گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی اواخر ماه جاری (تیرماه) برای تعیین چگونگی آغاز مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

یک مقام آگاه در شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه سعید جلیلی و خاویر سولانا روز گذشته در گفت‌وگویی تلفنی به این توافق دست یافتند، موضوع مذاکرات اواخر تیرماه را تعیین چارچوبی برای مذاکرات رسمی آینده اعلام کرد.

وی همچنین از ارائه پاسخ بیانیه وزرای امور خارجه 1+5 که به همراه بسته پیشنهادی به وزیر امور خارجه داده شده بود، خبر داد.

این منبع آگاه با بیان اینکه پاسخ منوچهر متکی به این نامه به وسیله علی‌اصغر خاجی، سفیر ایران در بروکسل به سولانا تحویل داده شد، افزود: در جریان سفر خاویر سولانا و نمایندگان کشورهای عضو 1+5 به ایران، یک بسته شامل مشوق‌های پیشنهادی، یک نامه به امضای وزیران خارجه 1+5 و سولانا و برخی پیشنهادها ارائه شد که پاسخ نامه به سولانا تحویل داده شد، اما پاسخ بسته مشوق‌های پیشنهادی هنوز داده نشده است. 

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه که برای شرکت در اجلاس شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، با بیان اینکه پاسخ سولانا به بسته پیشنهادی ایران برای حل معضلات بین‌المللی بسیار سازنده است، تأکید کرد که ایران به‌زودی پاسخ بسته پیشنهادی 1+5 را نیز خواهد داد.

این در حالی است که سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در روزهای گذشته با وزرای امور خارجه چین و ژاپن درباره روند گفت‌وگو با 1+5 به رایزنی پرداخت.

در حالی که به‌نظر می‌رسد ایران و 1+5 برای انجام مذاکرات براساس اشتراکات بسته‌های پیشنهادی‌شان به توافق رسیده‌اند، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه نیز از اعمال تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه ایران انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، وی که در آستانه برگزاری اجلاس سران ۸ کشور صنعتی در ژاپن، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه بانک ملی ایران و همچنین برخی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، برای من غیرقابل درک است.

با وجود این، صدر اعظم آلمان در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس بار دیگر بر اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا در مورد اعمال تحریم‌ها علیه ایران جدی است.

همچنان به‌دنبال تعلیق

جالب آنکه در چنین شرایطی، آمریکا همچنان بر طبل تعلیق غنی‌سازی می‌کوبد و شان‌ مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور روز پنجشنبه بار دیگر مدعی شده است، شرط حضور واشنگتن در مذاکرات رسمی با تهران، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم است.

کد خبر 56976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز