چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: منابع خبری روز گذشته به نقل از مقا‌م‌های شرکت‌کننده در نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در شانگهای چین، از شکست این گفت‌وگوها خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هه یافی، دستیار وزیر امور خارجه چین پس از پایان نشست 1+5 تصریح کرد که کشورهای مذکور نتوانستند به دستورکاری مشخص برای تعامل با ایران دست یابند و در این مسیر با شکست مواجه شدند.

قرار بود نمایندگان انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان به همراه نماینده اتحادیه اروپا در این جلسه موضوع ارائه مشوق‌های جدید به ایران برای کنارگذاشتن برنامه هسته‌ای خود را بررسی کنند.

نماینده چین در عین حال خاطرنشان کرد که این کشورها توافق کردند مذاکرات خود برای ارائه یک طرح مشترک به ایران را ادامه دهند. وی افزود: در این نشست در مورد چگونگی آغاز گفت‌وگو با ایران، مذاکراتی انجام شد و در مورد برخی مفاد طرح پیشنهادی به ایران موافقت صورت گرفت اما به‌دلیل بروز برخی اختلاف‌ها چند موضوع نیز حل‌نشده باقی ماند.

یافی همچنین تصریح کرد که به محض موافقت همه طرف‌ها با مفاد این پیشنهادها، بسته پیشنهادی به ایران ارائه می‌شود و امیدواریم تهران با نگاهی مثبت به آن پاسخ گوید و مسیر مذاکرات در عرصه‌های هسته‌ای، امنیتی و اقتصادی هموار شود. پیش از برگزاری نشست هم سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده بود که نمایندگان 1+5 در شانگهای درباره برداشتن گام‌های اقتصادی، امنیتی و فنی در جهت متقاعدکردن ایران برای از‌سرگیری گفت‌وگوها بحث خواهند کرد.

توجه به این نکته ضروری است که منظور 1+5 از راضی‌کردن ایران برای از سرگیری مذاکرات، متقاعدکردن آن به متوقف کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم است.

نقش‌آفرینی بیشتر
اما برخی تحلیلگران، میزبانی چین برای برگزاری نشست 1+5 را نشان‌دهنده تلاش این کشور برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در حل موضوع هسته‌ای ایران و دیگر مسائل بین‌المللی می‌دانند.

به گزارش مهر، رویترز در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشت: چین که میزبان گفت‌وگوهای شش‌جانبه با هدف پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی بوده، خواستار نقش‌آفرینی بیشتر با هدف پایان دادن به بن‌بست موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران است و البته تلاش می‌کند که از مشاجره با این تامین‌کننده مهم نفت خود، پرهیز کند.

نگاه دبیرکل
دبیرکل سازمان ملل هم قبل از برگزاری جلسه 1+5 از پیشرفت همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز خرسندی کرد و در عین حال خواستار پیروی ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت شد.

به گزارش ایسنا، بان کی مون در جمع خبرنگاران گفت: من از پیشرفتی که مقامات ایرانی در برنامه‌های کاری خود با آژانس به دست آورده‌اند، راضی هستم اما این امور باید بخشی از یک راه‌حل جامع و منسجم برای حل مسئله هسته‌ای ایران باشد.

کد خبر 49049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز