معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران خطاب به حامیان قطعنامه علیه ایران گفت: هرگونه رفتار غیرمعقول، غیرمنطقی و غیرحقوقی نه تنها به فرایند حل موضوع هسته‌ای ایران کمک نمی‌کند بلکه معادلات پیرامون این موضوع را پیچیده تر و سخت تر خواهد کرد.

دکتر محمد سعیدی که در وین به سر می‌برد، در گفتگوی اختصاصی با ایرنا تأکید کرد: بهترین مسیر، بازگشت به مسیر حقوقی و تعامل سازنده با جمهوری اسلامی ایران است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه گزارش مکتوب و نیز گزارش شفاهی امروز (دوشنبه) مدیر کل آژانس نشان‌دهنده نظارت کامل این نهاد بین‌المللی بر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران است، لذا هرگونه فشار به تهران، به فرایند حل این موضوع کمک نمی‌کند.

وی با بیان اینکه گزارش‌های کتبی و شفاهی آقای البرادعی، تصویر روشنی از برنامه هسته‌ای ایران ارایه می‌دهد، اظهار داشت: مسیر شورای امنیت و هرگونه قطعنامه جدید، نه تنها فاقد مشروعیت حقوقی و قانونی است، بلکه حامیان هر نوع قطعنامه جدید باید پاسخگوی رفتار غیرقانونی خود و مغایرت آن با مقررات حاکم بر جامعه بین‌المللی باشند.

سعیدی تصریح کرد: گزارش‌های مدیر کل آژانس که مبنای داوری این نهاد محسوب می‌شود، نشان می‌دهد شش موضوع اصلی مطرح شده بین ایران و آژانس در آگوست ‪ ،۲۰۰۷‬حل و فصل شده و مطالب ادعایی که به عنوان "موضوع" در "طرح اقدام" (مدالیتی) تلقی نشده ، تنها مطلب باقیمانده محسوب شده است.

تعهد باقیمانده‌ای از سوی ایران وجود ندارد

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: ایران در بخش "مطالعات ادعایی" نیز به تعهدات خود بر اساس "طرح اقدام" عمل کرده است و در جلساتی که در تهران بطور رسمی با اولی هاینونن معاون مدیر کل آژانس برگزار شد، وی اعلام کرد همه مطالب و سوالات راجع به مطالعات ادعایی به تهران ارایه شده است.

وی افزود: تهران نیز ارزیابی خود را درباره مطالعات ادعایی ارایه کرد و در این بخش ، تعهد باقیمانده‌ای از سوی ایران وجود ندارد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: لذا از نظر ما " طرح اقدام " تمام شده تلقی می‌شود.

سعیدی در عین حال گفت: لیکن، ایران همچنان به همکاری‌های خود با آژانس بر اساس موافقتنامه جامع پادمان ادامه خواهد داد.

بازرسی‌ها عادی می‌شود

این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: رفتار حقوقی ما بر اساس مقررات موافقتنامه جامع پادمان خواهد بود و بازرسی‌ها و نظارت ها بصورت عادی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: این بدان معناست که بازرسی‌ها از تاسیسات غنی‌سازی و فراوری اورانیوم و سایر فعالیت‌های هسته‌ای که تحت مقررات موافقتنامه جامع پادمان تعریف می‌شود، بصورت عادی انجام خواهد شد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: گزارش شفاهی امروز مدیر کل آژانس نشان‌دهنده چند نکته مهم است.البرادعی به صراحت اعلام کرد که شش موضوع مطرح شده در طرح اقدام حل و فصل شده و ایران نیز توضیحات کافی را ارایه کرده و لذا این موضوعات به عنوان مسایل باقیمانده محسوب نمی‌شوند.

سعیدی افزود: البرادعی تنها مطلب باقیمانده را "مطالب ادعایی جدید" دانست که به آژانس ارایه شده و گفت که با حل و فصل این مطلب ، آژانس قادر خواهد بود در مورد گذشته ماهیت برنامه هسته‌ای ایران ، قضاوت نهایی خود را ارایه دهد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: البرادعی در گزارش شفاهی خود اذعان کرد که هیچگونه شواهدی وجود ندارد که مواد هسته‌ای در اینگونه ادعاها مورد استفاده قرار گرفته باشد.

سعیدی گفت: البرادعی در گزارش شفاهی خود اعلام کرد که با حل و فصل مطالعات ادعایی، آژانس، کامل بودن اظهارات ایران را قادر خواهد بود که راستی آزمایی کند.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: البرادعی همچنین اظهار داشت که بهترین راهکار برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران که برای دنیا، منطقه و ایران مفید خواهد بود، از سرگیری مذاکرات جامع با تهران پیرامون همه مسایل است.

وی افزود: به گفته البرادعی، همکاری و روابط با ایران باید بر اساس احترام متقابل و ایجاد یک اعتماد بین‌المللی باشد و تنها از طریق همکاری های همه جانبه طرفینی است که می‌توان به راه حل روشنی در این زمینه دست یافت.

کد خبر 45720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز