همشهری آنلاین: متن کامل بسته پیشنهادی ایران و نامه وزیر امورخارجه به دبیر کل سازمان ملل مشخص شد.

به گزارش ایرنا متن نامه منوچهر متکی به بان‌کی مون و متن بسته پیشنهادی به شرح زیر است:

جناب آقای بان‌کی‌مون
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

همانگونه که در مکاتبات قبلی به اطلاع رسید جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسئول از اعضای سازمان ملل متحد بر اساس حقوق و تعهدات بین‌المللی خود همواره بر اهمیت چندجانبه گرایی تاکید نموده است. متاسفانه چند کشور خاص با اهداف و اغراض سیاسی با طرح ابهاماتی پیرامون برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به استفاده ابزاری از ارگان‌های سازمان ملل اقدام نموده‌اند که ضربه‌ای بر اعتبار و حیثیت سازمان محسوب می‌شود. با وجود آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و به طور مکرر بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران تاکید نموده و بر اساس برنامه کاری توافق شده بین ایران و آژانس مسایل باقی‌مانده کاملاً حل و فصل شده‌اند و در حال حاضر تمامی فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد اما شورای امنیت سازمان ملل به اقدامات غیرقانونی خود ادامه داده است.

اینجانب طی نامه‌ای به طور متقن و مفصل مبانی استدلالات جمهوری اسلامی ایران در خصوص دخالت غیرمنطقی و غیر قانونی شورای امنیت در موضوع هسته‌ای را قبلاً به اطلاع جنابعالی رسانده‌ام. از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران تعاملات سازنده مذاکرات منطقی عادلانه بدون پیش شرط و بر مبنای احترام متقابل را همچنان راه حل اساسی برای ارتقا و بهبود اوضاع و شرایط بین‌المللی می‌داند. بر این مبنا جمهوری اسلامی ایران آماده است با گروه 1+5 در یک چارچوب مشخص و مورد علاقه مشترک مذاکره نماید. جمهوری اسلامی ایران معتقد است اتخاذ رهیافت‌های دو سویه مبتنی بر تهدید و مذاکره نه تنها هیچ کمکی به حل موضوعات نمی‌کند بلکه بیشتر به پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌انجامد. ملت ایران ملتی صلح‌طلب می‌باشد که از هیچ تلاشی برای دستیابی به صلح و ثبات جهانی دریغ نکرده است. قدرت و قابلیت‌های جمهوری اسلامی می‌تواند به صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند. از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که صلح و امنیت پایدار منطقه‌ای و بین‌المللی روابط اقتصادی تجارت آزاد امنیت انرژی مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز زمینه‌های مشترک بسیار خوبی را برای همکاری‌های درازمدت پایدار فراهم می سازد. با توجه به شرایط موجود در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ارایه طرحی نو و کامل را با هدف نیل به همکاری‌های پایدار و تعامل سازنده ضروری می‌داند.
جمهوری اسلامی ایران به سهم خود پس از مطالعات و بررسی‌های گسترده و کارشناسی عمیق بسته‌ای از پیشنهادات و ابتکارهای بسیار مهم را در حوزه‌های مختلف سیاسی امنیتی اقتصادی و هسته‌ای با دقت فراوان طراحی و تدوین کرده است که به کشورهای گروه 1+5 ارایه می شود. این بسته بر اساس عدالت حاکمیت و احترام متقابل و به عنوان اساسی برای آغاز مذاکراتی فراگیر و همه جانبه با این کشورها بر مبنای تعهدات دسته‌جمعی تهیه شده است. اعتقاد راسخ داریم که بسته حاضر یک فرصت استثنایی را برای همکاری واقعی و جدی فیمابین طرف‌های ذیربط فراهم خواهد نمود. مایلم بر این نکته بسیار مهم تاکید نمایم که رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران به این بسته پیشنهادی رویکردی راهبردی است. لذا امیدوارم طرف‌های ذیربط به خوبی به اهمیت موضوع و محتوای بسته پیشنهادی به عنوان راه حل جامع مشکلات و چالش‌های منطقه‌ای و جهانی و مبنایی برای همکاری‌های دراز مدت پی برده و با نگرشی سازنده با آن برخورد و از آن استقبال نمایند.
منوچهر متکی
وزیر امور خارجه

بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران

با تاکید بر ضرورت پایبندی به اصول عدالت قانونگرایی به رسمیت شناختن حقوق ملتها احترام به حق حاکمیت کشورها تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی پرهیز از انحصارگرایی و تهدید احترام به دموکراسی ارزش‌های انسانی و فرهنگ ملت‌ها و با اعلام برائت از بی‌عدالتیها و بی‌قانونیهای اعمال شده نسبت به حقوق ملتها: جمهوری اسلامی ایران معتقد است طیف وسیعی از موضوعات نظیر مسائل امنیتی تحولات منطقه‌ای و جهانی انرژی هسته‌ای تروریسم دموکراسی و ... وجود دارد که به‌طور جدی ظرفیت زیادی را برای همکاری دارا می‌باشد. این مباحث در کنار موضوعاتی نظیر مبارزه با مواد مخدر و حفظ محیط ‌زیست مسائل اقتصادی تکنولوژیک تجاری و به‌ویژه انرژی فرصت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی را برای همکاری‌های سازنده فراهم می‌آورد. لذا با توجه به تحولات حادث در سطح منطقه‌ای و جهان ارائه طرحی نو و تکامل یافته از تعامل ضرورت می‌یابد.

هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات توافق همه‌جانبه مبتنی بر حسن‌نیت دسته ‌جمعی برای تحقق همکاری‌های بلندمدت طرفین و تحکیم صلح و امنیت پایدار منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر عدالت می‌باشد. ما بر این باوریم که این مذاکرات ظرفیت آن را دارد که در ادامه از سایر دولت‌هایی که برای همکاری حول این بسته ظرفیت‌ها و علایق لازم را دارند نیز دعوت به عمل آید. نتیجه اصلی دور جدید مذاکرات توافق درباره «تعهدات دسته‌جمعی» در زمینه همکاری‌های اقتصادی سیاسی منطقه‌ای ـ بین‌المللی هسته‌ای و امنیت انرژی است. لذا ما آمادگی داریم مذاکرات همه‌جانبه و فراگیری را بر مبنای موضوعات ذیل آغاز نماییم:

الف) موضوعات سیاسی و امنیتی:
1ـ دفاع از حقوق و کرامت انسان‌ها و احترام به فرهنگ ملت‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری است که گفتگو برای تحقق شایسته آن ضرورت دارد.
2ـ گفتگو درباره تقویت ثبات و تحکیم صلح عادلانه و پیشرفت مردم‌ سالاری در جهان و منطقه بر مبنای:
ـ احترام به حقوق ملتها و منافع ملی آنها؛
ـ کمک به حاکمیت ملی کشورها بر مبنای روش‌های مردم‌سالارانه؛
ـ جلوگیری از خشونت و نظامی‌گری؛
ـ جلوگیری از تروریسم و عوامل ایجادکننده و تقویت‌کننده آن.
بر این مبنا جمهوری اسلامی ایران آماده گفتگو برای همکاری در جهت تقویت ثبات و تحکیم صلح عادلانه و پیشرفت مردم‌سالاری در مناطقی است که از بی‌ثباتی نظامی‌گری خشونت و تروریسم رنج می‌برند. این همکاری می‌تواند در نقاطی از جهان به خصوص خاورمیانه بالکان آفریقا و آمریکای جنوبی شکل‌ گیرد. همکاری برای کمک به مردم فلسطین در جهت یافتن طرحی جامع پایدار دموکراتیک و عادلانه برای حل موضوع 60 ساله فلسطین می‌تواند نمونه‌ای از این همکاری‌ها باشد.
3ـ مبارزه با تهدیدهای مشترک امنیتی و گفتگو برای تحقق همکاری دسته جمعی جهت مبارزه با عوامل ایجاد کننده و تقویت‌کننده تهدیدهای امنیتی ذیل:
ـ تروریسم؛
ـ مواد مخدر؛
ـ مهاجرت‌های غیرقانونی؛
ـ جرائم سازمان یافته.

ب) موضوعات اقتصادی:
1ـ همکاری در زمینه انرژی و امنیت آن در عرصه‌های تولید عرضه انتقال و مصرف.
2ـ همکاری در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری.
3ـ کمک عمومی به رفع فقر از کشورهای ضعیف و تلاش برای کاهش فقر و فاصله طبقاتی.
4ـ کاهش آسیب‌های ناشی از نوسانات شدید قیمت‌ها و باز تنظیم مناسبات پولی و مالی جهان برای حمایت از کشورهای جهان.

ج) موضوع هسته‌ای
در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران آماده است در یک نگرش جامع و به عنوان عضوی فعال و موثر از NPT و آژانس موضوعات ذیل را در دستور کار قرار دهد:
1ـ حصول اطمینان بیشتر از عدم انحراف فعالیت‌ هسته‌ای کشورها؛
2ـ ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌ای در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران؛
3ـ همکاری مشترک برای دستیابی و بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تسهیل بهره‌مندی عموم کشورها از آن؛
4ـ تحقق خلع سلاح هسته‌ای و تعیین کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع؛
5ـ تقویت نظارت آژانس بر فعالیت هسته‌ای کشورها؛
6ـ همکاری‌های مشترک در ایمنی و حفاظت فیزیکی هسته‌ای.

د) جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این بسته آماده شروع مذاکراتی جدی و هدفمند برای نیل به نتیجه‌ای مشخص می‌باشد. این مذاکرات می‌تواند پس از دوره‌ای مشخص (حداکثر 6 ماه) مورد ارزیابی قرار گرفته و درباره ادامه آن تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 52713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز