شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور در گفتگوی مستقیم شبکه یک سیما، با تبریک پیروزی بزرگ جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای، به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، آن را دستاورد مقاومت و پایداری ملت آزاده ایران دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد شنبه شب چهارم اسفند، پس از بخش خبری ساعت 21 در گفتگویی مستقیم از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران برای تشریح آخرین وضع موضوع هسته ای کشورمان و پیروزی های اخیر در پیشبرد حق مسلم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ملت ما نظام سلطه را می شناسد؛ اساس این نظام بر انحصار قدرت و توانمندی ها و انحصار ثروت و مدیریت در جهان است.

رئیس جمهور گفت: ما در موضوع هسته ای دو بخش کاملاً مشخص داریم که گرچه در بسیاری از مواقع به یکدیگر پیوند می خورند اما دو بخش کاملاً متفاوت هستند؛ یکی فناوری هسته ای است که فناوری ممتازی است و آنقدر مهم است که چند کشور آن را در انحصار خود قرار داده اند و می خواهند این انحصار را حفظ کنند و شاید از ابزار استیلای بلندمدت آنان بر جهان باشد.

آقای احمدی نژاد افزود: بخش دوم در کنار این موضوع، مسئله سیاسی هسته ای است؛ آنها 30 برای انزوا و عقب نگه داشتن ایران تلاش و تبلیغ کردند و گفتند هیچ کس راه ملت ایران را ادامه ندهد زیرا راه ملت ایران جز عقب ماندگی چیز دیگری ندارد و این موضوع را با استفاده از صدها رسانه پرحجم تبلیغ کردند.

احمدی نژاد همچنین گفت: به رغم خواست چند کشور که انرژی هسته ای را در کنترل خود دارند و از آن برای اداره دنیا استفاده می کنند، ملت ایران در شرایط فشار و تحریم به انرژی صلح آمیز هسته ای دست پیدا کرده است.

احمدی نژاد به تلاش دشمنان انقلاب اسلامی برای مقابله با ملت ایران اشاره کرد و گفت: یادمان نمی رود وزیر دفاع آنان گفت می خواهیم ریشه ملت ایران را بکنیم و بارها بر این مواضع تاکید کردند و حتی اگر هم نگویند، ما از محتوا و فحوای کلامشان می فهمیم که این مسئله جزو آرزوهای آنان است اما امروز می بینند این ملت می خواهد آنها را کنار بزند و در کنارشان بنشیند و این برایشان سخت است.

رئیس جمهور افزود: ایران راهی را باز کرده است که مسلماً آن را به سرعت ادامه خواهد داد و امواج این حرکت رو به رشد کشورمان، ملت ها را در بر خواهد گرفت.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: دشمنان ایران همواره مخالف پیشرفت ما بوده و هستند و بارها این موضوع را بیان کرده اند.

وی گفت : در موضوع هسته ای نیز آنان ماجرایی درست کردند که هیچ مبنای حقوقی ندارد، بلکه جنبه سیاسی و جلوگیری از رسیدن به نقطه دستیابی به فناوری های روز جهانی دارد.

رئیس جمهور افزود: دشمنان ایران بارها حرکت رو به رشد کشورمان را کند کرده اند تا به نقطه غیرقابل بازگشت برسد و اجازه اینکه این مسیر به نقطه معین فناوری برسد را گرفته اند.

آقای احمدی نژاد این گونه فعالیت ها را فقط به علت تاثیرات سیاسی دانست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد : فناوری هسته ای می تواند در خدمت صنعت، کشاورزی و بخش های گوناگون این فناوری قرار گیرد و برای مردم مؤثر واقع شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه باید بیست هزار مگاوات برق از نیروگاه های هسته ای برای نیاز کشورمان تامین کنیم گفت: مهمتر از تاثیرات صنعتی این فناوری آثار سیاسی مطلوب آن برای ملت ایران است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ناگفته ای در خصوص پرونده هسته ای ایران وجود دارد گفت: ناگفته ها زیاد است که برخی از آنها را نمی توان بازگو کرد.

وی افزود: موضوع هسته ای به شکل جدید آن از تیر 81 و زمانی که منافقین گزارشهایی ارائه کردند آغاز شد و موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی و در نهایت شورای امنیت کشیده شد.

آقای احمدی نژاد افزود: از مهر 82 یعنی یک سال و دو ماه پس از گزارش منافقین، وزرای خارجه چند کشور اروپایی در حالی به تهران آمدند که قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام آژانس به تصویب رسیده بود؛ آنها پیشنهاد کردند مسیری که مورد توافق دو طرف است طی شود تا موضوع هسته ای ایران حل شود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: در آن زمان توافق شد هر دو طرف اقداماتی انجام دهند؛ معنای این توافق آن بود که ایران فعالیت های هسته ای خود را به طور کامل قطع کند که این کار انجام شد اما از سوی دیگر طرف مقابل به جای حل موضوع هسته ای ایران قطعنامه های جدیدی در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران به تصویب رساند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: کشورهای اروپایی علاوه بر نشستی که در فرانسه علیه ایران برگزار کردند و در آن خواستار توقف کامل فعالیت های هسته ای ایران شدند در بروکسل نیز تصمیم گرفتند ایران حتی فعالیت های تحقیقاتی و قطعه سازی هسته ای خود را نیز متوقف کند.

احمدی نژاد با اشاره به ادامه روند خصومت کشورهای اروپایی در قبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت: به تدریج کشورهای اروپایی قطعنامه های تندتری علیه ایران صادر کردند و موضوع ارجاع پرنده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش کشیده شد.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها به صراحت به ایران اعلام کردند شما حق استفاده از انرژی هسته ای را به طور مستقل ندارید ولی می توانید برنامه مشترکی برای همکاری هسته ای داشته باشید.

وی اضافه کرد: این برنامه 14 مرداد 84 به ایران ارائه شد که پیش از مراسم تنفیذ دولت نهم بود.

احمدی نژاد تصریح کرد: پیش از تنفیذ، جلسه ای تشکیل شد و در آن جلسه اعلام کردم ادامه این روند باعث افزایش فهرست درخواست های کشورهای اروپایی شده است و دولت نهم با توجه به شعارهای انتخاباتی اش نمی تواند آن را بپذیرد.

رئیس جمهور گفت: بلافاصله به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را از سر بگیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: با اعلام تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود پیشنهادهای کشورهای اروپایی به ایران آغاز شد که از آن جمله پیشنهاد کردند چنانچه شما فعالیت های هسته ای خود را برای همیشه متوقف کنید ما در آموزش اینترنت به شما کمک خواهیم کرد ؛ اجازه تجارت با ما را پیدا خواهید کرد و چنانچه یک کشورهسته ای به شما حمله کند حق اعتراض به شورای امنیت را خواهید داشت.

رئیس جمهور در ادامه این گفتگوی مستقیم تلویزیونی گفت: ما به آنها اعلام کردیم اگر علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای صادر کنند، ما نطنز را راه اندازی می کنیم ، آنها قطعنامه صادر کردند و ما نطنز را فعال کردیم .

آقای احمدی نژاد افزود : با صدور قطعنامه چرخه را راه اندازی کردیم که 20فروردین 1385 به نتیجه رسید و اورانیوم سه و نیم تا پنج درصد برای نیروگاه به دست آمد و تولید شد.

رئیس جمهور افزود : در تیرماه آنها بسته جدیدی ارائه کردند و ما درپاسخ آنها گفتیم دو ماه یعنی تا آخر مرداد فرصت دهید تا به شما پاسخ گوییم ، که آنها قبل از پایان مرداد در شورای امنیت قطعنامه جدید صادر کردند ، درحالی که ما اعلام کرده بودیم درصورت صدور قطعنامه جدید ، اقدام جدیدی خواهیم کرد .

احمدی نژاد افزود : آنها فکر می کردند آن چرخه ای که قبلا در ایران بوده است با این قطعنامه ها دوباره تکرار خواهد شد.

رئیس جمهور به قبول پروتکل الحاقی ازجانب ایران بدون آنکه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد اشاره کرد و گفت : ما در شرایطی این پروتکل را قبول کرده بودیم که آنها هیچ امتیازی به ما نداده بودند و این بزرگ ترین امتیازی بود که داده شده بود ، بر این اساس ما گفتیم که پروتکل الحاقی کنار برود.

احمدی نژاد افزود : آنها قانع نبودند و دائم جلوتر می آمدند؛ آنها فکر این را نمی کردند و در این وضع قطعنامه تحریم را ارائه کردند .

رئیس جمهور گفت: آنها می خواستند که ما ترتیبات اجرایی را که امتیاز بسیار بزرگی بود قبول کنیم به این معنی که قبل از هر اقدام هسته ای باید اطلاع دهیم، در حالی که این خلاف مقررات آژانس است .

وی افزود: در این صورت اندیشه ها از کار می افتاد و دانشمندان باید قفل می شدند که گفتیم زور است و آن را لغو کردیم .

رئیس جمهور گفت: وقتی آنها قطعنامه دوم را دادند ما مرحله صنعتی را شروع کردیم و در اینجا آنها قدری پایین آمدند ، بعد با آژانس به توافق رسیدیم که به سوالات آنها پاسخ دهیم و من در همان موقع گفتم که موضوع پرونده هسته ای ایران تمام شد.

رئیس جمهور در خصوص پیروزی ملت ایران در مقابل اشکال تراشی های برخی قدرت های بزرگ در موضوع هسته ای گفت : اشکال از آنجا شروع شد که موضوع هسته ای ما از آژانس که یک مرجع حقوقی است خارج و در مذاکراتی وارد شد که هیچ چارچوب حقوقی معینی نداشت؛ در این مذاکرات مبنای حقوقی وجود ندارد بلکه زور حاکم است.

آقای احمدی نژاد افزود: وقتی موضوع هسته ای به آژانس برود باید قانون را اجرا کنند ، گر چه ممکن است در آنجا هم زور بگویند اما از نظر حقوقی نمی توانند ما را محکوم کنند ؛ ما در آنجا می گوییم اگر سؤالی دارید بگویید ما بر اساس مقررات آژانس پاسخ می دهیم.

وی همچنین گفت : آنها شش موضوع را مطرح کردند و گفتند سؤالات ما این شش مورد است؛ گفتیم دیگر چه؟ گفتند یک رشته ادعاها وجود دارد که برخی کشورها مطرح می کنند. ما گفتیم ادعا که برای ما ملاک نیست اما با این حال شش سؤال را پاسخ دادیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت : در خصوص ادعاها نیز پاسخ خود را دادیم و اعلام کردیم شما نظر خود را بگویید در این صورت موضوع عادی می شود یعنی مسئله هسته ای به لحاظ حقوقی تمام است.

احمدی نژاد گفت : قرار بود این روند حدود 18 ماه طول بکشد اما ما کار را سریعتر انجام دادیم و پاسخ سؤالات را ارائه کردیم ؛ آنها نیز تک تک شش سؤال را تأیید کردند و به ما رسید کتبی دادند؛ یعنی یک نامه تأییدیه دادند و گفتند تمام شد و برای آژانس موضوعی نمانده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: من می خواهم نتیجه گیری کنم و آن این است که وقتی منحنی حوادث هسته ای را در این چهار، پنج سال اخیر ترسیم می کنیم می بینیم در هر جایی ملت ایران امتیاز داده یا به نوعی کوتاه آمده است آنها فهرست تقاضاهای خود را افزایش داده اند اما از روزی که ملت تصمیم گرفت بایستد منحنی معکوس شد.

وی افزود : در ملاقات دو، سه ماه پیش یکی از مسئولان ما با یکی از مقامات طرف مقابل، او چند بار این جمله را تکرار کرد که ما نمی خواستیم شما به این نقطه برسید اما به این نقطه رسیده اید و ما نمی توانیم کاری بکنیم؛ هر چند اکنون مخالفیم اما چاره ای نداریم و شما به مرحله غیر قابل برگشت در برنامه هسته ای دست یافته اید.

احمدی نژاد گفت: ما وقتی به لحظه غیر قابل برگشت رسیده ایم آژانس اعلام کرد کار تمام است و ایران از نقطه قابل برگشت عبور کرده و دیگر غیر قابل برگشت است و شما (غربی ها) باید تسلیم ملت ایران و قانون شوید.

رئیس جمهور در ادامه گفت : در جلسات به ما گفتند ما هیچ گاه نپذیرفتیم که شما هسته ای شوید. اینها در سند موجود است. جالب است بدانید در توافقات قبلی تعلیق داوطلبانه را به عنوان تعلیق قطعی غیر قابل تجدید نظر آوردند.

رئیس جمهور گفت: ظاهر این بود که بستن اصفهان و نطنز و فعالیتهای تحقیقاتی داوطلبانه است اما بعد می گفتند که این برای ادامه فرایند، ضروری و الزام آور است و به همین دلیل وقتی که اصفهان را لغو کردیم آژانس ما را محکوم کرد که البته کارش غیرقانونی بود چون آژانس نباید تحت تاثیر مناسبت سیاسی کار خود را انجام دهد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد : وقتی کسی داوطلبانه کاری را انجام می دهد خودش می تواند هر موقع خواست آن را برگرداند اما در مذاکرات و توافقات پاریس دقیقا آوردند که این مسئله برای ادامه مذاکرات ضروری است و شما نمی توانید آن را لغو کنید.

احمدی نژاد افزود: در دو بسته پیشنهادی که آوردند و ما نیز اعلام کردیم که این پیشنهاد توهین آمیز است رسما گفتند که باید مسئله هسته ای را کنار بگذارید.

وی به سفر مقامات کشورمان به نیویورک و مذاکره با وزرای خارجه فرانسه ، آلمان و انگلیس اشاره کرد و گفت : این سه وزیر در آنجا رسما به ما گفتند که باید فعالیتهای هسته ای خود را تعلیق و تعطیل و بعد همه تاسیسات خود را تخریب کنید.

احمدی نژاد اضافه کرد: آنها در فرانسه گفته بودند قطعه سازی و هر نوع کار تحقیقاتی را تعطیل کنید و اینها اگر چه داوطلبانه محسوب می شود اما الزام آور است.

احمدی نژاد تاکید کرد : مسیر نشان می دهد که هر گاه ما کوتاه بیاییم آنها به جلو حرکت می کنند و هر گاه بر سر حقوق خود بایستیم آنها به عقب می روند و چاره ای هم ندارند.
رئیس جمهور ملت ایران را حق طلب و قانونمدار دانست و گفت :ملت ما هیچ چیز اضافه بر قانون و حقوق قانونی خود نخواسته است .

وی افزود: رمز پیروزی همین است یعنی روی عدالت و قانون ایستادیم و مقاومت کردیم و آنها مجبورند به عقب بروند .

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه اساس کار شورای امنیت غیرقانونی بود گفت: شورای امنیت بالاترین نهاد تصمیم گیری بین المللی است و باید تصمیماتش بسیار دقیق باشد اما در باره ایران شورای امنیت خیلی بد عمل کرد.

وی افزود: یادم است زمانی که صدام به ایران حمله کرد و بیش از 3 هزار کیلومتر خاک ایران را در اشغال داشت آنها حاضر به صدور قطعنامه ای برای آتش بس نشدند و منتظر بودند صدام به ایران بیاید و خیال می کردند حرف صدام که می گفت سه روزه ایران را می گیرد درست در می آید.

رئیس جمهور گفت: آنها می خواستند اجازه دهند متجاوز طرح خود را تکمیل کند بعد درباره ایران تصمیم بگیرند اما ملت ایران و امام خمینی (ره) خوب دسیسه آنها را می دانستند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: در قضیه هسته ای نیز می خواستند بر اساس اطلاعات غلط، ایران را محکوم کنند اما با گزارش های آژانس معلوم شد هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران وجود ندارد و اطلاعاتی که درباره ایران به آژانس داده شده است صحت ندارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه همه ابهامات در شش سوال خلاصه شده بود که ایران کاملا به آنها جواب داد گفت: ‌یک موضوع هم موضوع ادعاهاست.

احمدی نژاد با بیان اینکه ادعاها زیاد است و همیشه وجود دارد گفت:‌ این ادعاها مانند کاغذهایی که امریکایی ها علیه ما تحویل دادند برای ما ارزش حقوقی ندارد؛ اگر یک عضو علیه عضو دیگری ادعا کند باید مسیر قانونی و حقوقی خود را طی کند و به آن رسیدگی شود و اگر ادعایش اثبات نشود عضو ادعاکننده باید خسارت بپردازد.

رئیس جمهور این کاغذ بازی ها را مانند بازی های رایانه ای دانست که بچه پنج ساله هم اگر رایانه بلد باشد به راحتی می تواند آنها را جعل کند.

وی گفت:‌ آنها می گفتند این ادعاها را که اسناد مهمی است و ما کشف کرده ایم در اختیار ایران قرار ندهید اما ایران باید به این ادعاها جواب دهد و ما طبق مقررات نباید جواب این ادعاها را بدهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: آن ادعاهایی را که در توافق ما و آژانس بوده است به خوبی جواب داده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را از ابتدا هم به رسمیت نشناختیم گفت: این قطعنامه ها پایه حقوقی ندارد و تصمیماتی را که بر مبنای اطلاعات غلط است اصلا قبول نداریم .

آقای احمدی نژاد افزود: آنها (برخی کشورهای غربی) الان بیشتر دنبال حل مشکل خودشان هستند برای اینکه اشتباه بزرگی مرتکب شده و حیثیت شورای امنیت سازمان ملل را در معرض حراج گذاشته اند.

وی افزود: آنها داشتند با این اشتباه خود آژانس بین المللی انرژی اتمی را هم نابود می کردند و حالا آژانس مقداری خودش را باز یافته است و البته هنوز آزمایش کامل نشده و آزمایش سنگینی است .

آقای احمدی نژاد افزود: آنها نگران خودشان هستند و می گویند ما نشستیم تصمیم گرفتیم، تصمیم ما چه شد؟

رئیس جمهور تاکید کرد : بهترین راه برای شورای امنیت این است که به اشتباه خود اذعان کند ، اما اگر بخواهد به راه خود ادامه دهد، ادامه دهد؛ این که چیز جدیدی برای ملت ما نیست .

آقای احمدی نژاد گفت : البته پیش بینی من این است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل سر عقل بیایند؛ به هر حال عقلایی هم در جمع 15 تای آنها هستند .

وی افزود : رفتار شورای امنیت سازمان ملل خنده دار است و ننگی بر نظام مدیریتی آنهاست که در دنیا به راه انداخته اند ، البته تا همین جا هم آبروریزی شده است و رفتار آنها نشان داد که این نظامات نمی تواند دنیا را بر پایه اطلاعات غلط اداره کند .

آقای احمدی نژاد گفت : ایران هر قدر فریاد زد که اطلاعات آنها غلط است قبول نکردند حتی دستگاه اطلاعاتی خودشان هم گفتند که اطلاعات آنها غلط است .

رئیس جمهور گفت : آنها شش ماه قبل از این تصمیم هم می دانستند ، اما رئیس جمهور یکی از این کشورها باز هم به ما می گفت که ایران چه و چه.

وی افزود : معلوم است که اینها با دنیا صادقانه برخورد نمی کنند و وقتی که می خواهند زور بگویند اصلا بنا نیست اینطور رفتار کنند.

آقای احمدی نژاد گفت : بهترین راه برای شورای امنیت سازمان ملل این است که از این اشتباه خود برگردد و البته بداند که بالاخره ما هم از این به بعد رفتارمان با آنها عوض خواهد شد .

وی افزود : پیش از این ممکن بود کسی تردید و شک و شبهه ای داشته باشد و در آن سمت حرکت کند اما حالا معلوم شد سوال های جدی وجود ندارد و تمام اسناد و ادعاهایی که مطرح می کردند غیر واقعی است و ثابت شد کار ایران کاملا قانونمند و ضابطه مند است.

رئیس جمهور گفت : ایران تاکنون بیشترین همکاری ها را با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و کمترین استفاده را از آژانس برده است .

وی افزود : آنها موظفند به ایران در داشتن فناوری هسته ای کمک کنند و به همین خاطر ما عضو این آژانس شده ایم.

رئیس جمهور گفت: چرا ما عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی باشیم ولی خدماتی به ما ندهند و فقط چهار یا پنج کشور از این سازمان خدمات بگیرند؟ چه کسی حاضر است عضو سازمان شود ولی خدماتی نگیرد؟ هیچ کس حاضر نیست؛ یعنی ما برویم همیشه امتیاز بدهیم ولی از آنها چیزی نگیریم با این حال ما همکاری کردیم و الان که این طور شده است اگر بخواهند همان مسیر را ادامه دهند ما مطلقاً ضرر نمی کنیم.

رئیس جمهور افزود: تا صد سال هم قطعنامه صادر کنند ما خط قرمزمان قطعنامه نیست اشتباهشان در گذشته این بود که خط قرمز را این می دانستند که پرونده به شورای امنیت برود ولی ما گفتیم خط قرمز ما حقوق ملت ایران است که سر سوزنی عقب نمی آییم.

احمدی نژاد تأکید کرد: بدانند هیچ امتیازی داده نخواهد شد؛ خودشان اشتباه کردند باید برگردند و عذرخواهی کنند و اگر مسیر دیگری انتخاب کنند ما از آنان خسارت خواهیم گرفت؛ آنها می دانند ملت ایران اگر تصمیمی بگیرد آن را عملیاتی خواهد کرد و 28 سال این موضوع را تجربه کرده اند.

رئیس جمهور گفت: ما از رفتارهای آنان ضرر نمی کنیم در زمانی که در حال تحریم یک جانبه از طرف امریکا بودیم سلول های بنیادی را به دست آوردیم و در بخش های پزشکی، کشاورزی ، صنعت ، عمران و آبادانی، انواع رشته های علمی ، ریاضیات و نانوتکنولوژی پیشرفت کردیم بنابراین ما ضرر نمی کنیم و دنیا هم خیلی بزرگ است و آنان خیلی کوچکتر از آن هستند که بخواهند دنیا را به سلطه خود درآورند.

وی تصریح کرد: به نفع آنهاست رفتارشان را اصلاح کنند و به مسیر درست بیایند؛ نه اینکه در مقابل اشتباهاتشان بخواهند از ما امتیاز بگیرند؛ اشتباهات خود را جبران کنند که از این خبرها نیست.

احمدی نژاد اضافه کرد: این بازی هایی که در می آورند می خواستند در ازای برطرف کردن اشتباهات خودشان از ما امتیاز جدید بگیرند؛ ما برای چه باید امتیاز بدهیم؟ پرونده را به شورا بردند آنقدر نگه دارند که خسته شوند؛ ما هیچ امتیازی نمی دهیم.

رئیس جمهور درادامه گفت: ملت ما در سی سال گذشته یاد گرفته است که چگونه زندگی و از حقوق خود دفاع کند .

آقای احمدی نژاد افزود: اکنون فضای دنیا با این پیشرفت جمهوری اسلامی ایران عوض شده است و اگر یک کشور نظر خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند، نشان دهنده رسیدن آن کشور به نقطه پایان خود است .

وی با اشاره به اینکه اکنون اتفاق بسیار بزرگی افتاده است ، گفت : از نظر ابعاد سیاسی دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای صدها برابر ملی شدن صنعت نفت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ملی شدن صنعت نفت خیزش ضد استبدادی بود و دشمنان در این زمینه اجازه استفاده ملت ایران را از این پیروزی بزرگ ندادند اما امواج دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای بسیار بیشتر از ملی شدن صنعت نفت است.

آقای احمدی نژاد گفت: ملی شدن صنعت نفت برای کشور ما قدرت سیاسی ایجاد نکرد اما پیشرفت ایران در زمینه هسته ای ما را در کنار کشورهای هسته ای قرار داد و موجب ارتقای جایگاهمان صد پله بالاتر از گذشته شد.

رئیس جمهور پیروزی در عرصه هسته ای را حاصل وحدت، تبعیت از آرمان های انقلاب و اجرای تصمیمات انقلابی دانست و افزود: البته در این مسیر تدبیر، لازمه فعالیت است و تاکنون کارهای سنگین دیپلماتیک با پشتوانه ایستادگی ملت ایران انجام شده است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به حمایت مردم و ایستادگی آنان بر دستاوردهای علمی دانشمندان کشورمان به ویژه در عرصه هسته ای گفت: در سفر استانی به بشاگرد که یکی از محروم ترین نقاط ایران است نخستین شعار ساکنان روستا این بود: «انرژی هسته ای حق مسلم ماست».

رئیس جمهور گفت: فشارهای سنگین و جنگ روانی، ایجاد فضای تهدید نظامی و تحریم از اقدامات دشمنان علیه کشورمان در زمینه دستیابی به انرژی هسته ای بود که آنها در این زمینه تهدیدات خود را به نقطه اوج رساندند و بارها زمان حمله به کشورمان را معین کردند و در لایه های پنهان نیز فشارهای خود را به ایران وارد می کردند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه برخی افراد در داخل کشور جنگ روانی دشمنان را برای ما ترجمه می کردند گفت: این افراد می گفتند که شما به گونه ای عمل کرده اید که علیه ایران قطعنامه صادر شده است.

وی تصریح کرد: اگر ما دانش هسته ای را به دشمنان تحویل می دادیم یا نمی دادیم آنان قطعنامه های ضد ایرانی را همچنان صادر می کردند و اکنون نیز که بر حق خود پافشاری کرده ایم قطعنامه های ضد ایرانی صادر شده است.

رئیس جمهور افزود: مخالفان دستیابی ایران به انرژی هسته ای اکنون در مذاکراتشان مستأصل و مشغول حل و فصل مسائل خود هستند.

رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ در نهایت آنها مستاصل شدند و مشکل به آن طرف منتقل شد؛ آنها در واقع یک مشکل تاریخی مرتکب شدند و اکنون باید از این فضا بیرون بیایند.

احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلا اعلام کرده بود اکنون هم با اتکا به مدارک آژانس بین المللی انرژی اتمی که اعلام کرده هیچ نشانه ای از انحراف در برنامه هسته ای ایران دیده نشده است، از اتهامات واهی آنها تبرئه شد و الان آنها مشکل دارند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: از این به بعد نیز راه همان راه است و ملت ایران با استقامت و ایستادگی از حقوق هسته ای خود دفاع خواهد کرد و نه آنها و نه دنباله های آنها قادر نخواهند بود ما را به زانو درآورند.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ مشکل مخالفان هسته ای شدن ایران این است که هنوز ملت ایران و قدرت او را نشناخته اند.

وی اضافه کرد: ما به لطف ایستادگی ملت ثابت خواهیم کرد هر حرکت مخالفان هسته ای شدن ایران یک اشتباه برای آنها خواهد بود.

احمدی نژاد گفت: از این به بعد ادامه مخالفت با موضوع هسته ای ایران در واقع به نوعی لوس بازی است.

رئیس جمهور هشدار داد: چنانچه بخواهند به مخالفت های خود به هر شکلی ادامه دهند قطعا با عمل متناسب جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد و در این موضوع اروپایی و غیراروپایی تفاوتی ندارند.

احمدی نژاد در عین حال تصریح کرد: ملت ایران اهل دوستی است و این را به اثبات رسانده است.

رئیس جمهور افزود: مخالفان هسته ای شدن ایران سالها روند پیشرفت علمی ما را متوقف کردند و ما هستیم که باید طلبکار خسارت باشیم.

وی با اشاره به واکنش برخی کشورهای اروپایی در مواجهه با گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: یکی از مسئولان این کشورها اعلام کرده است که اصلا موضع شورای امنیت ربطی به گزارش آژانس ندارد، معنی این حرف این است که مشکل آنها موضوع هسته ای ایران نبود و ما نیز از ابتدا می دانستیم مشکل چیز دیگری است.

رئیس جمهور افزود:‌ آنها اکنون با شرایطی مواجه شده اند که موضوع از دستشان در رفته است و عصبانی هستند؛ ما به آنها می گوییم برای فروکش کردن عصبانیت خود یک لیوان آب خنک بنوشید.

احمدی نژاد با اشاره به ضرورت برپایی جشن هسته ای در کشور گفت: اگر در ماه صفر قرار نداشتیم حتما یک جشن پیروزی هسته ای برگزار می کردیم اما این جشن ملی را 20 فروردین 1387 برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 45060

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز