در حالی که بیش از دو ماه از صدور سومین قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد به‌نظر می‌رسد تلاش ملموس‌تری نسبت به قبل در جهت اجرای این قطعنامه از سوی کشورها صورت می‌گیرد.

این در حالی است که برخی کشورهای غربی تهران را به تشدید تحریم‌ها، فراتر از قطعنامه ۱۸۰۳ تهدید کرده‌اند.

این اقدام در واقع هشداری است که به ایران درخصوص تبعات نپذیرفتن بسته مشوق‌های جدید گروه ۱+۵ داده می‌شود.

در همین راستا خبرگزاری‌ها از قول دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده‌اند که اتحادیه اروپا خود را آماده می‌کند تا تحریم‌هایی علیه بانک ملی ایران اعمال کند.

اگرچه مراجع رسمی‌هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند اما گفته می‌شود اروپایی‌ها برای در نظر گرفتن چنین تحریم‌هایی، منتظر واکنش این کشور نسبت به بسته پیشنهادی پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان هستند.

قرار است به‌زودی سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کند.

وی در حال حاضر مشغول رایزنی با وزیر خارجه ایران جهت تعیین زمان آمدن به ایران است تا محتویات بسته پیشنهادی این کشورها را به اطلاع مقامات ایرانی برساند.

با این حال دیپلمات‌ها می‌گویند ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا در حال آماده کردن زمینه‌های قانونی و فنی برای مسدود کردن اموال و دارایی‌های بانک ملی ایران هستند.

به گزارش بی‌بی سی ظاهراً اروپایی‌ها چندین ماه مشغول بررسی این طرح بوده‌اند. این در حالی است که دو روز قبل آمریکا و بریتانیا به ایران در مورد تشدید تحریم‌ها هشدار دادند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی اعلام کردند درصورتی که ایران تضمین‌های لازم را درخصوص صلح آمیز بودن برنامه اتمی‌خود ارائه نکند، با تحریم بیشتری مواجه خواهد شد.

آنها تاکید کردند ایران می‌بایست بسته مشوق‌های پیشنهادی شش قدرت جهانی را بپذیرد، چرا که رد این پیشنهاد، واکنش شورای امنیت و اقدامات تنبیهی برخی کشورها را به‌دنبال خواهد داشت.

کاندولیزا رایس گفت: اگر ایران آماده نباشد که بسته پیشنهادی سخاوتمندانه و مطلوب را بپذیرد، تردیدی نیست که ائتلافی از کشورها که درچارچوب شورای امنیت فعالیت می‌کنند، تصمیم‌های بیشتری در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.

وی با اشاره به نقش بانک‌های ایران در برنامه هسته‌ای و آنچه وی حمایت تروریسم خواند، افزود: آمریکا در حال بررسی اقدامات تازه‌ای برای تحریم بانک‌های ایرانی و متوقف کردن معاملات آنها در سیستم بانکی بین‌المللی است.کاندولیزا رایس با اشاره به اینکه آمریکا تلاش خواهد کرد تا نهادها و افراد ایرانی که از سیستم مالی بین المللی استفاده می‌کنند را شناسایی کند، گفت: ما این اقدامات را فعالانه ادامه خواهیم داد، چرا که نباید اجازه داد ایران در موقعیتی قرار گیرد که از سیستم بانکی به نفع توسعه سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند.پیش از این نیز معاون وزیر دارایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که در حال هدایت اعمال تحریم‌های بانکی علیه ایران هستند به گونه‌ای که اغلب بانک‌های بزرگ جهان روابط مالی خود را با ایران قطع کرده‌اند.

وی گفت که بانک‌ها «مهم‌ترین متحد آمریکا» در اجرای تحریم شرکت‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ایران هستند.

بر پایه تحریم‌های سازمان ملل به خاطر برنامه هسته ای ایران، بانک‌های جهانی حق معامله و رابطه با شرکت‌ها و مؤسساتی را که ممکن است با برنامه اتمی‌ایران ارتباط داشته باشند و نام‌هایشان در سه قطعنامه شورای امنیت ذکر شده، ندارند.

استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود: بانک‌های مختلف در سراسر جهان به‌طور قانونی عمل می‌کنند و آنها نمی‌خواهند در مواردی که غیرقانونی است داخل شوند؛ آنها نمی‌خواهند در جابه‌جایی‌های مالی تروریست‌ها شرکت کنند.

در عین حال برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه هم چندی قبل از بررسی و تشدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران خبر داده و گفته بود که این تحریم‌ها در دست بررسی است اما باید منتظر ماند.از سوی دیگر وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز چند روز قبل به خاورمیانه آمد و با مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار کرد. به‌دنبال این رایزنی و دیدار بود که کویت تحریم‌های سازمان‌ملل علیه ایران را به اجرا گذاشت. به گزارش روزنامه الوطن، وزارت امورخارجه کویت سه‌شنبه گذشته با صدور بخشنامه به نهادهای دولتی ذی‌ربط، از آنها خواست تشدید مجازات‌های سازمان ملل علیه ایران را اعمال کنند.

همچنین هواپیمایی کویت اعلام کرد این بخشنامه مشمول این بخش نمی‌شود و وزارت کشور و اداره گمرکات مشمول آن هستند. از سوی دیگر روسیه نیز در راستای اجرای قطعنامه‌های تحریمی سازمان‌ملل‌ هواپیماهای اجاره‌ای خود را از ایران پس گرفت.

این اقدام پس از آن انجام گرفت که طی هفته اخیر تعدادی از قراردادهای شرکت هواپیمایی کشور با شرکت روسی به اتمام رسید اما بر خلاف روال سابق این شرکت تمام هواپیماهای اجاره‌ای خود را که بیشتر توپولوف بودند از ایران خارج کرد. این کار باعث کنسل شدن و تاخیر تعدادی از پروازهای چند روز اخیر شده است.

به گزارش برنا یک مقام آگاه در سازمان هواپیمایی با بیان این خبر بیشترین هواپیماهای خارج شده را از ناوگان هوایی ایران‌ایرتور اعلام کرد. تحریم‌های موجود علیه ایران و کمبود اعتبارات مورد نیاز از عوامل مهم این اقدام عنوان شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سابق روسیه کمتر از یک ماه پیش، قبل از آنکه سمت خود را به مدودف واگذار کند دستور اجرای تحریم‌های سومین قطعنامه توسط روسیه را صادر کرد.

کد خبر 52871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز