همشهری آنلاین: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای ایران صبح جمعه با یانگ جیه چی وزیر خارجه چین تلفنی گفتگو کرد.

یک منبع مطلع در سفارت ایران در پکن به خبرنگار ایرنا گفت: جلیلی در این گفتگوی تلفنی درباره بسته پیشنهادی ایران به گروه موسوم به پنج به علاوه یک، روابط دوجانبه، مسایل مهم منطقه ای و بین المللی با مقام چینی مذاکره کرد.

این گفتگو پس از آن صورت می گیرد که ایران هفته گذشته بسته پیشنهادی خود به گروه یاد شده را تقدیم وزارت خارجه چین کرد.[متن کامل بسته پیشنهادی ایران]

در همین حال چین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن به خبرنگاران گفت که کشورش درحال بررسی بسته پیشنهادی ایران است.

وی گفت: موضع چین درباره مسئله هسته‌ای ایران تغییر نکرده است و کماکان ما معتقدیم مسئله هسته‌ای ایران باید از طریق مذاکرات دیپلماتیک و به طور صلح‌آمیز حل و فصل شود.

چین بارها اعلام کرده‌است که جوانب مختلف باید تلاش کنند و انعطاف‌پذیری و واقع‌بینی بیشتری از خود نشان دهند و برای ازسرگیری مذاکرات جهت حل بلندمدت مسئله هسته‌ای ایران شرایط لازم را فراهم کنند.

ایران معتقد است چنانچه پیشنهادات مطرح شده در بسته پیشنهادی، اجرایی شود فضای مثبت جدیدی در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی به‌وجود می‌آید و اگر اراده‌ای مثبت برای تغییر اوضاع وجود داشته باشد، بسته پیشنـهادی ایران محرک خوبی برای تغییر اوضاع خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌است که حقوق غیرقابل انکار ملت ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی‌سازی و تولید سوخت قابل مذاکره نخواهد بود.

کد خبر 52720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز