شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

گروه سیاسی: کشورهای عضو گروه 1+5 درنشست لندن که روز جمعه 13 اردیبهشت ماه جاری تشکیل شد بالاخره تصمیم گرفتند که پیشنهاد ارائه بسته تشویقی به ایران را در دستور کار خود قراردهند.

پیشنهاد دیگری هم مطرح بود: افزایش تحریمها علیه ایران. به‌نظر می‌رسد اروپا به این نتیجه رسیده که رویکرد مثبت در قبال مسیر پرونده ایران را ادامه دهد.  اروپا مایل نیست روابط اقتصادی اش با ایران بیش از پیش با خطر روبه‌رو شود،  به‌خصوص در شرایطی که اکنون با بحران گرانی نیز روبه‌رو شده است.

البته آنها گفته‌اند به تحریم‌ها همچنان ادامه می‌دهند.  پس از پایان نشست لندن دیوید میلیبند، وزیرخارجه بریتانیا اعلام کرد 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آلمان تصمیم گرفته‌اند مشوق‌های تازه‌ای به ایران پیشنهاد کنند تا در قبال دریافت آنها از غنی‌سازی‌ اورانیوم دست بردارد.

وزیرخارجه بریتانیا که در پایان نشست در جمع خبرنگاران حاضر شده بود بی‌آنکه توضیحی درباره محتوای مشوق‌ها بدهد گفت که همه دولت‌های 1 + 5 توافق دارند که باید 2سیاست موازی در قبال ایران در پیش گرفت، از سویی تحریمهای سازمان ملل را پیش برد و از سوی دیگر با پیشنهاد مشوق‌هایی، ایران را متوجه ساخت که همکاری و تعامل با جامعه جهانی چه منافعی دارد.

به گفته دیوید میلیبند، مشوق‌هایی که قرار است به ایران عرضه شود، در واقع شکل تازه و تجدیدنظر شده همان مشوق‌هایی است که در تابستان 2006 به ایران پیشنهاد شد و بسته پیشنهادی لقب گرفت. ایران در آن زمان بسته پیشنهادی را رد کرد و از آن زمان تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد، با تصویب 4 قطعنامه، تحریمهای بین‌المللی را علیه کشورمان وضع کرده است.

دیوید میلیبند تأکید کرد که این بار محتوای مشوقها فقط به اطلاع دولت ایران رسانده می‌شود.  بسته پیشنهادی که در سال 2006 به ایران عرضه شد شامل مجموعه‌ای از امتیازات تجاری بود که ایران درصورت توقف غنی‌سازی‌ اورانیوم از آنها برخوردار می‌شد.

پیشنهاد مشوق‌های تازه به ایران در نشست لندن در پی اصرار روسیه و چین صورت گرفت که در مورد فشار بر ایران برای محدود کردن فعالیت اتمی‌اش با دیگر دولت‌های عضو شورای امنیت اختلافاتی دارند.  علاوه بر کشورهای عضو 1+5، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز به فعالیت خود درقبال ایران ادامه می‌دهد.

بسته پیشنهادی ایران

پیش از نشست اخیر گروه 1+5 در لندن اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه ایران پیشنهادات خود را برای حل موضوعات مهم جهانی به وزیرخارجه سوئیس ارائه داده است.

خبرگزاری‌های داخلی ‏ازتماس وزیر خارجه سوئیس با جلیلی دبیرشورای‌عالی امنیت ملی ایران خبر دادند: وزیر خارجه سوئیس در تماس تلفنی خود که سه‌شنبه شب ‏گذشته انجام شد از دریافت بسته پیشنهادی که طیفی از موضوعات‏‎ ‎مهم جهانی را شامل می‌شود، ابراز خرسندی کرد.

هیچ مقام مسئولی درایران و یا سوئیس نگفته است که این بسته شامل چه پیشنهادهایی است اما برخی خبرگزاریها به‌طور غیررسمی گفته‌اند که ایران پیشنهاد خلع سلاح اتمی همه کشورها و استفاده صلح آمیز جهان از انرژی هسته‌ای را داده است.  اما نکته مهم درتحویل این بسته به سوئیس درآن است که این کشور تنها حافظ منافع آمریکا درایران بوده و هیچ نقشی در پرونده هسته‌ای ایران ندارد.

سفر مهم

در این میان و پیش از نشست لندن سفر هاینونن معاون البرادعی به ایران نیز بسیار با اهمیت تلقی شد. اهمیت این سفر از آن روبود که وی با اتهام جدید ومهم‌تری وارد کشورمان شد: تلاش ایران برای استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای.

سخنان جدید و باز هم دو پهلوی البرادعی رئیس آژانس انرژی اتمی در بوسنی و  هرزگوین نیز براهمیت این سفر افزود. به‌نظرمی‌رسد فعال شدن معاون البرادعی در پرونده هسته‌ای ایران وکاهش نقش دبیرکل به معنای سخت‌تر شدن موضع آژانس در برابر ایران باشد زیرا هاینونن نشان داده که برخلاف البرادعی مواضع همسو تری با اروپا وآمریکا دارد.

موضع تهدیدآمیزآمریکا

اما با وجود حرکت مثبت اروپا در کنفرانس لندن جهت ادامه مذاکره با ایران با ارائه بسته تشویقی به ایران، آمریکا همچنان مخالفت خود را با این حرکت ادامه می‌دهد.
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از نشست لندن درباره مؤثر بودن بسته مشوق‌های گروه 1+5 در تغییر سیاست هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد و خواستار اجرای دقیق و کامل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد. 

وی گفت:  شانس کمی وجود دارد که ارائه بسته مشوق‌های قوی‌تر بر سیاست هسته‌ای ایران تاثیری بگذارد. علاوه بر سخنان رایس اخیرا آمریکا یک رزمایش بزرگ نظامی در خلیج فارس و  به‌طور مشترک با امارات و چند کشور دیگرعربی برگزار کرد. کاری که برخی دیپلماتها هدف از این رزمایش را تهدید ایران تلقی کردند در حالی که دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید گفت که این رزمایش تهدیدی علیه ایران نبوده و هدف از آن تقویت متحدان عرب واشنگتن بوده است.

ورود دبیرکل پیمان ناتو به بحرین، کشوری که پایگاه اصلی نظامی آمریکا در خلیج فارس شده، و سپس منعقد ساختن یک قرارداد امنیتی میان ناتو و بحرین نیز از دیگر تحرکات نظامی آمریکا درخلیج‌فارس محسوب می‌شود.‏

آمریکایی‌ها همچنین اخیرا اقدام به انتشار تصاویر مربوط به نیروگاه اتمی سوریه کردند و دراین میان از ایران به‌عنوان ‏واسطه و پرداخت‌کننده پول به کره شمالی برای احداث این نیروگاه درسوریه مطابق مدل ایران نام بردند. جورج بوش انتشار ‏این اطلاعات را هشداری به ایران اعلام کرد.

کاردشمنان ایران تمام شده است

درحالی که آمریکا به تحرکات خود علیه ایران ادامه می‌دهد  رئیس‌جمهوری ایران نیز کار آنها را تمام شده می‌داند.در برابر تحرکات نظامی آمریکا، رئیس‌جمهوری اعلام کرد که ایران با وجود جدی گرفتن تهدید‌های نظامی، مطلقاً اعتقاد دارد که هیچ‌یک از این تهدیدات محقق نخواهد شد.دشمنان ملت ایران نه توان حمله نظامی به ایران را دارند و نه جرأت آن را.

محمود احمدی‌نژاد گفت که برخی در آمریکا تمایل دارند اقدام نظامی علیه تهران صورت بگیرد اما «قادر به انجام آن نیستند و کار آنها تمام شده و باید هر چه زودتر منطقه را ترک کنند.آنها می‌توانند با اختیار و حفظ آبرو منطقه را ترک کنند؛ یا این‌که بمانند و با شکست و ذلت و خواری مجبور به ترک منطقه شوند.» 

کد خبر 50724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز