یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

ترجمه زینب کامرانی: رابرت میلز، مدیر شرکت DHL انگلیس وابسته به سازمان پست دویچه‌وله گفت:

به رغم مجازات‌های بین‌المللی که به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بر این کشور تحمیل شده، شرکتش از رشد فزاینده فعالیتش در ایران بسیار خوشحال است

میلز با اظهار اینکه فعالیت‌های شرکتش هر ساله پربارتر از سال قبل می‌شود، گفت: پس از چین و روسیه طی دهه‌های 80 و 90 ایران بزرگترین بازاری است که از لحاظ مصرف‌کنندگان استفاده نشده باقی مانده است.

 با توجه به تحریم‌های طولانی مدت آمریکا که ممنوعیت ورود دو رقیب اصلی ما به ایران را در پی داشت، دست کم 60 درصد از بازار پررونق و پرشتاب ایران در دست ماست و به سرعت در حال رشد است.

از دیدگاه رابرت میلز تحریم‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل و آمریکا فعالیت این شرکت در ایران را کاهش نداده است.

مجازات‌های اقتصادی و سیاسی سازمان ملل و دولت آمریکا که از اواخر سال 2006 به خاطر اجرای برنامه‌های هسته‌ای به ایران تحمیل کرده هرگز مانع نشد تا اخلالی در فعالیت‌های شرکت به‌وجود بیاید و به نظر من تاثیر این اقدامات زیاد نبود. دولت ایران از صعود مستمر شاخص قیمت نفت استفاده ‌کرد تا تاثیر مجازات‌ها را بر اقتصاد کشورش کاهش دهد.

میلز تصریح کرد: تناژ بار حمل شده توسط DHL در ایران طی دو سال گذشته 50 درصد رشد داشته است. با افزایش واردات ابزار‌های ارتباطی و لوازم یدکی خودرو از سال 2005 در ایران گردش‌ مالی شرکت دو برابر شده است ما رشد زیادی داشتیم و ایران از بزرگترین کشورهای واردکننده است.


ایران با داشتن جمعیت 70 میلیون نفری دومین تولیدکننده نفت در میان 13 کشور عضو سازمان اوپک است که واردات آن در دهه اخیر 14 درصد افزایش یافت و در سال 2006 تا 2007 به 50 میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد آن سالانه 7/6 درصد رشد کند.

ریچارد فوکس، مدیر شرکت بین‌المللی اعتباری ویچ لندن گفت: قیمت بالای نفت مجازات‌های اقتصادی مستقیمی که آمریکا و سازمان ملل بر ایران تحمیل کرد را بی‌اثر کرده است.
برخلاف دولت آمریکا، اتحادیه اروپا به شرکت‌های اروپایی اجازه فعالیت و کار در ایران را داده‌اند.

 از طرفی دیگر آنها نمی‌توانند با نادیده گرفتن ایران روابط تجاری خود را با این کشور قطع کنند. شرکت نفت توتال فرانسه، شرکت آنجلو داچ رویال، شرکت داچ سل، شرکت‌های ارتباطات نوردیک، اریکسون، نوکیا و شرکت‌های صنایع خودرو رنو و پژو فرانسه در ایران فعالند.

اما عدم فعالیت شرکت‌های آمریکایی یونایتد، بارسیل، سرفیس، فدکس و یو پی اس در ایران این کشور را به بازار خوبی برای تجار و شرکت‌های اروپایی تبدیل کرده است. شرکت انگلیسی DHL به دلیل عدم حضور شرکت‌های بزرگ تحویل بسته وضعیت بهتری نسبت به دیگر شرکت‌های آمریکایی دارد.


یکی دیگر از مدیران شرکت‌های مهندسی اروپایی در ایران گفت: شاخص فروش شرکتش، از زمانی‌که در ایران فعالیت می‌کند، سه برابر افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه کشور ایران، بازار بزرگی دارد، گفت: تمایل زیادی برای انجام معاملات با ایران دارد. مدیر این شرکت اروپایی با اظهار اینکه ذکر نام شرکتش ممکن است در کشورش برای او مشکلات زیادی به بار بیاورد از ذکر نامش خودداری کرد.

یکی دیگر از مدیران شرکت‌های فعال تجاری اروپایی گفت: محصولاتش را به مشتریان ایرانی می‌فروشد. وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: میزان فروش در ایران 10 درصد افزایش یافت و دائما توسعه می‌یابد. 70 میلیون مشتری در ایران فرصت خوبی برای تولیدکنندگان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های روسی نیز تمایل زیادی برای حضور در ایران و استفاده از فرصت‌های تجاری دارند، گفت شرکت گاز پروم روسی که بزرگترین تولیدکننده گاز در جهان است، قصد دارد کار اجرایی طرح‌های انرژی جدید در ایران را بر عهده گیرد. این کار، ایالات متحده آمریکا که خواستار انزوای جمهوری اسلامی ایران است را بسیار خشمگین خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: رویدادها از تحولات روزهای آینده خبر می‌دهند و پیش‌بینی‌ها با گذشت زمان به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. کارشناسان معتقدند شرکت‌های غربی به خاطر مسائل سیاسی که هر روز پیچیده‌تر می‌شوند، نگرانی شدیدی برای سرمایه‌گذاری احساس می‌کنند. آلمان اعتبار صادرات به ایران را به نصف کاهش داد. البته اتحادیه اروپا نیز از سال 2005 تجارت ایران را کاهش داد و اروپاییان کالاهایی به ارزش 13 میلیارد یورو به ایران صادر کردند.

میلز در پایان گفت: نمی‌داند اقداماتی که برای اجرای قطعنامه سازمان ملل به منظور جلوگیری صادرات کالا به ایران برای عدم استفاده آن در زمینه‌های نظامی یا شهری در آینده به اجرا در خواهد آمد، تاثیری بر کار شرکتش خواهد داشت یا نه؟

همشهری امارات

کد خبر 45614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز