سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

محمد علی بدری: شورای امنیت سازمان ملل متحد در ادامه اقدام‌های غیرقانونی و نامشروع خود تحت فشارهای آمریکا، بدون توجه به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر حل تمام مسائل باقیمانده در برنامه هسته‌ای ایران و ماهیت صلح آمیز آن، قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه تهران را تصویب کرد.

این در حالی است که بازرس ارشد سابق تسلیحاتی سازمان ملل متحد پیش از آن تاکید کرد: ایران هر آنچه را که باید در ارتباط با فعالیتهای هسته ای خود اعلام می کرد، در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است.

هانس بلیکس در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز، همچنین دستیابی به انرژی هسته ‌ای را با وجود بهره مندی ایران از منابع غنی نفت و گاز، حق طبیعی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت : با تولید انرژی هسته ای، ایران قادر خواهد بود میزان بیشتری از فراورده‌ های هیدروکربنی خود را صادر کرده و از بهره اقتصادی آن استفاده کند.

فضا برای کار دیپلماتیک

بلیکس در ادامه، تحولات مربوط به برنامه هسته ‌ای صلح آمیز ایران را متفاوت از عراق و  لیبی و کره شمالی ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به پرسش مجری این شبکه خبری که تلاش داشت ایران را کشوری معرفی کند که مذاکره با آن حاصلی ندارد، گفت: ایران کشور بسیار متفاوتی است و فضای بسیاری برای کار دیپلماتیک و گفتگو با این کشور وجود دارد.

بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل متحد  در حالی از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دفاع کرد که دقیق پس از آن شورای امنیت قطعنامه 1803 را به رای گذاشت.

15 منهای یک

به گزارش شینهوا، از 15 عضو شورای امنیت، 14 عضو به قطعنامه 1803 رای مثبت دادند. به گزارش ایرنا، تا پیش از این گفته می‌شد که لیبی به این قطعنامه رای منفی و آفریقای جنوبی، اندونزی و ویتنام به آن رای ممتنع می‌دهند، اما ظاهرا فقط اندونزی در رای خود ثابت ماند.

سفیران هر چهار کشور، پیش از رای‌گیری رسمی، در سخنانی در شورای امنیت ، کوشیدند تا علت رای خود را به قطعنامه ضد ایرانی، توضیح دهند.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت، نیازمند ‪ ۹‬رای مثبت است، مشروط بر اینکه هیچ یک از اعضای دائم شورا به آن رای منفی ندهند.

غرض، تداوم مذاکره بود

پس از تصویب قطعنامه1803 سخنگوی وزارت خارجه چین توجیه کرد که هدف از تصویب قطعنامه جدید مذاکره با ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "کین گانگ" با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، شورای امنیت قطعنامه 1803 را به تصویب رساند و هدف از این قطعنامه مجازات ایران نیست بلکه وادار کردن این کشور به از سرگیری مذاکرات و فعال کردن دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک بوده است.

پیام همکاری برای ایران!

به گزارش روزنامه «ایزوستیا»، روسیه نیز محتوای قطعنامه 1803 مصوبه شورای امنیت در خصوص ایران را متوازن ارزیابی کرده و معتقد است که قطعنامه جدید از این ویژگی برخوردار است که برای ایران پیام ضرورت همکاری با جامعه بین المللی را در بر دارد. ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد پس از جلسه رای گیری در شورای امنیت، خاطر نشان ساخت: «تصویب این قطعنامه در واقع نوعی پیام سیاسی به ایران دارد.»

به گفته وی، این پیام در محتوای بیانیه مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 نیز وجود دارد. در بیانیه مشترکی که همزمان با تصویب قطعنامه شورای امنیت از سوی گروه 1+5 در خصوص مسئله هسته ای ایران منتشر شد، آمده است که شش کشور بزرگ هسته ای خواستار حل و فصل مسئله هسته ای ایران از طریق مذاکره هستند.

تاییدیه رسمی

این در حالی است که بر اساس اعلام یک مقام مسئول، ایران نامه رسمی تایید بسته شدن سه موضوع آلودگی در یک دانشگاه فنی در تهران، پلونیوم 210 و معدن گچین – آخرین موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس دریافت کرده است.

این مقام مسوول با اعلام این خبر به ایسنا اظهار داشت با توجه به تایید یافته های آژانس با پاسخ های ایران به سوالات کارشناسان آژانس درباره سه موضوع باقیمانده که از نوامبر مورد بررسی قرار گرفته است آژانس به طور رسمی در سه نامه جداگانه حل و فصل و بسته شدن سه موضوع فوق را به ایران اعلام کرد.

نامه دریافت شده نشان می‌دهد که شش موضوع مورد سوال در مدالیته حل و فصل مسایل باقیمانده به طور کامل پاسخ داده و بسته شده است.

تیری بر قلب آژانس

قطعنامه جدید شامل محدودیتها و ممنوعیتهای سفر برای تعداد بیشتری از مقامهای ایرانی،گسترش حوزه مسدود کردن سرمایه ها، ممنوعیتها بر آیتمهای تجاری و تکنولوزیک دومنظوره، اعتبارهای صادراتی، نظارت مالی، نظارت و کنترل محموله های هوایی و دریایی و گامهای احتمالی بعدی است.

این در حالی است که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و هدف از ادامه آن را تولید انرژی برای مقاصد غیرنظامی مطرح کرده است.

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های متعدد خود بر نبود نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشته است.

سفیر ایران در آژانس اعلام کرده بود با توجه به عدم هرگونه انحراف در فعالیتهای هسته ای ایران ، صدور هر قطعنامه ای در شورای امنیت تیری بر قلب آژانس است.

البرادعی: ادعاهای بی اعتبار و غیر مستند

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزی که قطعنامه ضعیف شده شورای امنیت با فشار امریکا علیه ایران به تصویب رسید و ساعاتی پیش از آن  در جمع اعضای شورای حکام گفت: آژانس قادر به راستی آزمایی از فعالیتهای هسته ای ایران بوده است و هیچ سند و نشانه ای از ارتباط این فعالیتها با اقدامات نظامی وجود ندارد.

پایان‌یافته

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: همان طور که در گزارش اخیر خود ذکر کرده ام آژانس در حال حاضر قادر است تمام سوالات باقیمانده ای را که بر اساس طرح اقدام مشخص شده بود ، پایان یافته اعلام کند و ما در موضعی هستیم که می توانیم تصحیح و تکمیل اطلاعات لازم را در مورد آنها از سوی ایران اعلام نمائیم.

 وی گفت: در نتیجه اقدامات ماههای اخیر، آژانس قادر شد تا تائید کند که گستره برنامه غنی سازی و فعالیت های مربوط به تولید سانتریفیوهای p1 و p2 به عنوان مهمترین بخش از سوالات باقیمانده به طور کلی حل و فصل شده است و آژانس از ماهیت کنونی برنامه های اعلام شده و چشم انداز آینده آن بر اساس الگوهای صلح آمیز اطمینان یافته است.

سندی وجود ندارد

محمد البرادعی در مورد بخش موسوم به "مطالعات ادعایی" ادامه داد: آژانس هیچ نشانه ای دال بر ارتباط مواد و تجهیزات هسته ای ایران با مواردی که در مطالعات ادعایی طرح شده نیافته است و هیچ سند و اطلاعات معتبری مبنی بر تائید این ادعاها به دست نیامده است.

گرچه روند شفاف سازی از سوی ایران باید ادامه یابد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه "تعامل با ایران به نفع همه است" تاکید کرد: اعتماد تنها از راه مذاکره ایجاد می شود و این مسیری است هم به نفع ایران ، هم به نفع منطقه و هم به نفع جامعه جهانی.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع دلگرم کننده ای وجود دارد و آن این است که آژانس موضوع باقی مانده دیگری را در دست ندارد.

همشهری امارات

کد خبر 45781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز