه به اطمینانی که به رفتار خود داشتیم این اعلام آمادگی را انجام دادیم که حاضریم در اولین فرصت تمام مسائل را حل کنیم و سه موضوع باقیمانده را نیز نوامبر به بعد حل کنیم .

جلیلی ادامه داد: در یک همکاری خوب و مثبت با آژانس این حرکت را شروع کردیم و امروز آقای البرادعی در گزارش خود رسماً اعلام کرد تمام شش موضوع باقیمانده حل شده است ، و طبق چارچوب کاری که با آژانس داشتیم آمده بود که این شش موضوع ، تمامی موضوعات باقیمانده را پوشش می دهد ، این عین متن چارچوب کاری ماست که آژانس تایید می کند که هیچ موضوع و ابهام باقیمانده دیگری در خصوص برنامه و فعالیتهای هسته ای ایران به جز شش مورد وجود ندارد.

دبیر شورایعالی امنیت ملی در ادامه مصاحبه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: در گزارش امروز آقای البرادعی بسته شدن آن شش موضوع مورد بررسی‏ در پرونده هسته ای ایران ‏رسماً اعلام شد.

جلیلی افزود: با گزارش امروز آقای البرادعی بر همه کسانی که به دنبال بهانه بودند و اتهاماتی را در این سالها متوجه ملت ما کرده بودند، حقانیت جمهوری اسلامی ایران اثبات شد.

وی افزود: حتی آمریکا و آژانسهای اطلاعاتی این کشور نیز رسماً در گزارشهای خود فعالیتهای کنونی ایران را صلح آمیز دانستند و ابهامات آنها مربوط به گذشته و همین شش موضوع بود که با گزارش امروز آقای البرادعی این موضوعات نیز از نظر آژانس خاتمه یافته اعلام شد.

دبیر شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: این گزارش نشان داد آنچه ملت ما اعلام کرده بودند و بر حقوق خودشان پافشاری می کردند صحت دارد.

جلیلی این موفقیت را به آحاد ملت ایران تبریک گفت و افزود: این پیروزی ثمره پایداری و هوشمندی ملت ایران و در شأن ملت ما بود.

وی با بیان اینکه امروز نهاد بین المللی تخصصی هسته ای ، آن چرا که ملت ما تأکید کرده بود تأیید کرد افزود: کسانی که این اتهامات را به جمهوری اسلامی ایران نسبت می دادند با ابزارها و فشارهای مختلفی در ابعاد روانی ، سیاسی و اقتصادی سعی کردند به گونه ای در پایداری ملت ایران خلل وارد کنند اما هوشمندی ملت ایران و ادامه پایداریشان، آنها را ناکام گذاشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به یک سری سئوال ها ، مطالعات و ادعایی که به آژانس ارائه شده بود گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تمامی این مطالعات و ادعاهایی که ارائه شده بود به ایران ارائه کرد اما نه اینکه انتظار پاسخ ایران را داشته باشد بلکه فقط ارزیابی ایران را در این باره می خواست.

وی افزود: بازرسان آژانس دو بار به ایران سفر و مدارک را در دو جلسه به ما ارائه کردند و جمهوری اسلامی ایران پاسخ ارزیابی خود را درباره این موضوعات ارائه کرد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: برخی از این مطالب و ادعاهای مطرح شده در همان شش موضوعی است که آژانس به آن رسیده و موضوع را خاتمه یافته اعلام کرده بود.

جلیلی افزود: این مطالب و ادعاهای مطرح شده از همان اول بی پایه و اساس بود چرا که مستندات و استدلال های ما این مسئله را تائید می کرد و آژانس از ما تشکر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: جریانی از قدرت در جهان به خاطر منافعی که پس از پیروزی انقلاب از دست داده بود حاضر نبود که راز موفقیت و خوشحالی ما را ببیند و این بار هم در تمام تجربیات خود ناکام ماند و امروز نیز از رفتار و پایداری ملت و صحت اظهارات ما درباره موضوع صلح آمیز بودن مسئله هسته ای درجامعه بین الملل ناراحت است.

وی در ادامه سخنانش گفت: در اجلاس نوامبر وقتی موضوع پی 1 و پی 2 می خواست ارائه شود یک شب قبل از گزارش آقای البرادعی سه قدرت جهان اطلاعیه ای را صادر کردند و در بارة این موضوع سوالاتی را در 11 صفحه بیان کردند در حالیکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود جمهوری اسلامی ایران به همه سؤالات این آژانس پاسخ داده است.

جلیلی با بیان اینکه این حرکت سبک آنان به واکنش جوامع بین المللی منجر شد افزود: این گونه اقدامات صحت ادعاهای ما را در خصوص بهانه جویی برخی کشورها به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش اعلام می کند که در حالیکه در مطالعات ادعایی قرار بود همه مدارک به ایران ارائه شود اما در پایان مدت مقرر که 15 فوریه بود بعضی قدرتها که منظور آنها آمریکا است برخی مدارک را نشان دادند که آژانس نمی تواند آنها را به ایران ارائه کند.

جلیلی گفت: این حرکت همواره غلط بوده و آنها این حرکت غیرمنطقی را همواره داشته اند و آژانس نیز آنرا رفتاری غیرمنطقی اعلام کرده است.

وی گفت :ارزیابی ما این است که به همان میزان که ملت ایران در این زمینه به خوبی رفتار منطقی داشته و با پایداری شواهد و استدلالهایی را که مؤید مواضع به حق ایران است ارائه کرده آژانس نیز آنرا پایان یافته اعلام کرده است و امروز در موقعیت بسیارخوبی قرار داریم.

جلیلی افزود: طبیعی است کسانی که خلاف این حرکت گام برداشته اند بیش از هر زمانی منزوی و ناامید هستند و در اظهاراتی در یکی دو روز پیش رسماً ناامیدی خود را از گزارش آژانس اعلام کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این کشورها خود را منزوی می کنند و تجربه بی فرجام که در 28 سال گذشته علیه ملت ایران دنبال می کردند ممکن است به بهانه های دیگر ادامه دهند.

وی گفت: آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی دستاوردی ملی است که حاصل اتحاد و اجماع آحاد مردم ایران و سیاست هایی است که در این مدت اعمال شد و تداوم یافت.

سعید جلیلی پس از انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی داخلی وخارجی ، افزود: نکته مهم این است که با حل مسائل باقیمانده براساس آخرین بند توافقی با آژانس، مبنی بر اینکه پس از اجرای برنامه کاری و شیوه های توافق شده، و حل و فصل مسائل باقیمانده، اجرای پادمانها در ایران به شیوه عادی درخواهد آمد و موضوع ایران، موضوعی عادی در آژانس خواهد شد و امروز با حل 6 مسئله باقیمانده، موضوع ایران طبق توافق ما با آژانس، به صورت موضوع عادی در آژانس خواهد بود.

جلیلی بار دیگر کارآمدی، پایداری و سیاست های اعمال شده از طرف جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و تاکید کرد: ملت ایران نشان داد می تواند برای دیگر ملت ها در دفاع از حقوق خود و پایداری بر آنچه حق خود می داند، نمونه و شاهد خوبی باشد.

دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: کشورهایی که به ایران اتهامات بی اساس زدند ، باید نسبت به افکار عمومی جهان و منطقه پاسخگو باشند.

سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که پرسید فکر می کنید واکنش کشورهای گروه 1+5 به گزارش البرادعی چه باشد و پس از این گزارش رابطه ما با آژانس چگونه خواهد بود و آیا پرونده ایران از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج خواهد شد و به آژانس برخواهد گشت ؟ گفت: کسانی که بر مبنای اتهامات غلط برخی فشارها را بر مردم ایران تحمیل کردند چه پاسخی دارند ، چون این گزارش نشان داد تمام اتهامات آنها غلط و بی اساس است.

جلیلی یادآورشد: هیچ بهانه ای وجود ندارد و حرکت این کشورها بر روند قبلی و تکرار ادعاهای قبلی چیزی جز رسوایی برای انها ندارد و این رفتار برخی کشورها برای افکار عمومی جهان و منطقه سوال هایی ایجاد کرده است که باید پاسخگو باشند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی افزود : رفتارایران منطقی بوده است ؛ ما عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و همچنان که همکاری خوبی با آژانس داشتیم به همکاری خود در چارچوب ان پی تی ادامه می دهیم .

جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه العالم گفت:‌ما رفتار منطقی خودمان را داریم و آنهایی که اشتباه کردند باید به فکر جبران اشتباهات خودشان باشند .

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود : آنهایی که موضوع را به اشتباه در جایی دیگر جستجو می کردند امروز باید جستجوکنند که چه راه حلی پیدا کنند که اشتباهات گذشته خودشان را جبران کنند .

جلیلی افزود : این موضوع نه تنها از نظر ما‏ بلکه برمبنای توافقی که با آژانس داشته ایم ، مسئله خاتمه یافته است و بر مبنای توافق با آژانس 6 موضوع باقی مانده بود که ما از آژانس خواستیم که همه مسائل باقی مانده را که در نظردارد مطرح کند و امروز هم رسما اعلام کرده است که اطلاعاتی که ایران عرضه کرده با یافته های آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابقت دارد و وخاتمه یافته است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه گفت : لغو پروتکل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه با توجه به گزارش جدید آقای البرادعی، ایران پیشرفت خوبی داشته است و برخی کشورها گفته اند برای ادامه همکاری با ایران باید این کشور پروتکل را امضا کند ، آیا ایران پروتکل را امضا خواهد کرد و آیا ربطی بین فعالیت هسته ای و تسلیحاتی ایران وجود دارد ؟ گفت : در پاسخ به سوال دوم شما کاملا بحث شد که بیشتر درباره این بود که باید بگویم فعالیت هسته ای ایران از مسیر صلح امیز انحراف نداشته است و این در شش موضوع پی 1 و پی 2 منشاء الودگی ، معدن گچین و چند مورد دیگر بوده است که در این زمینه امروز آژانس به طور مستدل پذیرفت که اینها همه غلط بوده و آن مبنایی را که برخی کشورها ادعا کرده بودند بطلانش مشخص است.

وی گفت : جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای کلیه قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز عمل به پودمان (NPT) می باشد .

جلیلی با بیان اینکه پروتکل فراتر از NPT که برخی کشورها داوطلبانه آن را می پذیرند ، افزود: شما شاهدید زمانی که جمهوری اسلامی ایران پروتکل را به طور داوطلبانه اجرا می کرد، مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر اینکه اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برود ، ایران باید از پروتکل خارج شود، به تصویب رساند .

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه کشورهای غربی این مصوبه را شنیدند ، گفت: با ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت ، پروتکل لغو شد.

جلیلی با بیان اینکه این سوال جدی بود که چرا برخی ها که این پرونده را به شورای امنیت ارجاع دادند به دنبال شفاف سازی نبودند بلکه در پی محروم سازی بودند اما درباره نکته ای که مطرح شد باید گفت: طبق پروتکل کشورهایی که عضو آن هستند، آژانس می تواند پس از اجرای چند ساله اظهار کند که آن کشورها فاقد فعالیت هسته ای غیر صلح آمیز هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آژانس برای 46 کشور که عضو پروتکل نیستند رسماً اعلام کرد که نمی توانیم اعلام کنیم که این کشورها دارای فعالیت و مواد هسته ای اظهار نشده هستند.

جلیلی افزود: خیلی از این کشورها مانند آلمان ، بلژیک ، لوکزامبورگ ، فنلاند ، ایرلند و چندین کشور دیگر که تابع مقررات خودشان هستند جزو این 46 کشور محسوب می شوندو مخالف برنامه هسته ای صلح آمیز ما هستند.

جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر که پرسید با توجه به گزارش 16 نهاد و سازمان اطلاعاتی آمریکا که چند ماه قبل ثابت کرد آقای بوش در اتهاماتش به ایران عملا" دروغ می گفته است، فکر می کنید واکنش آقای بوش به گزارش امروز آژانس مبنی بر حل و فصل مسائل مطرح در موضوع هسته ای ایران چه خواهد بود؟ گفت: ما منتظر واکنش آقای بوش نیستیم چون آقای بوش امروز سیاستهایی را که در کشور خودش دنبال کرده در چند سال اخیر در موضوعات مختلف به گونه ای بوده است که شما می بینید گفتمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفتمان تغییر شده است و هر کاندیدایی که صحبت از تغییر بیشتر می کند می تواند آراء بیشتری را جلب کند.

وی تصریح کرد: توصیه ما این است که بوش از رفتارها و سیاستهای تقابلی گذشته اش جواب نخواهد گرفت و هر چه زودتر آن را کنار بگذارد به ملت خودش کمک کرده است.

جلیلی در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار واحد مرکزی خبر که پرسید با توجه به گزارش مثبت آژانس، انتظار ایران از این پس از آژانس چه خواهد بود گفت: ما در چارچوب مقررات و تفاهم با آژانس همکاری می کنیم، امروز هم رسمااعلام شده، و پرونده طبق مدالیته به موضوع عادی تبدیل شده است و ما باید در چارچوب روند عادی که سایر اعضاء دارند، این رفتار را ادامه دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما همیشه گفتیم آنچه ما در این سالها دنبال و بیان می کردیم که ایران یک استثناء نیست، ایران به عنوان یک عضو آژانس تکالیفی برای انجام دارد و به همان نسبت حقوقی دارد و باید از حقوقش هم برخوردار شود.

در ادامه این کنفرانس خبری خبرنگار خبرگزاری فارس پرسید: با توجه به این که کشورهای 1+5 دیشب مجموعه اصلاح شده پیش نویس قطعنامه تحریمی علیه ایران را ارائه دادند، نظر شما در خصوص محدودیت هایی که آنها علیه ایران مطرح کردند چیست ؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال گفت: البته سوال شما را اینگونه اصلاح می کنم که همه آن کشورها نبودند بلکه همان 3 کشوری بودند که دشمنی خود را با ملت ایران اثبات کرده اند.

جلیلی اقدام دیشب این سه کشور را ناشیانه دانست و گفت: آنها باید حداقل صبر می کردند گزارش آقای البرادعی اعلام شود و با دستپاچگی عمل نکنند.

وی پیش داوری این سه کشور را نشان دهنده نگرانی آنها دانست و گفت : جامعه جهانی بر آنچه آنها ادعا کرده بودند؛ خط بطلان کشید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در این مدت جامعه جهانی و به ویژه اعضای کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز درخواست کرده بودند/ تا زمانی که گزارش آژانس منتشر نشده است دست به کاری نزنند.

دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: آنها به هر حال می دانند که بسیاری از اظهاراتشان امروز در قضاوت افکار عمومی جهان باطل شده است.

وی با تایید نصب و راه اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در نیروگاه نطنز در پاسخ به سئوال خبرنگار العربیه درباره نصب و راه اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در نیروگاه نطنز گفت: جمهوری اسلامی ایران به نصب نسل جدید سانتریفیوژها در این نیروگاه اقدام کرده است و آقای البرادعی در سفر اخیرش به ایران از این سانتریفیوژها و برخی موفقیت های دیگر در این زمینه، از نزدیک بازدید کرده و این موفقیتی دیگر برای کشور و ملت ماست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه این کنفرانس از آغاز فعالیت های اکتشافی وزارت نفت در دریای خزر خبر داد و در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا مبنی بر تصمیم این شورا درباره به آب انداختن سکوی البرز در دریای خزر گفت: دریای خزر یکی از عرصه هایی است که باید در آن حضور داشته باشیم.

وی افزود: حق جمهوری اسلامی ایران فعالیت و اکتشاف در محدوده خود در دریای خزر است و به زودی شاهد آغاز این فعالیت ها خواهیم بود.

جلیلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز مبنی بر این که آیا ایران در صورت تصویب قطعنامه بعدی همکاری خود را با آژانس انرژی اتمی ادامه یا کاهش می دهد گفت: رفتار جمهوری اسلامی ایران رفتاری منطقی و در چارچوب { ان پی تی } است.

وی تصریح کرد: باید میان تکالیف و حقوق توازن ایجاد شود و همان قدر که تکالیفمان را انجام می دهیم از حقمان نیز بهره مند شویم.

دبیرشورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار که آیا به سانتریفیوژها، گاز سی اف سی تزریق می کنید یا خیر؟ گفت: مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر خود به ایران، نسل جدید سانتریفیوژها و میزان فعالیت انها را مشاهده و در گزارش خود نیز به این موضوع اشاره کرده است.

جلیلی افزود : همواره از گفتگو با دیدگاه مثبت در موضوع های مختلف استقبال کرده ایم و خواهان چنین گفتگوهائی هستیم .

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری مهر که آیا ایران امادگی مذاکره با گروه 1+5 را دارد گفت :همواره از گفتگو در همه موضوعات به شرط محروم نکردن ملت ایران از حقوقشان و به دور از اغراض سیاسی استقبال کرده و می کنیم .

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: امادگی خود را برای مذاکره در همه موضوع های چالشی و استفاده از این موضوع ها برای نزدیک شدن به یکدیگر اعلام می کنیم اما مهم این است که این گفتگوها بر چه مبنایی باشد .

وی گفت: اگر گفتگو ابزاری برای تحمیل کردن نظر طرف مقابل به ملتی دیگر باشد آن را نمی پذیریم.

جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ایران درباره صیانت از دستاوردهای ایران و آژانس پس از گزارش البرادعی در صورت ادامه فشار آمریکا گفت: رفتار ایران با آژانس و رفتار آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران به یک موضوع عادی تبدیل می شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما یک عضو NPT و آژانس هستیم افزود : ما مثل سایر اعضاء همکاری خودمان را با آژانس ادامه می دهیم و وظایف خودمان را انجام خواهیم داد.

جلیلی گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران/ بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی / بحث مدالیته و مطالبی که در این باره بوده ، تمام شده است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری درباره احتمال تحریم کشورهای غربی برضد ایران و استفاده از ظرفیت ها برای مقابله با تحریم های احتمالی گفت : ایران کشوری بزرگ با ظرفیت های فراوان در عرصه های گوناگون سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی و عرصه های دیگر است و رشد اقتصادی کشور در عرصه های گوناگون از جمله جذب سرمایه گذاری شاهدی بر این ادعاست .

وی افزود :این اظهارات و ادعاهای من نیست ، بلکه اظهارات بسیاری از خود شهروندان و شرکت های این کشورهاست ، بعضی از این رفتارها که برخی از این دولت ها در برابر جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده اند در حقیقت تحریم شهروندان و منافع شرکت های خودشان بوده است .

دبیر شواریعالی امنیت ملی گفت :امروز به گونه ای نیست که اگر کشوری بخواهد در برابر جمهوری اسلامی ایران رفتاری غیر منطقی داشته باشد ما نتوانیم جایگزین های لازم را داشته باشیم .

وی اضافه کرد :شما اصحاب رسانه می بینید در رسانه های خود انها چقدر مطالبی درباره فرصت های بسیار مهمی که در جمهوری اسلامی ایران و روابط با کشورمان از دست می دهند عنوان می شود .

جلیلی همچنین به این دولت های غربی توصیه کرد بیش از این به منافع ملتهای خودشان لطمه نزنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مبنی بر این که با توجه به پاسخ ایران به مطالعات ادعایی آمریکا در 15 فوریه، آژانس چه زمانی پرونده این مطالعات را خواهد بست؟ تصریح کرد: دربارة مطالعات ادعایی، ما در چارچوب مدالیته یک توافق با آژانس داشتیم که هر چه مطالب و اسنادی در این زمینه دارند به ما ارائه دهند تا ما نیز پاسخ خود را که شامل ارزیابی ما است ارائه دهیم.

وی افزود: بازرسان آژانس به سرپرستی معاون البرادعی در دو دور به تهران آمدند و در 15 فوریه اعلام کردند این هر آن چیزی است که ما داریم و ارائه می دهیم و ما نیز بر همان مبنا ارزیابی خودمان را مستدل و مستند ارائه کردیم.

جلیلی گفت: علاوه بر شش موضوع باقیمانده حتی بحث مطالعات ادعایی در چارچوب برنامه کاری خاتمه یافت اما اینکه کسانی هر چند وقت بخواهند برگی یا سندی را رو کنند عمده آنها بی اساس است.

وی گفت: نکته جالب این است که روزنامه نیویورک تایمز نوشت برخی مطالعات ادعایی ارائه شده مستند و اظهارات یک فرد است و آن فرد مطالب خود را به نقل از فرد دیگری که مرده گفته است و این شده اظهارات و بعد مبنای اتهام بر ضد یک کشوری .

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: هرگاه جمهوری اسلامی ایران و آژانس در روند پرونده به موفقیت هایی دست پیدا می کردند و بطلان ادعاهای دشمنان ملت ما روشن می شد همین اظهارات مطرح می شده است.

وی گفت: کسانی در دنیا هستند که مطالبی مطرح می کنند که آنقدر بی پایه است که آژانس در موقعیت حرفه ای خود نمی تواند آنها را به عنوان موضوع بپذیرد و اگر این مطالب پایه داشت می توانستند به جای شش موضوع بگویند 9 یا 15 موضوع، اما همه این مطالب بی اساس است ولی مطرح می شود و منشأ این مطالب هم یک گروه تروریستی است که در چند سال گذشته خودشان این گروه را گروه تروریستی اعلام کردند.

وی افزود: در هشتم ژوئیه سال 2003 گروهی که خود آنها آنرا تروریست می دانند اعلام کرد که مثلاً ما یک سری مطالب دربارة فلان موضوع داریم اما آژانس در 15 اکتبر آنرا بررسی کرد و در 10 نوامبر رسماً اعلام کرد مطالب کذب است بنا بر این دنیا نمی تواند اظهارات خود را بر مبنای ادعاهای گروهی تروریست که نمی خواهند یک ملت به پیروزی برسد مطرح کند و از نظر نهاد بین المللی این گونه مطالب و ادعاها فاقد ارزش است.

جلیلی افزود: در 19 فوریه سال 2004 برخی مطبوعات آمریکا مطلبی را مطرح کردند که در 8 ژوئن آژانس اعلام کرد: این ادعا کذب است و در این چند سال این مطالب بوده که هر روز یک کسی مطالب و اظهاراتی مطرح کرده است که اگر بخواهم مثال بزنم فراوان است مثلاً در سپتامبر 2005 نیز ادعایی مطرح شد که آژانس اعلام کرد غلط است.

وی گفت: در 13 نوامبر 2005 هم روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که سندی کشف شده اما این ادعا نیز کذب اعلام شد و این مسخره است.

جلیلی تصریح کرد: آژانس به عنوان نهادی بین المللی برای دفاع از حیثیت خود اجازه نداد این مطالب در قالب موضوع و مسأله باقیمانده مطرح شود زیرا این گونه ادعاها آن قدر دارای تناقض و ابهام بود که خود آژانس قبول داشت که بی پایه است و یکی از دلایل بی پایه بودن این ادعاها این است که آژانس در گزارش خود آنرا آورده است.

وی گفت: این تلاشها بیهوده است و به کسانی که مسیر تقابل با ملت ایران را انتخاب کرده اند این 30 سال نشان داد که مسیر موفقی نیست و ملت ما با پایداری بر حقوق خود در همة زمینه ها از جمله موضوع هسته ای و8سال دفاع مقدس رفتار منطقی خود را به جهانیان نشان داده است.

جلیلی تأکید کرد: این به نفع آنان است که مسیر تقابل با ملت ایران را کنار بگذارند.

سعید جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره سفر آتی رئیس جمهوری کشورمان به عراق افزود: ایران و عراق دو کشور دوست، برادر و همسایه با روابط عمیق تاریخی و فرهنگی هستند و سفر آقای احمدی نژاد به عراق، نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز روابط دو کشور نیز به علت عمق روابط و دوستی ها مثال زدنی است و رئیس جمهور، نخست وزیر و مجلس عراق دوستان ما هستند و با آنان روابط عمیقی داریم.

دبیر شورایعالی امنیت ملی یادآور شد: سفر آقای احمدی نژاد نیز در همین راستا و برای تقویت دوستی های دو دولت و ملت و به منظور تحکیم روابط صورت می گیرد و این سفر نیز به منظور بسط و توسعه زمینه های همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی صورت می گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره دور جدید مذاکرات امریکا و ایران درباره عراق اظهار داشت: مذاکره ما با آمریکا برای کمک به مردم عراق و درباره مسائل امنیتی این کشور است.

جلیلی با اشاره به برگزاری سه دوره مذاکره سه جانبه در بغداد خاطرنشان کرد: جلسه بعدی مذاکره نیز به صورت کارشناسی و برای تقویت امنیت مردم عراق خواهد بود که به زودی انجام خواهد شد.

در کنفرانس خبری روز جمعه چهارم اسفند سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بیش از 50 نفر از نمایندگان خبری و تصویری رسانه های داخلی و خارجی حضور داشتند

این مصاحبه از ساعت 19 و 35 دقیقه به وقت تهران آغاز شد و تا ساعت 20 و 35 دقیقه ادامه داشت.

خبرنگاران شبکه خبر، ‌شبکه العالم، خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری رویترز، واحد مرکزی خبر، خبرگزاری فارس، شبکه تلویزیونی العربیه، خبرگزاری ایسنا، روزنامه لس انجلس تایمز، خبرگزاری مهر، روزنامه ایران‌ ،روزنامه همشهری و خبرگزاری فرانسه از سعید جلیلی سوالاتی داشتند که دبیر شورای عالی امنیت ملی به سوالات مطرح شده پاسخ گفت.

کد خبر 44978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز